Henrik Uth Jensen

Henrik Uth Jensen

Artikler af

  • Stiltrekanten: Om kunsten at lirke film op med stil

    Stiltrekanten: Om kunsten at lirke film op med stil

    Henrik Uth Jensen

    FEATURE. Med sin stiltrekant tilbyder Henrik Uth Jensen et analytisk redskab til at navigere mellem den realistiske, den formalistiske og den klassiske filmstil. Nedslag i bl.a. Lars von Triers film og klassikeren Citizen Kane illustrerer, hvordan fokus på stilen kan lirke en film op.

  • Seks veje og omveje til Scorsese

    Seks veje og omveje til Scorsese

    Henrik Uth Jensen

    BOGANMELDELSE. Seks bøger tildeler Martin Scorsese seks vidt forskellige roller. Henrik Uth vurderer, hvad der er skidt og kanel i den nyere Scorsese-litteratur.

  • At vise og at skabe verden: Et interview med Michael Glawogger

    At vise og at skabe verden: Et interview med Michael Glawogger

    Henrik Uth Jensen

    FEATURE. For Michael Glawogger betyder den traditionelle skelnen mellem fakta og fiktion intet. Den østrigske instruktør benytter ligeså gerne dokumentariske erfaringer i fiktionsfilm, som han benytter fiktionsgreb i dokumentarer. Samtalens emner var dokumentarfilm, musik og stoffer, da Henrik Uth Jensen talte med Glawogger i forbindelse med komedien Contact High.

  • Den splintrede fortælling om en helt almindelig pige

    Den splintrede fortælling om en helt almindelig pige

    Henrik Uth Jensen

    FEATURE. En krage, en hest og et smykke sammenbinder fortællingen om svigt og fortrængninger i Bruce McDonalds The Tracey Fragments, der med markant brug af splitscreen portrætterer den femtenårige Tracey Berkowitz.

  • Mean Creek – en udflugt med døden

    Mean Creek – en udflugt med døden

    Henrik Uth Jensen

    FEATURE. Undervandsoptagelser fra bunden af en grumset flod, hvor en båd passerer på overfladen. Således indledes Mean Creek uden at give tilskueren forudsætninger for at bestemme synsvinklen. Først halvvejs inde i filmen fastlægges synsvinklen endegyldigt. Henrik Uth Jensen undersøger, hvordan ungdomsfilmen skildrer mobning og social udstødelse som sammenstødet mellem to hierarkier og to fortællere.

  • Ungdom – drøm eller mareridt?

    Ungdom – drøm eller mareridt?

    Henrik Uth Jensen

    BOGANMELDELSE. Bogen var for dårlig og filmen for god, så i denne udgave af 16:9’s boganmeldelse kommer det først og fremmest til at handle om sidstnævnte. Med afsæt i antologien Don’t You Forget About Me ser Henrik Uth Jensen nærmere på John Hughes’ hovedværk i ungdomsfilm-genren Ferris Bueller’s Day Off.

  • Dette år i Karlsbad

    Dette år i Karlsbad

    Henrik Uth Jensen

    FESTIVALRAPPORT. Baltasar Kormákurs morbide kriminalfilm Mýrin modtog Krystalgloben ved den tjekkiske festival, mens nogle af de øvrige højdepunkter var det tyske antidrama Karger, det russiske drama Simple Things og den australske road komedie Lucky Miles. Det er dog siderækkerne, der trækker, mener Henrik Uth Jensen, som også skitserer festivalens historie.

  • Kort og ret så godt

    Kort og ret så godt

    Henrik Uth Jensen

    DVD-ANMELDELSE. På dvd-antologien American Shorts er der lejlighed til at stifte bekendtskab med første udgaver af kendte instruktører som Todd Solondz, Tim Burton og Gus van Sant. Trods det fine selskab fremhæver Henrik Uth Jensen i sin anmeldelse først og fremmest Maya Derens for længst kanoniserede kortfilm Meshes of the Afternoon som den uovertrufne perle i samlingen.

  • Bipersoner

    Bipersoner

    Henrik Uth Jensen

    FEATURE. Det er ikke kun Lars von Trier og Per Fly, der laver interessante trilogier. Henrik Uth Jensen retter i artiklen Bipersoner blikket sydpå mod Belgien og instruktøren Lucas Belvaux, som med sine tre filmperler Un couple épatant, Cavale og Après la vie (2002) puster nyt liv i trilogi-formen.

  • Et blik på genre

    Et blik på genre

    Henrik Uth Jensen

    BOGANMELDELSE. Der er langt mellem snapsene i bogen Genre Matters: Essays in Theory and Criticism (2006). Anmelder Henrik Uth Jensen har dog spottet nogle lyspunkter i den brogede antologi om genrer.