|
Præterea censeo:
Ondt i stjernen
Om et hold af vagabonder og billige folk fra Colombia
Af BAMSES UVENNER
Bamses Uvenner har fået en gevaldig kvalme ovenpå
den sidste tids Leth-debat, og han kaster derfor desperat det hele
op i et håbløst, men helhjertet forsøg på
at få Jørgen tilbage som tour-kommentator.
Forslag til relancering af Jørgen
Leth. Læs mere nedenfor.
Der er allerede blev sagt og skrevet meget om 'afsløringerne'
i Jørgen Leths nye bog Det uperfekte menneske -
alt for meget. Men der mangler et indlæg i debatten, hvor
den pseudopuritanske smædekampagnes anstiftere får igen
fra den skuffe, hvorfra de har hentet deres skyts. Et indlæg,
hvor der ses stort på sandhed, logisk sammenhæng, saglig
argumentation, kunstnerisk frihed og grænsen mellem fiktion
og virkelighed. Det kommer her.
Lad os få noget kød på bordet. Hvorfor ikke
starte med et par løsrevne citater fra Leths bog og en massage-annonce?
Jeg tager kokkens datter, når jeg vil. Det er min ret.
Jeg kan have hende, som jeg vil. Hun klæder sig af her i
the master bedroom, mens hendes mor er ved at gøre klar
til aftensmåltidet eller er i gang med at stryge mine skjorter
ude i gården. Jeg mærker efter, om hendes kusse er
våd. Det er den, hun er klar, og jeg kan tage hende uden
forspil. Hun venter altid på, hvad jeg har lyst til. Hun
indtager en stilling på knæ på sengen. En slags
venteposition.
Vanvittig fræk sexgudinde med mega F-skåls meloner,
stiller sexhungrende playboykrop til rådighed, for den fantasifulde
gentleman. 23-årig langhåret temperamentsfuld rødtop,
slank smidig ubehersket playboydulle, elsker dampende sex. Forfør
mig til det græske univers.
Leths afsnit er lidt længere, fordi han forsøger at
holde spændingen en smule ved at henvise til en strygescene
i gården, hvorimod den rødhårede pige går
lige til sagen - men i bund og grund står der følgende
mellem linierne begge steder: 68-årig gammel gris betaler
en meget ung pige for at få lov til at kneppe hende bagfra.
Eller hvad?
Begge citater stammer fra Sextra Bladet, men der er den mærkværdige
forskel på dem, at hvor den 23-årige pige har betalt
et anseeligt beløb for en lillebitte rubrik bagerst i bladet,
så har Leth kvit og frit fået både sit billede
og sin tekst på forsiden flere gange. I den pågældende
avis - den danske medieverdens Alphonse par excellence
- kommer det sig nemlig ikke så nøje, hvor pengene
kommer fra - bare de kommer. Så om man ødelægger
en stor dansk kunstners eller en stakkels prostitueret piges liv
undervejs er underordnet, når man har gjort det til sin levevej
at gøre sig latterlig i andres nærvær og for
betaling at hengive sig til journalistisk utugt. Hvem knepper hvem
i røven, om man må spørge?
Som modvinden blæser
Men selvom det pågældende organ er villig til at udgyde
hvad som helst om hvem som helst, så spredte debatten sig
denne gang som ringe i vandet til mere lødige medier og politiske
fora, hvor den blandt andet kom til at handle om moral, etik og
småborgerlige fordomme - men da var den imidlertid for længst
løbet af sporet. De to citerede passager beskriver godt nok
hver deres seksuelt orienterede scenarium, men hvor det er gældende
konsensus, at pigen nok har smurt lidt tykt på - at brysterne
ikke er helt så store, at hendes gæster ikke udelukkende
er gentlemen, at hun nærmere er 32 år gammel - så
tager samtlige angribende debattører Leth direkte på
ordet. Trods det faktum, at vi ved selvsyn har mulighed for at inspicere
pigens omtalte F-ortrin, hvorimod Leths sexscene for længst
er fortid og dermed umulig at verificere.
Men selvfølgelig skal vi da tage Jørgen Leth på
ordet! I hans over 40 år lange karriere har han jo heller
aldrig tidligere taget et stykke virkelighed og lavet det om til
æstetik og/eller fiktion. Når han som cykelkommentator
har beskrevet Indurain og hans Banesto-hold som en Emmenthaler i
en blå Castello-sandwich, Kelme som et hold af vagabonder
og billige folk fra Colombia, og bjerget Madeleine som en brutal
dame med lange ben, så det er jo fordi, det er er
sådan i virkeligheden! Cykelrytterne ved da godt, at det ikke
gælder om at komme først, men at deres indbyrdes kamp
først og fremmest symboliserer hverdagens eksistentielle
dramaer. Det samme gælder i Leths mere end 40 film og digtsamlinger,
som også glimrer ved fraværet af kunstneriske filtre,
svulstige metaforer og overdrevne iscenesættelser ...
Nudge, nudge
Det er selvfølgelig ikke første gang, at kritikkens
måde at læse kunsten på har ændret sig (vi
nævner i flæng alt fra en marxistisk normativ kritik
og til den deskriptive nykritik), så nu hvor Sextra Bladet
for alvor har slået tonen an til en ny tradition - docusoaparisme
- så lad os da fortsætte i det spor og se, hvor langt
det kan bære. Trænger Beatles f.eks. ikke til at komme
ned med nakken? Kig på følgende vers fra en af deres
sange:
Well, she was just 17
You know what I mean
And the way she looked
was way beyond compare
So how could I dance with another
When I saw her standin' there
Desuagtet at det er taget ud af en sammenhæng, og at det
muligvis kun er fiktion, så er det vel tydeligt for enhver,
at Beatles' medlemmer har kneppet og sikkert stadig knepper med
17-årige? Nudge, nudge - know what I mean? De har også
på et tidspunkt smuglet 43 kilo LSD - beskrevet i sangen Lucy
In The Sky With Diamonds - og endte John Lennon ikke som Leth
med, på film at dokumentere sit forhold i sengen til en ung
etnisk pige? Så lad os da i Lennons fravær straffe McCartney
ved at fratage ham hans adelige titel og sætte ham til at
kommentere cykelsport fremover!
To skud i bøssen
Omvendt afstedkommer den nye optik også nødvendigvis,
at verificerbare, reelle hændelser skal vendes på hovedet
og læses som fiktion. Tag nu Stig Tøfting og hans erindringsbog
No Regrets, hvorom man i Sextra Bladet kan læse:
Han har en helt fantastisk gang. Virkelig opsigtsvækkende
anderledes. Der er så store muskler i benene og lårene,
og det er skideflot. Han er kun 36, og han har haft så store
sorger, at det virker fuldstændig umenneskeligt at skulle
stable et liv på benene med så meget tragedie i bagagen.
Man har lyst til at holde om ham, og sige: 'Græd bare, du
behøver ikke tage alt som en supermand'.
Ja, selvfølgelig skal vi som nation give Stig Tøfting
endnu et kollektivt knus! For bare man er god nok til at spille
fodbold, så kommer det sig ikke så nøje, om man
har en voldsdom eller to bag sig. Alt er alligevel glemt om et halvt
år, når Tøfting igen sidder i et fodboldstudie
og udbreder sig om boldens fysiske udformning og deraf følgende
hændelser.
Men - alas - om godt et halvt år sidder der ingen Jørgen
Leth i Tour de France kommentator-boksen, for når der kommer
den mindste selvsminkende vogn forbi, så har TV2 for vane
at springe på den. Sportschef Morten Stig Christensen mener
nemlig, at Leths bog skader TV2 Sportens omdømme - altså
at hans tidligere (måske fiktive) seksuelle eskapader skal
påvirke hans job som cykelkommentator. I omdømmets
navn kunne man således heller aldrig forestille sig, at en
mand - der som et stykke fluepapir for altid har klistret sig fast
i vores kollektive hukommelse ved at tungekysse med en anden mand
og ved at deltage i den mest eksplicitte bøssesexscene nogensinde
i dansk film - vil kunne blive ansat på TV2 ... øh,
fra nu af! Godt nok foregik det kun i en film, men det er jo tilsyneladende
ligegyldigt i den ny optik. Såeh ... flot, Morten - du får
karakteren AAA!
Tilværelsens ulidelige Leth-had
I en tid, hvor et udsagn revet ud af sin sammenhæng kan sætte
dagsordenen i flere uger, behøver man altså ikke at
ane det mindste om litteratur og kunstneren Jørgen Leth for
at spidde hans bog, liv og person. Derfor har eders anmelder naturligvis
heller ikke selv læst bogen, men jeg vil i det mindste afholde
mig fra at fælde dom over den både som kunstværk,
juridisk dokument og selvfed pornografi.
Til gengæld må det være på sin plads at
fælde dom over de medier og anmeldere, der har præget
debatten, og som på hele etapen er gået efter manden
i stedet for bolden. Der er således tale om en samling vandbærere
(der titelmæssigt nødvendigvis må degraderes
fremover, nu hvor de har hældt hver en dråbe ud af ørerne),
som i bedste ekshibitionistiske stil frem for alt andet har 'afsløret',
at de i fremskreden grad lider af folkesygdommen Ondt I Røven.
Jørgen Leth er gennem en årrække blevet sat
højere og højere op på en kunstnerisk piedestal,
indtil en kollektiv jantelovs-inkvisition altså bestemte sig
for at pille ham ned igen. Han skal jo ikke tro, at han er noget.
Samtidig verserer der med jævne mellemrum en række offentlige
hemmeligheder om kendte, kongelige og politikere, som udnytter deres
position for at få sex - en samling herremænd, der åbenbart
i høj grad stikker den op i stjernen på vandbærerne
- men det er der åbenbart ingen (måske bortset fra de
nævnte vandbærere), der har ondt i røven over.
Lad os da hellere i fælles misundelse og efter 5000 benspænd
korsfæste en mand, der kompromisløst og i sit helt
eget, hudløst ærlige sprog har brugt hele sin karriere
på at beskrive en virkelighed fuld af angst, depressioner,
skønhed, sex og cykling.
Lad mig slutte med at opfordre en af dansk films dygtige unge instruktører
til - i en slags dansk pendent til Pulp Fiction - via en
æggende dans at relancere Jørgen Leth som en anden
John Travolta på den seriøse scene. Eller hvis Morten
Stig kommer på bedre tanker og vil gøre det godt igen,
så kunne han jo starte med at overdrage Birte Kjærs
ledige plads i Vild med Svans til Leth. Bare det under
alle omstændigheder er noget med dans - det er så satans
ufarligt, og det er jo det, danskerne vil have. Dans, Jørgen!
Og så et sidste godt råd til Sextra Bladet og dets
åndsfæller: næste gang I indstiller telelinsen
for at bringe andre (indtil andet er bevist) uskyldige folk i fedtefadet,
så behøver I slet ikke kigge så langt - hvad
med spejlet for eksempel? Billedet forestiller ... et hold af vagabonder
og billige folk fra Colombia! |
|
Om Præterea
censeo
Præterea censeo er et fast indslag i 16:9. Her
får skiftende skribenter og tegnere spalteplads til - under
pseudonym - at komme med mere eller mindre seriøse ud- og indfald
mod alle sider af filmens verden. En skønsom blanding af ucensurerede
krigs- og kærlighedserklæringer. Ordet er frit ... |
|