Jesper Haarup Borchmann

Jesper Haarup Borchmann

Artikler af

  • 169 Seconds: In Bruges and What It Means to Be Human

    169 Seconds: In Bruges and What It Means to Be Human

    Jesper Haarup Borchmann

    169 SECONDS. What does it mean to human? Martin McDonagh’s In Bruges about two out-of-luck hitmen is a bleak and humorous genre film that seeks to answer that question. The film is essentially a tale of compassion and love in the face of absurdity and frailty. In this jubilee instalment of 169 Seconds Jesper Haarup Borchmann highlights the humanism of In Bruges.

  • Den meningsfyldte bagatel: Psykologisk klarhed i Punch-Drunk Love

    Den meningsfyldte bagatel: Psykologisk klarhed i Punch-Drunk Love

    Jesper Haarup Borchmann

    EN SCENES ANATOMI. Er verden da ikke ufremkommelig og absurd kunne man fristes til at spørge retorisk i disse tider. Den amerikanske auteur Paul Thomas Andersons svar er et rungende nej. I hvert fald i den tilsyneladende bagatelagtige Punch-Drunk Love, der ikke umiddelbart har en prominent plads i Anderson-kanonen, men som bliver en stor lille film fordi den insisterer på den totale meningsfuldhed.

  • Øje for øje og den anden kind

    Øje for øje og den anden kind

    Jesper Haarup Borchmann

    EN SCENES ANATOMI. Ved premieren i 2008 skilte Gå med fred Jamil vandene: Gav den et ensidigt negativt billede af sit muslimske miljø? Gennem en analyse af en af filmens mindst dramatiske, men mest velkomponerede scener, hvor hovedkarakteren Jamils valgmuligheder dissekeres, demonstrerer Jesper Borchmann, at filmen er langt mere nuanceret end som så.

  • Tre frontalangreb på fællesskabet i The Deer Hunter

    Tre frontalangreb på fællesskabet i The Deer Hunter

    Jesper Haarup Borchmann

    EN SCENES ANATOMI. The Deer Hunter, Michael Ciminos populære og omdiskuterede Oscar-vinder fra 1978, omhandler Vietnamkrigen, men er andet og mere end en krigsfilm. Med udgangspunkt i to af filmens ofte underbetonede scener viser Jesper Haarup Borchmann, at The Deer Hunter omhandler fællesskab, men ikke i nogen entydig og uproblematisk forstand. Kritikken og behovet for (national) selvransagelse lurer under overfladen, og gennem en nærmere analyse af ledemotiver, kamerabevægelser og beskæringer åbenbares en mere kompleks og nuancerig film.