Andreas Halskov

Andreas Halskov

Artikler af

  • “The worst movie ever made”: En revurdering af Twin Peaks: Fire Walk With Me

    “The worst movie ever made”: En revurdering af Twin Peaks: Fire Walk With Me

    Andreas Halskov

    FEATURE. Tv-serien Twin Peaks (ABC, 1990-1991) blev hurtigt et internationalt kultfænomen, der af mange regnes som et centralt tv-historisk værk. Anderledes forholder det sig med David Lynchs prequel Fire Walk With Me (1992), som blev mødt med kritiske tilråb i Cannes og har fået en næsten entydigt negativ reception. Andreas Halskov tager filmen op til revision og hævder, at den bør ses som andet og mere end et addendum til tv-serien.

  • Indledningens kunst: Den moderne titelsekvens

    Indledningens kunst: Den moderne titelsekvens

    Andreas Halskov

    VIDEO-ESSAY. Som paratekst til diverse film og tv-serier har titelsekvensen forandret sig, og den regnes efterhånden som en selvstændig kunstform. I dette videoessay tegner Andreas Halskov en kort historie over titelsekvensens udvikling i en tv-mæssig kontekst: fra konkret-rammesættende montager, der primært etablerer seriens miljø, karakterer og cast til moderne, mere abstrakte og æstetiske titelsekvenser, skabt af selvstændige produktionsselskaber som A52, Digital Kitchen, Imaginary Forces og Elastic.

  • Nogle noter om filmkritikken: Det nye 16:9

    Nogle noter om filmkritikken: Det nye 16:9

    Andreas Halskov

    KOMMENTAR. Filmen og filmbranchen er til evig debat. Ja, også selve filmkritikken har de seneste år været et rigt debatteret stofområde. I forlængelse af de mange nye onlinemagasiner og filmblogs, der knopskyder i det snart sagt uendelige, er man begyndt at spørge til filmkritikkens rolle, og enkelte, fx Kenneth Plummer, har sågar erklæret den seriøse filmkritik for død. 16:9 lancerer nu et nyt site, og tager i denne forbindelse diskussionen om ‘den gode filmkritik’ op.

  • Quiet Qualities and Qualified Quietude: The Sound Design of Gravity

    Quiet Qualities and Qualified Quietude: The Sound Design of Gravity

    Andreas Halskov

    IN ENGLISH. In space no one can hear you scream. This presents an audiovisual paradox. Because how does one create an auralverisimilitude in a space film, if virtually no sound is heard in outer space? In this article Andreas Halskov focuses on the sound of Alfonso Cuarón’s Gravity (2013), a sound design or sound score which in many ways is similar to that of Stanley Kubrick’s 2001: A Space Odyssey (1968).

  • En fantastisk rejse: Om science fiction-filmens historie

    En fantastisk rejse: Om science fiction-filmens historie

    Andreas Halskov

    FEATURE. Andreas Halskov tager læseren med på en fantastisk rejse gennem science fiction-genrens foreløbige filmhistorie. Fra Georges Méliès’ tidlige trickfilm til moderne mesterværker, der fortsat blander det fremmeartede, det filosofiske og det spektakulære.

  • ”A Bitter-Sweet Symphony”

    ”A Bitter-Sweet Symphony”

    Andreas Halskov

    EN SCENES ANATOMI. I 1985 instruerede John Hughes ungdomsfilmen The Breakfast Club, der skulle blive en art generationshymne for alle os, der var unge i midtfirserne. I denne udgave af En scenes anatomi kigger Andreas Halskov nærmer på filmens ’dansescene’, der måske mere end nogen anden kondenserer filmens væsentligste indhold, og illustrerer John Hughes’ unikke evne til at ramme en generation lige på kornet.

  • Den hvide mands byrde

    Den hvide mands byrde

    Andreas Halskov

    BOGANMELDELSE. Hypen omkring de nye amerikanske tv-serier vil ingen ende tage, og bøgerne om dem kommer i en lind strøm. Andreas Halskov anmelder Brett Martins Difficult Men, der trods enkelte undladelsessynder ifølge anmelderen absolut hører til i den bedre ende af spektret og kommer godt rundt om den tv-virkelighed serierne er skabt i.

  • Anarkister og cyanidpiller – om Harold and Maude

    Anarkister og cyanidpiller – om Harold and Maude

    Andreas Halskov

    DVD-ANMELDELSE. Måske er Harold and Maude (1971) hippieagtig og tidstypisk i dens antiborgerlige fortælling, dens humanistiske budskaber og dens dyrkelse af ”den frie udskejelse”. Men ifølge Andreas Halskov er filmen også en lille og ofte glemt perle i en række af fine Hal Ashby-produktioner.

  • ”Den skal ikke bruges blindt”: Noter fra en lyddesigner

    ”Den skal ikke bruges blindt”: Noter fra en lyddesigner

    Andreas Halskov

    ESSAY. I sit essay om lydens mangfoldige funktioner i filmmediet tager Andreas Halskov udgangspunkt i en samtale med den danske lyddesigner Kristian Eidnes Andersen, der står bag lydsiden på så forskellige film som Thomas Vinterbergs Jagten og Mikkel Nørgaards Klovn.

  • Leder: De levende billeders magi

    Leder: De levende billeders magi

    Andreas Halskov

    FAST INDSLAG. Siden sin fødsel i slutningen af 1800-tallet har filmen været en kilde til fascination, og dens fascinationskraft har haft mange ansigter: virkelighedsgengivelsen, fortællekunsten og det spektakulære visuelle skue. Med Hollywoods globale dominans og den samtidige kommercialisering og konglomoratisering af filmindustrien er der dog risiko for en ensretning af det filmiske udtryk. Og hvad med os som tilskuere? Er vi også blevet bange for det alternative, det skæve og det uventede?

  • There’s No Place Like Oz

    There’s No Place Like Oz

    Andreas Halskov

    FEATURE. Siden den første fortælling om troldmanden fra Oz, der blev skrevet af L. Frank Baum i 1900, i filmmediets absolutte barndom, har Oz-universet og -franchiset vokset sig stort og næsten allestedsnærværende. Seneste skud på stammen er Sam Raimis prequel Oz the Great and Powerful (2013), og denne behandles af Andreas Halskov i sammenhæng med hele Oz-franchiset.

  • Små møbler, simple skæbner og lange takes: Tiny Furniture

    Små møbler, simple skæbner og lange takes: Tiny Furniture

    Andreas Halskov

    DVD-ANMELDELSE. Lena Dunham kendes bedst for HBO-dramedien Girls (2012-), en serie som før størstedelen er skrevet, spillet og instrueret af Dunham selv. I 2012, i kølvandet på førnævnte seriesucces, udgav dvd-selskabet Criterion dog Dunhams spillefilm Tiny Furniture (2010), som har tydelige fællestræk med netop Girls (men med en mere afdæmpet minimalklipningsæstetik). I denne anmeldelse af Tiny Furniture argumenterer Andreas Halskov for, at Dunham kan ses som en moderne og signifikant fornyer af både ungdomsfilmen og storbyportrættet.