Tilbage til forsiden November 2007
  Forside Indhold i dette nummer Arkiv Abonnement In English
 

Et billedes anatomi: Malicks natur

Af HENRIK HØJER

 

Da Terrence Malick i 1973 debuterede med filmen Badlands, indskrev han sig samtidig i filmhistorien med en film, der i dag står som en af de bedste debutfilm nogensinde. Helt deroppe hvor man er i selskab med de udvalgte få: Orson Welles med Citizen Kane (1941), Francois Truffaut med Ung flugt fra 1959 og enkelte andre.

Badlands er den mærkværdige historie om Kit på 25 og Holly på 15, der slår pjalterne sammen, myrder hendes far og begiver sig ud på de amerikanske landeveje i deres jagt på… Ja, det er spørgsmålet. Kit og Holly fremstår nemlig mærkeligt retningsløse, og Hollys klichefyldte voice-over med den bemærkelsesværdigt usentimentale stemmeføring bliver et elegant udtryk for deres nonchalante og mærkeligt usentimentale tilgang til hele projektet. Kit dræber, og hun iagttager og langsomt må de sande, at også her ligger kedsomheden gemt lige under overfladen.

Som det er tilfældet i alle Malicks film, spiller naturen en afgørende rolle i beskrivelsen af menneskene. På billedet herover har Kit netop forladt billedet, efter at have fået afslag på sit frieri af Hollys far. Hollys far er skiltemaler, og han er ved at afslutte en reklame-billboard, hvor motivet er ’the nuclear family’ anno de 1950’ere, hvor filmens handling udspiller sig.

Læg mærke til maleriets hysteriske tone såvel i farvevalg som i motiv; der holdes desperat fast i ideen om det kultiverede, civiliserede og lykkelige menneske, der for længst har underlagt sig naturen i sig selv, sine mere vulgære behov og drifter, men også naturen omkring sig. Kit og Hollys rejse fremstår som et forvrænget billede af dette menneskesyn, og billedet herover indeholder i kim selv samme pointe.

Dvæl desuden lidt ved omgivelserne, dette ’waste-land’ af uberørt natur, der omkredser skiltemaleren og hans værk. Fladen med de hysteriske farver og ubekymrede karakterer fremstår som naiv idealisme eller rendyrket fortrængning med den rå, ensartede og uendelige og natur som baggrund. En pointe, der understreges af hullet i maleriet; lige under den kultiverede fernis ligger en indifferent natur og slumrer.
Naturen bevidner menneskets dårskab i Badlands såvel som i Malicks øvrige film, og Kit og Holly udgør i den sammenhæng en forvrænget udgave af det moderne menneske i en totalt uforstående edens have.

   
 

Fakta

Terrence Malick: Badlands(1973)

Wallflower Press har netop udgivet artikelsamlingen The Cinema of Terrence Malick, Poetic Visions of America.

 
Udskriv denne artikel
   
Gem/åben denne artikel
som PDF
   
Gem/åben hele nummeret
som PDF
 

16:9 - november 2007 - 5. årgang - nummer 24

Udgives med støtte fra Det Danske Filminstitut samt Kulturministeriets bevilling til almenkulturelle tidsskrifter.
ISSN: 1603-5194. Copyright © 2002-07. Alle rettigheder reserveret.
12