Dorte Schmidt Granild

Dorte Schmidt Granild

Artikler af

  • AIr Head: Om AI, varm luft og uniqueness

    AIr Head: Om AI, varm luft og uniqueness

    Dorte Schmidt Granild

    ET BILLEDES ANATOMI. AI er en gamechanger – uanset om det handler om fakes eller forsøg på at skabe seriøse filmværker. Dorte Schmidt Granild har kastet et anatomisk orienteret blik på et lille samarbejdsprojekt mellem Open.AI’s Sora og produktionsselskabet Shy Kids. For hvad kan teknologien, og hvad kan den (stadig) ikke…?

  • Slutt på Gubbeveldet: Om NRK’s anarkistiske Makta

    Slutt på Gubbeveldet: Om NRK’s anarkistiske Makta

    Dorte Schmidt Granild

    EN SCENES ANATOMI. Nordisk public service-fiktion lever stadig. Og måske i særlig grad den norske? Dorte Granild går tæt på kvindemagt, anarki, blikke og fuckfingre i NRK’s Makta, der vandt prisen for bedste serie ved CANNESERIES 2024.

  • Petit format – stort drama: Når det korte bevæger

    Petit format – stort drama: Når det korte bevæger

    Dorte Schmidt Granild

    EN SCENES ANATOMI. Kvalitet over kvantitet – kortfilmsformatet lever ofte i skyggen af den traditionelle spillefilm, men samtidig har kortfilmen en masse unikke kvaliteter som kun kan opstå på grund af selve formatet. Læs med når Dorte Schmidt Granild med kirurgisk præcision stiller skarpt på genrens særtræk via en analyse af kortfilmen Papa? i denne anatomi.

  • Alt er udtryk! – en bog om production designet af og i levende billeder

    Alt er udtryk! – en bog om production designet af og i levende billeder

    Dorte Schmidt Granild

    BOGANMELDELSE. Til Oscar-showet 2022 er production design-kategorien smidt ud af live-sendingen. Ikke alene, men alligevel. Og det er ret symptomatisk for et filmfelt, som desværre meget ofte overses. Også den dansksprogede litteratur om production design er stærkt begrænset, men det har trioen Aggerholm, Wille & Hansen rådet bod på. Dorte Granild anmelder.

  • Spring ikke introen over: The Jinx’ titelsekvens

    Spring ikke introen over: The Jinx’ titelsekvens

    Dorte Schmidt Granild

    EN SCENES ANATOMI. Hvor tit trykker du på “SPRING INTRO OVER”, når du streamer? Dorte Granild prøver i denne uges sceneanatomi af titelsekvensen til The Jinx at vise, hvorfor du IKKE skal gøre det. Artiklen udspringer af arbejdet med en længere artikel om true crime-genren til den kommende 16:9-bog Streaming for viderekomne.

  • (S)indstillinger: Når migration og slow cinema mødes

    (S)indstillinger: Når migration og slow cinema mødes

    Dorte Schmidt Granild

    FEATURE. Dansk dokumentarfilm er muligvis truet af det nye medieforlig, men der er masser af lyst til eksperimenter. To nye, interessante og beslægtede eksempler er Sebastian Cordes’ Visitor og Frederik Sølbergs Doel. De er begge laaangsomme dokumentarer – slow cinema. Og de handler om mennesker, der er (blevet) tilovers, da vestens vækst og velstand buldrede af sted. Synk ind og ned i virkelighedens indstillinger.

  • FEMO: Fire veje til filmiske frames

    FEMO: Fire veje til filmiske frames

    Dorte Schmidt Granild

    VIDEO-ESSAY. Hvordan lærer studerende at skabe bedre billeder? Det spørgsmål drøftede associate professor Irina Patkanian med en kollega fra Brooklyn College, og de kom op med en huskeregel: FEMO. Et simpelt princip, der hjælper med at skabe mere filmiske frames. Dorte Granild præsenterer princippet, der er anvendeligt i både produktion og analyse af levende billeder. FEMO er én nøgle til at forstå visuel energi, dybde og modstand. Og ét bud på, hvorfor vi husker nogle billeder, mens andre glemmes.

  • Welcome to Fight Club

    Welcome to Fight Club

    Dorte Schmidt Granild

    FEATURE. En af de mest interessante ting ved den amerikanske instruktør David Fincher er hans filmværks indre konsekvens. Det er nemlig drevet af ønsket om – eller måske besættelsen af – at skubbe tilskuerne ud af deres ’comfort zone’, og det er denne ambition, der er omdrejningspunktet i Dorte Schmidt Granilds feature Welcome to Fight Club.

  • Split

    Split

    Dorte Schmidt Granild

    ET BILLEDES ANATOMI. Når nye teknologier bringes i spil, søger man ofte at motivere og naturalisere den givne teknologi, således at publikum ikke aktivt bemærke selve teknologien. Dette var også i 1960’erne og 70’erne, i al fald til dels, tilfældet med den såkaldte split-field diopter – en teknologisk nyskabelse, som dog også undertiden er blevet anvendt på en mere påfaldende og arty facon. Dette forklarer Dorte Schmidt Granild i denne artikel, hvori hun særligt kigger på eksempler fra Quentin Tarantino og Brian De Palmas filmværker.

  • Der er godt nok mange streger

    Der er godt nok mange streger

    Dorte Schmidt Granild

    EN SCENES ANATOMI. Mere end 600.000 danskere kan ikke tage fejl, og nu bidrager også de danske menighedsråd til kanoniseringen af Thomas Vinterbergs Jagten fra 2012! Det og meget andet kommer Dorte Schmidt Granild omkring i sin analyse af en af filmens afsluttende scener.

  • Følelser i dagslys

    Følelser i dagslys

    Dorte Schmidt Granild

    ET BILLEDES ANATOMI. Nogle dramaer trives bedst i mørke, mens andre intensiveres af at foregå i fuldt dagslys. Et billedes anatomi handler denne gang om en indstilling fra Nils Malmros’ Kærestesorger (2009).

  • Dontcha get  it? We’re all losers

    Dontcha get it? We’re all losers

    Dorte Schmidt Granild

    BOGANMELDELSE. Mens 16:9 lægger sidste hånd på efterårets bogudgivelse om amerikanske tv-serier, kaster Dorte Schmidt Granild et blik på Smart Pop Books’ antologi Filled with Glee (2010), der handler om FOX’ successerie Glee, hvis 3. sæson skydes af samtidig med dette nummer.