Michael Højer

Michael Højer

Artikler af

  • Eksistentielle fodrejser

    Eksistentielle fodrejser

    Michael Højer

    FEATURE. Vi mærker alle det moderne, globale samfunds stress og jag: Tingene går og gøres hurtigere; vi presses på tid; ny teknologi gør os tilgængelige døgnet rundt og grænserne mellem arbejde og fritid flyder sammen. Vores ”fear of missing out” kræver at vi er ”på” døgnet rundt, så vi ikke går glip af de sidste nye ”breaking news” om vejr, sport, politik som moderne medier velvilligt bombarderer os med. Michael Højer trækker stikket ud, og tager ud i naturen med en række nyere amerikanske vandrefilm.

  • Veronica Mars: Intertekstualitet i den moderne ungdomsserie

    Veronica Mars: Intertekstualitet i den moderne ungdomsserie

    Michael Højer

    VIDEO-ESSAY. De udskældte amerikanske ungdomsserier kommer her under kærlig behandling af Michael Højer, der med udgangspunkt i Rob Thomas’ tv-serie Veronica Mars, ser nærmere på hvordan selvsamme ungdomsserier ofte anvender intertekstualitet som central strategi. Dette gør de bl.a. for at skrive sig ud af deres ry som banal underholdning og klichéfyldt modekatalog for naive unge piger.

  • Pigen med kameraet

    Pigen med kameraet

    Michael Højer

    BOGANMELDELSE. Der var for få, der så ungdomsserien Veronica Mars (2004-2006), der blev taget af efter kun tre sæsoner. Serien har dog siden opnået kultstatus som en genreblandende, selvironisk, mørkere og mere intelligent 90210. I foråret udkom en filosofisk behandling af serien i bogform. Samtidig var der premiere på en follow-up-spillefillm. Michael Højer anmelder.

  • Et svin i kongeklæder

    Et svin i kongeklæder

    Michael Højer

    ET BILLEDES ANATOMI. I scenen ”The Court of the Crimson King” i Cuaróns Children of Men står de kulturhistoriske referencer til alt fra syrerock til den spanske revolution i kø. Men med hvilket formål, spørger Michael Højer, der ser på, hvorfor en lyserød gris, der svæver over et kraftværk i London er et velvalgt establishing shot i omtalte scene.

  • Fagre voksne verden

    Fagre voksne verden

    Michael Højer

    ET BILLEDES ANATOMI. Mike Nichols’ The Graduate (1967, Fagre Voksne Verden) er et velgennemtygget værk, der efterhånden har været undervisningsmateriale på de danske uddannelsesinstitutioner i generationer. Alligevel er der nye opdagelser at gøre, i hvert tilfælde for Michael Højer, der ser nærmere på en tilsyneladende upåfaldende transport-indstilling fra filmens åbning.

  • Tiden er ikke hvad den har været

    Tiden er ikke hvad den har været

    Michael Højer

    EN SCENES ANATOMI. Hovedpersonen i Terry Gilliams Twelve Monkeys (1995), James Cole (Bruce Willis), sidder ubehjælpelig fast som fange i en cirkulær tidslomme. I denne forvanskede virkelighed danser numeriske tal og tidspunkter rundt som forunderligt forvirrende fikspunkter. Michael Højer ser nærmere på filmens åbning.

  • Krigskomedier

    Krigskomedier

    Michael Højer

    FEATURE. Er der noget at grine af i krigeriske sammenstød mellem to bevæbnede styrker? Ja, mener Michael Højer, der med udgangspunkt i verdens første krigskomedier ser nærmere på sammenblandingen af krig og komedie på film.

  • Et religionspolitisk actiondrama

    Et religionspolitisk actiondrama

    Michael Højer

    FILMANMELDELSE. Jøderne kan ikke lide filmen pga. dens kritik af den Israelske regering. Palæstinenserne kan ikke lide den fordi den tegner et sympatisk portræt af israelske lejemordere. Men hvem har egentlig ret? Og har Steven Spielberg lavet en actionfilm om massakren ved OL i 1972? Michael Højer ser nærmere på München.

  • Frihed og fangenskab

    Frihed og fangenskab

    Michael Højer

    EN SCENES ANATOMI. Bonnie and Clyde har ofte fået æren for på perfekt vis at indfange tressernes oprørske ånd. Men filmen er langt mere ambivalent i sit syn på ungdommelig frigørelse end den har fået kredit for. Med udgangspunkt i filmens åbningsscene ser Michael Højer nærmere på hvorledes Arthur Penn’s film opstiller en klar forbindelse mellem bevægelse og frihed, men alligevel forholder sig yderst kritisk til denne kobling.

  • Højt at flyve …?

    Højt at flyve …?

    Michael Højer

    FILMANMELDELSE. Højt at flyve, dybt at falde, lyder det velkendte ordsprog, der i bogstaveligste forstand betegnede luftfartsentusiasten Howard Hughes’ liv. Men passer dette mundheld også i overført betydning på filminstruktøren Martin Scorsese, der netop har lavet en film om ham? Michael Højer anmelder The Aviator.

  • Kærlighedens farve er rød

    Kærlighedens farve er rød

    Michael Højer

    FILMANMELDELSE. Filmatiseringer af bøger er, og har altid været, en problematisk affære. Men når en filmatisering bygger på Bogen over dem alle, er der unægtelig meget mere på spil end det ellers er tilfældet. Det vidner den hidsige debat, der har fulgt i kølvandet på Mel Gibsons nye Jesus-film, The Passion of The Christ, om. Michael Højer har set filmen.