Jens Haaning

Født 1976. Cand.mag. i Dansk og Film og TV fra Aarhus Universitet. Udviklingskonsulent på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og freelance skribent.
Artikler af
FEATURE. Jørgen Leth har lært os at se cykelløb. Han har givet sporten, særligt Tour de France, stemme i Danmark. Men i år har løbet mistet sin stemme. Jens Haaning retter i den anledning blikket tilbage mod Leths Giro d’Italia-film Stjernerne og vandbærerne (1974), som er rendyrket cykelnostalgi fortalt med en filmisk coolness, som ville være Godard værdig. Afskedshyldest til Jørgen Leth som cykelkommentator.
VIDEO-ESSAY. Imitation er ofte første skridt på vejen mod originalitet. Det beviser Noah Hawley med FX-serien Fargo fra 2014/15, der stiller sig på skuldrene af Coen-brødrenes film af samme navn fra 1996 og elegant springer ud på egne ben. Problemet er blot, at Hawley imiterer et film-univers, mens Coen-brødrene imiterer virkeligheden. Og netop derfor kommer man til at savne den originale Coen’ske signatur, som Hawley ellers er så god til at efterligne.
FEATURE. I sidste uge var 16:9 til premiere på tre nye kortfilm. I denne uge følger vi op med en artikel om de ændrede livsvilkår for danske kortfilm. Jens Haaning har talt med to producenter om de konsekvenser, som DFIs nye støttepolitik kan få.
FEATURE. Er de nyeste New Danish Screen-film nye nok? Jens Haaning har været til premiere på tre spritnye kortfilm og talt med den kunstneriske leder af ordningen, Mette Damgaard-Sørensen, om visionerne i baghjulet af det nye medieforlig.
EN SCENES ANATOMI. Slutscenen i Damien Chazelles Whiplash får os til at nyde noget, vi egentlig ikke kan stå inde for. Æstetikken går op, mens etikken går under. Jens Haaning kaster et næranalytisk blik på scenen, hvis musikalske trommesolo matches af filmisk ekvilibrisme og tilfredsstillende ambivalens.
FEATURE. De er begge fra Aarhus, de laver begge film og er begge lykkedes med det, de gerne vil. Samtidig finder man næppe to større modsætninger, hvad angår måden, de omsætter virkelighed til kunst. Sat over for hinanden i det første fælles interview nogensinde rager Jørgen Leth og Nils Malmros således op som to markante skikkelser både kunstnerisk og menneskeligt. Jens Haaning interviewer.