Henrik Højer

Henrik Højer

Artikler af

  • The Greatest Trick …

    The Greatest Trick …

    Henrik Højer

    FEATURE. I Spike Jonzes Adaptation (2003) tages manuskriptguruen Robert McKee til indtægt for udtalelsen: ”Gud nåde og trøste jer, hvis I bruger voice-over; det er en slap og sløset teknik.” At det ikke nødvendigvis forholder sig sådan, viser Henrik Højer i sin artikel om brugen af voice-over i film som The Usual Suspects og Orson Welles’ The Magnificent Ambersons.

  • Goodfellas

    Goodfellas

    Henrik Højer

    ET BILLEDES ANATOMI. Selvom det måske ikke er det, han vil blive husket for, når boet efter Martin Scorsese skal gøres op, så er oscarvinderen faktisk en ganske morsom mand. Men humoren står aldrig alene og lige under overfladen lurer galskaben. Henrik Højer har fundet et eksempel fra Goodfellas fra 1990, hvor Joe Pesci giver den som morsom galning.

  • Sandhedens diktatur

    Sandhedens diktatur

    Henrik Højer

    EN SCENES ANATOMI. Den gjorde stort indtryk på filmfestivalen i Venedig i 1966 og vandt Guldløven foran bl.a Truffauts Fahrenheit 451. La Battaglia di Algeri beskrives oftest som et afgørende nybrud i filmhistorien, men i denne udgave af En scenes anatomi påpeger Henrik Højer, hvordan filmen langt fra var konsekvent i sit opgør med den klassiske filmretorik.

  • Electra Glide In Blue

    Electra Glide In Blue

    Henrik Højer

    ET BILLEDES ANATOMI. Et billedes anatomi er et nyt indslag i 16:9. Vi har i tre år præsenteret læserne for betragtninger og reflektioner over udvalgte scener i det faste indslag En scenes anatomi. Fremover hæver vi detaljeringsgraden et nøk. Henrik Højer skriver i dette nummer for første gang om en udvalgt frame – denne gang fra filmen Electra Glide In Blue.

  • Hitchcock igen, igen

    Hitchcock igen, igen

    Henrik Højer

    BOGANMELDELSE. To nye bøger vender vrangen ud på Alfred Hitchcock. Den ene kigger på nogle af de fingeraftryk mesterinstruktørens har efterladt sig i filmkunsten; den anden vender blikket indad og kigger på tilbagevendende motiver og temaer i Hitchcocks film. Henrik Højer anmelder.

  • Manden som ikon

    Manden som ikon

    Henrik Højer

    EN SCENES ANATOMI. Den japanske enfant terrible Takashi Miike lægger denne gang billeder til En scenes anatomi. Henrik Højer har Miikes ’folkelige’ gennembrud, Audition, under luppen, og finder i filmen en enkel, men meget påfaldende kamerabevægelse, der i den grad vender det, man har betragtet som det klassiske forhold mellem kønnene på film, på hovedet.

  • That’s Entertainment

    That’s Entertainment

    Henrik Højer

    FEATURE. Musicalgenren har i kraft af film som Chicago og Moulin Rouge fået en renæssance, men allerede for 25 år siden forsøgte Martin Scorsese og Francis Ford Coppola faktisk at gentænke den klassiske musical. Henrik Højer ser nærmere på deres kærlighed til og bearbejdning af genren i filmene New York, New York og One From the Heart.

  • Den exhibitionistiske englænder

    Den exhibitionistiske englænder

    Henrik Højer

    BOGANMELDELSE. I den nye essaysamling The Cinema of Michael Powell, International Perspectives on an English Filmmaker, får den engelske instruktør al den opmærksomhed han fortjener. Henrik Højer har læst bogen og fundet masser af inspirerende analyser, iagttagelser og betragtninger i den nye BFI-udgivelse, der er den første af sin art om Powell siden 1978.

  • Samtaler

    Samtaler

    Henrik Højer

    BOGANMELDELSE: Vi er dykket lidt længere ned i bunken af filmbøger denne gang og anmelder Michael Ondaatjes interviewbog fra 2002, Conversations, med lydmanden og filmklipperen Walter Murch. Henrik Højer anmelder begejstret.

  • Taxi Driver

    Taxi Driver

    Henrik Højer

    FILMANMELDELSE. Efter The Insider og Ali er Michael Mann nu med Collateral tilbage i actionfilm-genren og ikke mindst tilbage i den by, der fascinerer ham allermest: Los Angeles. Henrik Højer anmelder filmen, der bringer lejemorderen Vincent, taxichaufføren Max og ikke mindst tilskueren vidt omkring i englenes by.

  • Fortænkt eller genial?

    Fortænkt eller genial?

    Henrik Højer

    INTERVIEW. I et essay fra Statsbiblioteket i århus argumenterer seniorforsker Peder Grøngaard for, at Lars von Trier er dybt overvurderet som filminstruktør. Henrik Højer har sat Peder Grøngaard stævne for at få uddybet synspunktet.

  • Øjet i det høje

    Øjet i det høje

    Henrik Højer

    EN SCENES ANATOMI. Martin Scorsese blev af mange forventningsfulde fans beskyldt for at have givet køb på sin kunstneriske integritet under indspilningen af drømmeprojektet Gangs of New York. I denne udgave af En scenes anatomi viser Henrik Højer, hvordan filmen trods alt besidder i hvert fald et meget personligt og ofte tilbagevendende Scorsese-karakteristika.