|
|
|
|
|
|
En scenes anatomi:
Paranoia i hønsegården
Af PIA STRANDBYGAARD FRANDSEN
På trods af filmens humoristiske passager leverer
Villa Paranoia en barsk samfundsbeskrivelse til tider af næsten
Roy Andersson'ske dimensioner. Særligt en række genkommende scener
fra filmens centrale kyllingefarm brænder sig fast på nethinden som
forstemmende billeder af ensomhed, afmagt og desperation.
Med vanlig sans for hverdagens besværligheder og en oprigtig interesse
for den menneskelige natur skildrede Erik Clausen med satirisk skarphed
Danmark anno 2004 i Villa Paranoia. Og det var bestemt ikke
noget skønmaleri, han fremmanede, men et usminket portræt af et forkrampet
og følelsesforskrækket samfund befolket af velmenende socialarbejdere
og forbitrede, ensomme mennesker på jagt efter kærligheden. Et samfund,
hvor folk gik på kursus i kropssprog og selvrealisering i et desperat
forsøg på at komme i kontakt med sig selv og med hinanden; et samfund,
hvor fremmedfjendskheden lurede lige om hjørnet. |
|
Villa Paranoia (2004). |
|
|
|
|
|
|
|
Tilværelsens ubærlighed
Kyllingefarmeren Jørgen, spillet af Erik Clausen, er et af
disse forkrampede mennesker. Han har arbejdet sig op fra bunden og
ejer nu sin egen imponerende kyllingefarm med en produktion på "40.000
kyllinger hver tredje måned", (som han stolt betror en kvinde, der
prompte kvitterer med et foragteligt "dyreplager!"). Jørgen ønsker
sig brændende en kvinde at dele tilværelsen på kyllingefarmen med.
Han deltager i kontaktkurser for enlige landmænd og forsøger sig med
Intimlatter I og II for at komme tæt på andre mennesker - særligt
kvinder - uden synderligt held (fig.1). Da Jørgen på en landbrugsmesse
får øje på en attraktiv jugoslavisk kvinde, som ser ud til at kunne
bestille noget, inviterer han hende og hendes dansktalende datter
hjem på gården, hvor han tilbyder dem arbejde og en campingvogn at
bo i (fig.2). De tager imod tilbuddet, og det ser ud som om, Jørgen
langt om længe har fået, hvad han så brændende ønskede sig. Men knap
er de nye ansatte etableret i campingvognen, før det går galt. Jørgens
medhjælper siger op, fordi "der lugter af perkere og nasserøve" på
gården, og Jørgen mister besindelsen overfor den jugoslaviske, krigstraumatiserede
kvinde, som han brutalt forgriber sig på i en forfærdelig scene. |
|
Fig.1.
Fig.2.
|
|
|
|
|
|
|
|
Jørgen er ikke mindst et ensomt og ulykkeligt menneske,
fordi han som barn blev ladt alene med en tyrannisk, mistroisk far
efter moderens selvmord. Faderen, formidabelt spillet af Fritz Helmuth,
er stadig i live (fig.3). Han er overladt til de sociale myndigheder,
som gør hvad de kan for at tage sig af ham. Men faderen er mildest
talt en vanskelig patient, som på trods af at han størstedelen af
tiden sidder livløs og pyjamasklædt i en kørestol med et dødt blik
i de rindende øjne, er særdeles kapabel, når det gælder at genere
plejepersonalet mest muligt. Til sidst må de sociale myndigheder
give op og Jørgen er tæt på at gøre det samme: "vi ved simpelthen
ikke, hvad vi skal stille op med dig, far!", råber han med overdreven
tydelighed ind i ansigtet på den gamle. Socialchefen forsøger at
overdrage pasningen af faderen til Kenneth, en ung fyr, som er idømt
samfundstjeneste og som "hellere vil i spjældet end tørre den gamle
i røven" - det går heller ikke. Men heldigvis for alle, ikke mindst
forJørgens gamle far, lader den unge, arbejdsløse skuespiller -
den opfindsomme og viljestærke Anna (Sonja Richter) - sig overtale
til at flytte ind hos faderen og overtage pasningen af ham. Hermed
starter et eksplosivt bofællesskab mellem faderen og Anna, der skiftevis
tvinger og lokker sandheden ud af den gamle. Det lykkes hende at
give faderen et værdigt liv tilbage ved at insistere på at behandle
ham som et menneske og ikke som en "grønsag" - den tidligere plejers
betegnelse om faderen. |
|
Fig.3. |
|
|
|
|
|
|
|
Med stor opfindsomhed arrangerer Anna en afslørende
grand finale, hvor faderen, som 'Den Indbildt Syge' i Moliéres stykke
af samme navn, spiller død foran de sociale myndigheder og Jørgen
(der i mellemtiden har formastet sig til at bede Anna, imod klækkelig
betaling, at begå "barmhjertighedsdrab" mod faderen) (fig.4). Hele
miséren ender med forsoning mellem far og søn og bryllup mellem
Anna og Kenneth. En happy end med et par eklatante løse ender: den
jugoslaviske kvinde og hendes datter, som er bænket ved siden af
Jørgen i kirken, og Jørgen selv. Mor og datter ser ud til for nærværende
at have affundet sig med forholdene på kyllingefarmen, og det er
nærliggende at formode, at Jørgen stadig tager, hvad han kan få
uden at have fundet kærligheden. Trods forsoningen med faderen er
hverken Jørgen - eller den jugoslaviske kvinde for den sags skyld
- blevet virkelig forløst og billedet af den lille 'familie' på
kirkebænken har en temmelig besk bismag. |
|
Fig.4. |
|
|
|
|
|
|
|
Tragiske tableauer
Jørgens desperation, hans ensomhed og følelsesmæssige forkrøblethed
finder sit reneste udtryk i kyllingestaldens isolerede rum. I den
kæmpemæssige hal blandt tusindvis af fritgående kyllinger gør Jørgen
flere forkrampede forsøg på at komme i kontakt med sig selv. Første
gang er ca. 20 minutter inde i filmen. Fra faderens hus klippes til
Jørgen, der går og samler døde kyllinger op i den enorme hal. Hallen
er karakteriseret ved en infernalsk larm samt en trist, grålig belysning.
Midt i hallen stopper Jørgen op og begynder at råbe: "Ha ha ha! Ho
ho ho!", som han har lært på latterkurset. Han er placeret i centrum
af billedet oplyst af et projektørlignende lys. Til højre for ham
skinner et stærkt, hvidt lys ind fra vinduet i baggrunden (fig.5).
Billedet er både dybt grotesk og uendelig sørgeligt. Scenen består
af seks indstillinger, hvoraf to viser Jørgens medhjælper, der betragter
ham gennem et vindue forrest i hallen. De øvrige er billeder af Jørgen
blandt kyllingerne, opslugt af det forkrampede latterforsøg. Da Jørgen
som en anden uartig lille dreng bliver opdaget, fatter han sig hastigst,
og der klippes til et fugleperspektiv af Jørgen, som sidder alene
i køkkenet i færd med at indtage sin middagsmad. Køkkenets tomhed
og den larmende stilhed står i voldsom kontrast til kyllingehallens
inferno (fig.6). Som vi senere erfarer, har billedet af Jørgen omgivet
af kyllinger dybe forbindelser til hans traumatiserede fortid, ligesom
det peger frem mod kommende begivenheder. |
|
Fig.5.
Fig.6.
|
|
|
|
|
|
|
|
Næste gang, vi ser Jørgen i kyllingehallen, er umiddelbart
efter en pinagtig scene, hvor Jørgen flygter hals over hoved ved synet
af en overvægtig kvinde i storblomstret kjole, som han har aftalt
at hente på stationen efter at have opsøgt hende gennem et kontaktbureau
(som kun lå inde med et foto af hendes knap så voluminøse ansigt).
Jørgen ræser hjem, og der klippes til kyllingehallen, hvor Jørgen
griner hysterisk - først af sig selv og situationens komik, dernæst
nærmest diabolsk indtil latteren går over i krampegråd (fig.7-9).
Scenen er uhyggelig og forstemmende: Jørgen udstillet i sin ensomhed;
indestængt, ulykkelig og afskåret fra omverdenen. Udefra høres intet.
Hallens mure er hermetisk lukkede omkring Jørgen og hans kyllinger,
himlen er overskyet og ildevarslende (fig.10). |
|
Fig.7. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fig.10. |
|
|
|
|
|
|
|
Den tredje scene fra kyllingehallen er ganske kort.
Den følger efter Jørgens besøg på landbrugsmessen, hvor han har
tilbudt den jugoslaviske kvinde og hendes datter arbejde på gården.
Et totalbillede viser Jørgen oppefra på vej gennem hallen. Dernæst
ser vi ham endnu en gang opføre sin groteske latterforestilling:
"Ha ha ha! Ho ho ho!" (fig.11). Men denne gang triumferende som
en opstemt dirigent foran et symfoniorkester. Nu skal det blive
bedre tider! Sidste gang Jørgen skildres i blandt horden af kyllinger
i den store stald er filmens næstsidste scene, som følger lige efter
det afslørende skuespil, hvor maskerne falder. Her danner hallen
rammen om Jørgens længe savnede, gribende forsoning med faderen
(fig.12).
Kyllinger og kaos
Jørgens nærmeste relationer er til hans kyllinger. De er
hans publikum og hans familie. De er "levende væsener", som han er
ansvarlig for, samtidig med at kyllingerne reelt set er elementer
i en produktionsfabrik. Kyllingerne er desuden forbundet med det underbevidste
og det emotionelle, og de spiller en stærkt symbolsk rolle i filmen.
De overmander faderen i hans mareridthærgede søvn (fig.13), og de
slippes løs af den jugoslaviske kvindes datter under voldtægten af
moderen. I hallen er kyllingerne indespærrede og til at kontrollere.
Kun bag staldens lydisolerede mure blandt hans fjerede venner giver
den ensomme kyllingefarmer følelserne og frustrationerne frit løb.
Et tragikomisk faktum, der med al tydelighed fremstiller det fremmedgjorte
menneskes desperation. Den enorme kyllingehal fungerer både som katalysator
for Jørgens mentale og følelsesmæssige tilstand og som et filmisk
fikspunkt for afgørende hændelser knyttet til Jørgens liv. Det er
her Jørgen græder sin sorg ud, og her han forsones med faderen i filmens
næstsidste scene.
Scenerne fra kyllingehallen er emblematiske for filmen. De suggererende
indstillinger fra staldens indre sammenfatter både Jørgens situation
og selve filmens præmis: det moderne samfunds isolation af individet
og det enkelte menneskes afskærelse fra sit eget følelsesliv. Selvom
scenerne indgår som narrativt motiverende enheder, som er logisk
forbundet med filmens øvrige indstillinger, skiller de sig ud i
kraft af en tableauagtig karakter, et stærkt udtryk og en mangfoldighed
af betydningslag. De tableauagtige scener fremstår som koncentrerede
visuelle og auditive udsagn, der indeholder adskillige følelsesmæssige,
psykologiske og temporelle lag.
Billederne af en krampagtigt grinende Jørgen oplyst af neonrørenes
kolde projektør midt i et infernalsk kyllingehelvede er både tæerkrummende
og dybt groteske. De trænger sig på som ubehagelige postkort fra
velfærds-Danmark, som en slags nødvendige opråb om fælles ansvar
og medmenneskelighed i en kynisk verden.
Man kan sige hvad man vil om den evige arbejder og fortaler for
den lille mand, plebejer eller ej, der er stadig brug for det humanistiske
budskab, Erik Clausen har gjort til sin metier. |
|
Fig.11.
Fig.12.
Fig.13.
|
|
|
|
|
|
|
|
Faktaboks
Villa Paranoia er udkommet på DVD og kan bl.a. købes
hos Laserdisken. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
forrige side | næste
side |
|
|
|
|
|
|
|