Henrik Højer

Henrik Højer

Artikler af

  • 169 Seconds: The Wonder of Illusory Depth Cues – the use of depth cues in the opening scene of Sebastian Lelios The Wonder

    169 Seconds: The Wonder of Illusory Depth Cues – the use of depth cues in the opening scene of Sebastian Lelios The Wonder

    Henrik Højer

    169 SECONDS. In Sebastian Lelios The Wonder from 2022 the initial camera movement quite literally takes us from the film studio where the film is shot and into the world of the English nurse Elizabeth Wright in 18th century Ireland. Do you wonder how?

  • 169 Seconds: Previously on Perry Mason

    169 Seconds: Previously on Perry Mason

    Henrik Højer

    169 SECONDS. In the second edition of our audiovisual format 169 Seconds, Henrik Højer analyzes a scene from the last episode of HBO’s Perry Mason. A scene that never takes place at the diegetic level but which nevertheless serves two important purposes in the context of the series.

  • De nye guder

    De nye guder

    Henrik Højer

    ET BILLEDES ANATOMI. Vi fortsætter forskræppet for 16:9s kommende bogudgivelse i denne udgave af Et billedes anatomi. Her tager Henrik Højer afsæt i en serie, der godt nok ikke indgår i bogen, men som ikke desto mindre tematiserer den medieudvikling som Streaming for viderekomne omhandler. I Starz’ psykedeliske fantasyserie American Gods (2017-) står kampen nemlig mellem de gammelkendte guder og, blandt mange andre, Lucille Ball fra I Love Lucy (1951-1957), der her repræsenterer de nye guder og den tv-fortid, som serier a la American Gods står på skuldrene af.

  • Sort jul: Om farverne i Tim Burtons klassiker The Nightmare Before Christmas

    Sort jul: Om farverne i Tim Burtons klassiker The Nightmare Before Christmas

    Henrik Højer

    ET BILLEDES ANATOMI. Tim Burton og Henry Selicks moderne klassiker The Nightmare Before Christmas fra 1993 indeholder en række karakteristiske Burton-elementer, ikke mindst den ekspressive brug af farver. Bedst som du troede, at julen var overstået, viser Henrik Højer med næsten mareridts-agtig timing, hvordan Burton og Selick lægger farver til fortællingen om outsideren, der så gerne vil passe ind, men som må sande, at det er svært at være julemand i sort/hvid.

  • Et billedes anatomi: American Crime

    Et billedes anatomi: American Crime

    Henrik Højer

    ET BILLEDES ANATOMI. ABCs American Crime er måske lidt for gemt i de lange, mørke skygger fra Hulus succes The Handmaid’s Tale. I hvert fald hvis man spørger Henrik Højer, der her viser, hvordan de to serier trækker på det samme centrale visuelle greb – den lave dybdeskarphed. Et greb, der både eksemplificerer seriernes cinematiske kvalitet og tematiske pointer.

  • Et blik til tiden

    Et blik til tiden

    Henrik Højer

    ET BILLEDES ANATOMI. I den velspillede og -fortalte serie The Deuce om New Yorks prostitutionsmiljø i 1970’erne går ‘Candy’ op og ned ad 42nd Street og ryster gang på gang alfonserne af sig. Hun insisterer på at passe sig selv – og i en helt central scene returnerer hun også årvågent vores voyeuristiske blikke. Men hvad har det med #MeToo at gøre? Henrik Højer ser på Candys blik til tiden.

  • It’s not tv, it’s art-tv

    It’s not tv, it’s art-tv

    Henrik Højer

    VIDEO-ESSAY. I 2003 brugte den amerikanske filmhistoriker Kristin Thompson begrebet art-tv om tv-serien Twin Peaks. I sit video-essay argumenterer Henrik Højer for at aktuelle serier som Mr. Robot, The Leftovers og The Knick fører arven fra David Lynch videre og udfordrer seerne gennem eksperimenterende brug af bl.a. long takes, musik og montageklipning.

  • Bulletproof Black Man

    Bulletproof Black Man

    Henrik Højer

    ET BILLEDES ANATOMI. Netflix’ kommende serie om den sorte Marvel-helt Luke Cage lander snart – midt i de aktuelle racekonflikter i USA. I GIF-anatomien “Bulletproof Black Man” sætter Henrik Højer serien ind i dens amerikanske kontekst.

  • Farver, tekstur og melodrama: Det naturalistiske udtryk i Carol

    Farver, tekstur og melodrama: Det naturalistiske udtryk i Carol

    Henrik Højer

    ET BILLEDES ANATOMI. Todd Haynes’ film Carol fra 2015 har en række træk tilfælles med samme instruktørs film fra 2002, Far From Heaven. I forhold til den visuelle stil har man dog denne gang, meget bevidst, valgt et mindre ekspressivt udtryk, end det var tilfældet i forgængeren. Henrik Højer kigger i Et biledes anatomi nærmere på farveholdning og tekstur i Todd Haynes film om lesbisk kærlighed i 1950’ernes USA.

  • Hilsen til en Oscarvinder: En 16:9-quiz

    Hilsen til en Oscarvinder: En 16:9-quiz

    Henrik Højer

    ET BILLEDES ANATOMI. I anledning af Oscaruddelingen den 28. februar hopper 16:9 på quiz-vognen. Har du et bud på hvilken Oscarvinder, der refereres til i denne udgave af Et billedes anatomi inden fredag d. 26. februar, er du med i lodtrækningen om tre eksemplarer af 16:9-bogen Guldfeber – På sporet af Oscarfilmen.

  • Natten er blå som… – Teal and Orange er det nye sort i film og tv-serier

    Natten er blå som… – Teal and Orange er det nye sort i film og tv-serier

    Henrik Højer

    ET BILLEDES ANATOMI. Begrebet teal and orange eller the blockbuster look har de seneste år fået en del opmærksomhed i filmkredse, fordi en uforholdsmæssig stor andel af film color grades med udgangspunkt i netop disse to komplimentær-farver. Nu har fænomenet også nået tv-skærmen, og i billedanatomien Natten er blå som… kigger Henrik Højer nærmere på hvorfor netop farvekombinationen blå og orange dominerer i tv-serier som Fear the Walking Dead og The Knick.

  • Family Noir

    Family Noir

    Henrik Højer

    ET BILLEDES ANATOMI. Det er blevet mindre entydigt, hvilke tv-serier der skal ses og kan ses. I ugens billedanatomi præsenterer Henrik Højer et godt bud på skal. Meet The Americans!