Lisbeth Overgaard Nielsen

Lisbeth Overgaard Nielsen

Artikler af

  • Melankoli uden nerve

    Melankoli uden nerve

    FILMANMELDELSE. Melancholia (2011) er et umiskendeligt produkt af Lars von Triers filmiske praksis. Anmeldere har talt om tomgang og kedsomhed, men filmen tilsidesætter fortællemæssig fremdrift, så vi bedre kan sive ned i melankoliens væsen. Ikke desto mindre er der noget ved projektet, som skurrer. Lisbeth Overgaard Nielsen skrev sin ph.d.-afhandling om Trier og anmelder her filmen.

  • Der er også en dag i morgen

    Der er også en dag i morgen

    Lisbeth Overgaard Nielsen

    DVD-ANMELDELSE. Der er meget kærlighed, lune og absurditet i Roy Anderssons DVD-aktuelle film Du Levende fra 2007. Samtidig skydes der med skarpt. Ifølge Lisbeth Overgaard Nielsen er det netop denne vanskelige balancegang, som Roy Andersson mestrer til perfektion.

  • Jørgen Leth: En filmsproglig æstetiker og eklektiker

    Jørgen Leth: En filmsproglig æstetiker og eklektiker

    Lisbeth Overgaard Nielsen

    INTERVIEW. Igennem 40 år har Jørgen Leth udviklet og udforsket filmsproget i både spillefilm, kortfilm og dokumentargenren. Mød ham her til en snak om filmstil, æstetik og filmkunstens mulighed for både at irritere vanen og kaste grus i maskineriet.

  • Ny dansk film og den realistiske tradition

    Ny dansk film og den realistiske tradition

    Lisbeth Overgaard Nielsen

    INTERVIEW. Birger Langkjær vil de fleste forbinde med studier af filmlyd og lydperception. Nu har han imidlertid skiftet spor og skriver på en bog om realisme i dansk film. Lisbeth Overgaard Nielsen har interviewet Langkjær om hans nye kæphest og spørger ham blandt andet om forholdet mellem filmstil og realisme.

  • Lars von Triers filmsproglige tour de force: Fra teknificering og emotionalisering til minimalisme og abstraktion

    Lars von Triers filmsproglige tour de force: Fra teknificering og emotionalisering til minimalisme og abstraktion

    FEATURE. Fra teknificering og emotionalisering til minimalisme og abstraktion. I anledning af premieren på Dogville skuer Lisbeth Overgaard Nielsen bagud på instruktørens karriere, som hun kalder for et insisterende opgør med det etablerede og konventionelle filmsprog.