Henrik Holch

Henrik Holch

Artikler af

  • Parafilm

    Parafilm

    Henrik Holch

    FEATURE. Jean-Luc Godard, fransk films enfant terrible, er en af de 20. århundredes vigtigste og mest originale filmskabere. Hos Godard gøres der op med de kendte repræsentationsmåder og -logikker. Henrik Holch portrætterer her det filmiske forfatterskab.

  • I skyggernes rige

    I skyggernes rige

    Henrik Holch

    FEATURE. Henrik Holch kaster i anledning af filmens 110 års jubilæum et kritisk blik på klichéer og historiekonstruktioner i stumfilmhistorien. Dertil kommer et øjenåbnende indblik i publikums biografoplevelse anno 1890erne.

  • Temps mort: Om forholdet mellem den tidlige attraktionsfilm og den moderne, avantgardistiske efterkrigstidsfilm

    Temps mort: Om forholdet mellem den tidlige attraktionsfilm og den moderne, avantgardistiske efterkrigstidsfilm

    Henrik Holch

    FEATURE. Hos Jean-Luc Godard ser vi et billede af en ejendommelig sort væske, der bobler. Hos Andy Warhol ser vi et billede af en mand, der sover i otte timer. Disse billeder står i centrum for Henrik Holchs essay, der – med afsæt i stumfilmeksperten Tom Gunnings idé om en tidlig attraktionsfilm – eftersporer en filmhistorisk udvikling, der har med tidens forandrede rolle at gøre.

  • Fra Ernesto til “El Ché”

    Fra Ernesto til “El Ché”

    Henrik Holch

    FILMANMELDELSE. Walter Salles’ Motorcykel Dagbog vakte stor opmærksomhed i Cannes i maj måned, hvor den længe figurerede som en af favoritterne til at vinde De Gyldne Palmer. Henrik Holch har anmeldt filmen, der er et forsøg på at afdække Ché Guevaras impulser og forudsætninger.