Magnus Corvus

Magnus Corvus

Artikler af

  • “We Are Americans” – anmeldelse af Us

    “We Are Americans” – anmeldelse af Us

    Magnus Corvus

    FILMANMELDELSE. Us. Jordan Peele havde overraskende stor succes med sin spillefilmsdebut, Get Out, der udforskede aktuelle raceudfordringer i USA med både gys og humor. Nu kommer den svære opfølger i form af Us, der har Lupita Nyong’o i spidsen for et cast, der må konfrontere deres onde tvillinger i en kamp på liv og død. Magnus Corvus anmelder.

  • En hyldest til det uperfekte: Lady Bird

    En hyldest til det uperfekte: Lady Bird

    Magnus Corvus

    FILMANMELDELSE. Greta Gerwigs instruktørdebut, Lady Bird, er en klassisk coming of age-fortælling, der udforsker den vanskelige overgang fra barn til voksen med alt hvad det indebærer af drømme, håb, frygt og frustrationer. Filmen har stærkt fokus på de kvindelige karakterer med den glimrende Saoirse Ronan i titelrollen og et kompliceret mor-datter-forhold som omdrejningspunkt.

  • Til kedsomheden os skiller

    Til kedsomheden os skiller

    Magnus Corvus

    FILMANMELDELSE. Er nabokonens dusk altid grønnere? Mikkel Munch-Fals’ tragiske komedie Swinger sætter Adam (Martin Buch) i centrum af en række frustrerede middelklassekarakterer i fyrrerne, der i desperation for at ryste skæbneposen boller løs i en swingerklub. Filmen spørger sig selv og os andre, om det så er lykken.

  • Furiøst spektakel

    Furiøst spektakel

    Magnus Corvus

    FILMANMELDELSE. Martin Skovhus har været i biografen for at se George Millers fjerde opus i filmserien om den gale landevejskriger, Mad Max: Fury Road, som har begejstret mange men fået andre til at fare i flint over det, de ser som undergravende feministisk propaganda.

  • Please do not open …

    Please do not open …

    Magnus Corvus

    FILMANMELDELSE. Ole Bornedals gyser The Possession er strøget til tops på den amerikanske box office-liste, mens det fortsat er usikkert, om filmen får dansk biografpremiere. Martin Skovhus har set filmen i London og er skuffet over filmens konventionelle antrit og manglen på et Bornedalsk særpræg.

  • Gore galore

    Gore galore

    Magnus Corvus

    DVD-ANMELDELSE. I Saw the Devil svælger i maltrakterede kønsdele og kropslige udskejelser af den rabiate variant, men bag volden gemmer sig måske et moralfilosofisk potentiale. Martin Skovhus har set nærmere på den sydkoreanske film.

  • Ramsaltet koldkrigsnostalgi

    Ramsaltet koldkrigsnostalgi

    Magnus Corvus

    FILMANMELDELSE. Med skarpsindig hjerne, et forførende kvindeligt ydre og ivrige kampsportsevner er Angelina Jolie, i Phillip Noyces Salt, et forfriskende modsvar til James Bond. Som en klassisk agentfilm spiller Salt på idéen om konspiration og overhængende fare – med tydelige reminiscenser af den kolde krig – men filmen byder også på en (tidstypisk) hidsig klipperytme og et sandt ’spektakel’ af effekter. Martin Skovhus anmelder filmen.

  • Gotisk gru på Børnehjemmet

    Gotisk gru på Børnehjemmet

    Magnus Corvus

    FEATURE. Juan Antonio Bayonas El Orfanato fra 2007 står som endnu et stemningsfuldt og visuelt overbevisende eksempel på en fornyet spansk horrorbølge i kølvandet på Guillermo Del Toros El Espinazo del diablo (2001) og El Laberinto del fauno (2006). Martin Skovhus ser nærmere på El Orfanato som gotisk fortælling med stærke træk fra både den naturromantiske tradition, psykoanalysen og den katolske symbolsfære.

  • Splat og spekulation

    Splat og spekulation

    Magnus Corvus

    EN SCENES ANATOMI. Filmiske anslag er en studie i sig selv. De ligger ikke kun tråde ud til resten af filmen, men giver også et blik ind i filmens selvforståelse – og det kan være en positiv overraskelse. Det vidner Martin Skovhus’ analyse af Friday the 13 th, part 2 (1981) om.

  • Dansk film i Dogmes skygge

    Dansk film i Dogmes skygge

    Magnus Corvus

    FEATURE. Han vil ikke bruge ordet ’krise’, men det snerper. I sit essay Dansk film i Dogmes skygge peger Martin Skovhus nemlig på, at dansk film anno 2008 er ramt af post-dogmatisk stress-syndrom. Dansk film lider lige nu af de identitetsproblemer, der fulgte i kølvandet af Dogme 95 og bevægelsens rolle som dansk films flagskib i årene omkring årtusindeskiftet.

  • I krig og kærlighed

    I krig og kærlighed

    Magnus Corvus

    FILMANMELDELSE. Flammen og Citronen er et interessant springbræt til at kigge på den historiske film som genre. Men filmen er for uskarp og inkonsekvent i sine dramatiske og æstetiske valg, konkluderer Martin Skovhus i sin anmeldelse af Ole Christian Madsens bud på en dansk krigsfilm i stort format.

  • Familiens forbandelser

    Familiens forbandelser

    Magnus Corvus

    FEATURE. Den okkulte gyser er andet end effekt- og affektjageri. Ingen er så udsatte for det ondes indtrængen som splintrede og krakelerende familieenheder, men den okkulte gyser blotlægger ikke blot familieinstitutionens kollektive fortrængninger. Ifølge Martin Skovhus sætter den okkulte gyser også prekære socio-politiske emner på dagsordenen. Fx forestillingen om den sociale arv som uomgængelig.