Alexander Kjems Christensen

Alexander Kjems Christensen

Artikler af

  • Sandheden er derude: Om rumskibets dramaturgiske, æstetiske og tematiske funktion i The X-Files

    Sandheden er derude: Om rumskibets dramaturgiske, æstetiske og tematiske funktion i The X-Files

    FEATURE. Der svirrer i disse dage rygter om endnu en genoplivning af den ikoniske 90’er-serie The X-Files, hvorfor det synes nærliggende at dykke ned præcis hvor kultseriens fascinationskraft, der potentielt kan komme til at strække sig over fire årtier, ligger. Læs med, når Alexander Kjems Christensen – med udgangspunkt i seriens rumskibsikonografi – gør netop det.

  • Deep cuts: Cross-time editing in The Idol, Fresh and X

    Deep cuts: Cross-time editing in The Idol, Fresh and X

    Alexander Kjems Christensen

    VIDEO-ESSAY. Film editing can usually be divided into two different approaches: Continuity and discontinuity editing. But what aesthetic possibilities exist between these very different principles, and how can an audiovisual work of art challenge this stark contrast? Alexander Kjems Christensen explores these questions in this video essay, where excerpts from Ti West’s X, Sam Levinson’s The Idol and Mimi Cave’s Fresh serve as the primary examples.

  • Cruise control: Om Top Gun: Maverick som moderne attraktionsfilm

    Cruise control: Om Top Gun: Maverick som moderne attraktionsfilm

    Alexander Kjems Christensen

    FEATURE. Top Gun: Maverick har af mange kritikere fået ros for at puste nyt liv i blockbusteren som genre, blandt andet på grund af sin minimale brug af computergenererede effekter. I denne artikel undersøger Alexander Kjems Christensen hvilken filmæstetik der er opstået som resultat af dette produktionsmæssige dogme samt hvilken filmhistorisk kontekst filmen skriver sig ind i.

  • “Wonderful and horrific at the same time”: Om David Cronenbergs filmkroppe

    “Wonderful and horrific at the same time”: Om David Cronenbergs filmkroppe

    FEATURE. Gennem sit mangeårige virke har David Cronenberg gentagne gange udforsket forholdet mellem mennesket og teknologi – nogle gange i en sociologisk forstand, andre gange i en rent biologisk forstand, hvor en stor del af værkerne derfor har beskæftiget med visuelt voldsomme udskejelser. Læs med, når Alexander Kjems Christensen forsøger at finde en kunstnerisk kerne bag den grufulde facade i Videodrome (1983), The Fly (1986) og den kontroversielle Crash (1996).

  • Wien på vrangen: Om The Third Man og virkelighedens medgørlighed

    Wien på vrangen: Om The Third Man og virkelighedens medgørlighed

    EN SCENES ANATOMI. The Third Man har affødt et meget konkret eftermæle i form af diverse turistattraktioner hvor man kan genopleve filmens ikoniske kulisser, og noget kunne derfor tyde på at filmen primært er et historisk drama i en genkendelig by. Værket er dog i lige så høj grad en forvrængning af Wien, og er i denne artikel afsæt for Alexander Kjems Christensens undersøgelse af filmkameraets påvirkning af vores verdensopfattelse.

  • Viklet ind i film: Om David Lynchs haptiske intensitetsplaner

    Viklet ind i film: Om David Lynchs haptiske intensitetsplaner

    Alexander Kjems Christensen

    FEATURE. Lunefulde Lynch er ofte garant for film der ganske enkelt ikke giver særlig meget mening – såfremt vi altså anser ‘mening’ som noget kognitivt funderet. I denne feature undersøger Alexander Kjems Christensen hvordan Fire Walk With Me, Lost Highway og Mulholland Drive inviterer tilskueren til en filmoplevelse der overskrider fornuftens grænser.