|
|
|
|
|
|
En vagabond
i den moderne verden
Om Charles Chaplin: Moderne Tider (1936)
Af OLE THAISEN
Moderne Tider markerer en milepæl i Chaplins produktion.
Ikke blot tales der for første gang i en af hans film, men instruktøren
benytter mediet som talerør for sin holdning til sociale problemer.
Dermed var vejen banet for den eksplicitte kritik af Hitler i Diktatoren
fire år senere, men desværre også for den landsforvisning, som ramte
Chaplin i 50'ernes hysteriske kommunistforskrækkelse. Filmen bør
også huskes for det kvalificerede modspil, som Paulette Goddard
giver Chaplin.
Da Moderne Tider havde premiere den 5. februar 1936 i New
York, var der gået fem år siden Chaplins forrige film. Chaplin havde
brugt den mellemliggende tid på at overveje sin situation i filmens
nye virkelighed. Nok var tonefilmen allerede en realitet, da han
indspillede Byens Lys (1931), men på det tidspunkt regnede
han den for en midlertidig modegrille; en døgnflue, som snart ville
forsvinde. "3 år endnu, så er det slut med det", profeterede han
så sent som 1931. I Byens Lys tilføjede han derfor kun et
musikalsk soundtrack og ignorerede i øvrigt tonefilmens eksistens.
Men der var ikke tale om et forbigående fænomen, hvilket fik indflydelse
på modtagelsen af Byens Lys. Allerede fra premieren blev
filmen betragtet som en anakronisme, et kært minde om en tidligere,
mere uskyldig tid. En tid, der ikke længere eksisterede. Byens
Lys hørte til i 20'erne med stumfilm, og Chaplins vagabondfigur
repræsenterede en spøjs afvigerkarakter, der stod uden for det etablerede
samfund af egen fri vilje.
Chaplins problem var nemlig ikke kun, at hans figur var skabt og
havde udviklet sig i stumfilmen. Det bestod også i, at det politiske
og kulturelle klima var anderledes i 30'erne end i 20'erne. En verdensomspændende
depression fulgte således i kølvandet på den sorte fredag
i 1929, da børsen krakkede i Wall Street. Pludselig var vagabondens
selvvalgte eksil en uomgængelig realitet for store dele af befolkningen.
|
|
Premiereaften. |
|
|
|
|
|
|
|
Dette var Chaplin ikke blind for. Efter sin 18 måneder
lange jordomrejse i 1932-33, hvor han mødtes med indflydelsesrige
personer som Gandhi, Einstein og Mussolini, skrev han i januar 1934
en artikel med titlen "A Comedian sees the World". Heri hed det
bl.a.: Look into the faces of the masses in our large cities
and you will see harassed defeated souls and in the eyes of most
of them weary despair. Vagabondens komiske utilpassethed var
nu blodig alvor i hverdagen. Figuren måtte derfor tilpasses en ny
virkelighed, hvis karakteren overhovedet stadig var anvendelig.
30ernes kulturelle scene
Sideløbende med de samfundsmæssige forandringer ændrede det
kulturelle klima sig ligeledes radikalt fra 20'erne til 30'erne
i USA. Mens 20'erne havde været domineret af 2 retninger, nemlig
dels euroamerikanske modernister a la T.S. Eliot i ødemarken
(1922), dels episke beskrivelser af det hektiske forlystelsesliv
med vilde fester, sportsvogne og rige unge som hos Scott Fitzgerald
i Den store Gatsby (1925), blev 30'erne litterært præget
af detektiv- og gangsterromaner, som fx Dashiel Hammets Malteserfalken
(1931) og Glasnøglen (1932).
I disse romaner udfordrer en rapt talende detektiv med fingeren
på aftrækkeren den fordærvede storby fyldt med gangstere, korrupte
cops, dekadente lyster og fatale kvinder. Selv om detektiven
Sam Spade bevarer sin integritet i Poisonville, så fremtræder
beskrivelsen af storbyens kriminelle miljø som en beskrivelse af
samfundet som sådan. Denne opfattelse forplanter sig fra detektivromanerne
til samtidsrealismen. Også her beskrives den samfundsmæssige virkelighed
som determineret af menneskelig drift og begær, der ikke lader sig
underlægge kulturens love og regler. Man kan nævne James M. Cains
Postbudet ringer altid to gange (1934), hvor seksualitet
fører til mord, og Horace McCoys Jamen, man skyder da heste?
(1935), hvor mordet bliver en barmhjertighedshandling. Det handlede
altså om at beskrive den moderne virkeligheds fortrængte sider,
flytte virkeligheden fra gadernes og baggårdenes mørke ind i kunsten
og belyse dem der. |
|
Vagabonden i nye omgivelser. |
|
|
|
|
|
|
|
Men forandringen ramte ikke kun litteraturen. Tonefilmen
blev den naturlige eksponent for de nye genrer. Allerede i 1931
- altså samtidig med Byens Lys - fandt over 50 gangsterfilm
med sparsom dialog afbrudt af knitrende maskingeværsalver og hvinende
bildæk vej til biograferne. Den dokumentariske samtidsbeskrivelse
blev varetaget af nyhedsfilmene, der fik det helt store gennembrud
i 30'erne, hvor det blev muligt at formidle både billede og lyd
fra begivenheder i ind- og udland. Endelig boomede også musicalgenren,
der måske ikke repræsenterede realismen i traditionel forstand,
men gennem sin tilknytning til varietelivet repræsenterede en lignende
fokusering på storbyen.
30'ernes film blev således et spejl af storbyvirkeligheden. Og
om end det var et spejl, der forstørrede spjældet, nyhedslokalet
og varietescenen til enorme proportioner, så blev det et pejlemærke
for den generation af amerikanere, der søgte efter nye værdisæt
og sociale idealer til at erstatte forældede traditioner, nu hvor
det økonomiske sammenbrud effektivt havde afmonteret myten om, at
enhver er sin egen lykkes smed.
Chaplin befandt sig altså i den situation, at hans karakters commedia
del'artestil med fokus på krop og mimik måtte betragtes som håbløst
forældet efter tonefilmens sejr, og at figurens sociale position
ligeledes var utidssvarende i sin oprindelige form.
Vagabondens transformation
Chaplin gjorde nu den genistreg, at han beholdt sin figur, men
at han transformerede vagabonden fra at være en afviger, en ener,
til at blive en type, fra at stå uden for til at blive essensen,
selve koncentratet af det utilpassede individ i den moderne virkelighed.
Dette foregår ved, at Chaplin konfronterer sin figur med avantgardeelementer
fra 20'ernes europæiske stumfilm.
Forvandlingsprocessen består af 2 elementer. Sovjetisk montageteknik
og tysk ekspressionisme. Processen varer fra filmens begyndelse
til Charlies udskrivning fra nervesanatoriet, og det indrammes af
to eksempler på den sovjetiske montageteknik, der var kendt fra
Sergej Eisensteins film som Panserkrydseren Potemkin (1925)
og Oktober (1928).
Eisensteins montageteknik knytter sig til nogle af de tidligste
diskussioner om filmstil, som fandt sted i Sovjetunionen i 20'erne.
I en artikel fra 1929 med titlen "Efter Billedet" beskæftiger Eisenstein
sig med det forhold, at de fleste film har en åbenlys logik mellem
indholds- og udtryksside bl.a. fordi man benytter sig af den såkaldte
usynlige klippeteknik. Denne måde at indspille film på, hævder Eisenstein,
fører til almindelig udtæring på grund af manglende blodcirkulation.
Nej, hvis filmbillederne skal formidle et budskab, så skal de gøre
det i sammenstødet. I konflikten mellem forskellige indstillinger.
Den enkelte indstilling har ingen mening eller æstetisk kvalitet.
Det får den først, når den sættes sammen med andre indstillinger.
Det drejer sig om forskellen mellem fotografi og film. Det, der
antages i den usynlige klippeteknik, er, at forholdet mellem filmens
enkeltbillede og filmens fremdrift med 24 billeder i sekundet udgøres
af ren sammensmeltning. Men i virkeligheden eksisterer der en kvalitativ
forskel mellem fotografi og film, som vedrører relationen til kategorierne
tid og rum. Fotografiet er rumligt, idet alle elementer er til stede
på samme tid. Derfor er fotografiet også karakteriseret ved at være
fortid. Fotografiet er en fastholden af en tid, der er gået. Omvendt
er filmen et forløb i tid, og derfor er filmen karakteriseret ved
aktualisering. Uanset om det, der berettes om er fortidigt, nutidigt
eller fremtidigt, så opleves det som aktualiseret tid. Det var bl.a.
det, som fik filmens pionerer til at skifte fra 12-20 billeder i
sekundet til 24 billeder i sekundet, for kun ved at ligge omkring
det antal opnår man realtimeeffekten: at tempoet opleves realistisk.
Med klippeteknikken er det i filmen muligt at sætte indstillinger
sammen, som ikke umiddelbart har noget at gøre med hinanden. Herved
tvinges tilskueren til at konstruere forbindelsen ved at hente et
begreb ind, der kan forbinde dem. Dette kaldes intellektuel montage,
og Moderne Tider indleder simpelthen med to indstillinger,
som danner en sådan montage. Her klippes en indstilling af en fåreflok
i bevægelse sammen med en indstilling, hvor en gruppe fabriksarbejdere
kommer op fra undergrundsbanen på vej til arbejde. Den moderne industrikultur
forbindes med konformisme, afmagt og disciplin, men kun gennem tilskuerens
etablering af en tankefigur uden for indstillingerne, gennem tilskuerens
antagelse af en mulig identitet mellem de to indstillinger. I sammenstødet
opstår altså en betydning, som kun eksisterede implicit i indstillingerne
hver for sig.
Montagen får yderligere en tand, hvis vi inddrager titelskiltet
- Industry, individual enterprise - humanity crusading
in the pursuit of happiness. På den ene side den eksplicitte
formulering af individualitet i forbindelse med pengemagtens investeringer
i fabrikskulturen og på den anden side modernitetens menneskemasser,
der for at deltage i dette korstog frem mod lykken skal gå gennem
fabriksvirkelighedens helvede, som det efterfølgende fremgår gennem
beskrivelsen af produktionsprocessen. Filmen havde faktisk arbejdstitlen
The Masses, men Chaplin ændrede den, bl.a. af hensyn til
Hays Office, censurmyndigheden.
Forvandlingsprocessens afslutning repræsenterer den patetiske
montage. Den patetiske montage har til hensigt at få tilskueren
til at "gå ud af sig selv", dvs. opleve splittelse, decentrering.
Der er ikke tale om identifikation, men om et spil mellem et billedforløb
på den ene side og tilskueren på den anden. Tilskueren suges ikke
ind i billedforløbet, men forholder sig sanseligt til det uden at
miste sit intellektuelle overblik. Tilskueren forføres ikke, men
tilbydes alternative fortolkningsmuligheder på virkeligheden.
Den patetiske montage finder vi umiddelbart efter, Charlie er blevet
udskrevet fra hospitalet. Det er her, den gamle vagabond skal ind
på scenen igen. Vi ser ham for første gang i filmen i det traditionelle
outfit: bowlerhatten, som er for lille, det stumpede tøj og den
air af støvet forfængelighed, der understreges af den omhyggeligt
klippede moustache. |
|
Pigens dans på cafeen.
På fri fod igen.
|
|
|
|
|
|
|
|
Charlie står øverst på trappen ned mod gadeplanet.
I de tidligere film ville vagabonden have udført et af sine barnagtige
ét-trin-ad-gangen numre for komikkens skyld. Men i stedet dementerer
scenen overlægens beroligende ord om, at alt er vel, og at Charlie
bare skal tage den med ro. Frem for at lade Charlies krop udføre
gags på trappen, giver filmen os uden varsel adgang til hans bevidsthed.
Og i Charlies bevidsthed fremgår det tydeligt, at den institutionaliserede
galskab, som fabrikken repræsenterede, den forrykthed, som eksisterede
der, ikke er enestående. Fabrikken er ikke en isoleret enklave i
samfundet, men selve dets hjerte, og den patetiske montage blotlægger
i 3 lag vagabondens erkendelse og angst. Det første lag består af
et enormt bor, der nærmer sig hans ansigt. Det næste lag skabes
af skæve indstillinger af overfyldte busser, hurtigt kørende biler
og menneskemængder. Og endelig udgøres det tredje lag af dissonant
jazzmusik.
Scenen genopliver således vagabonden gennem en forvandling. Som
den moderne virkelighed er identisk med fabrikkens konformisme og
maskinelle logik, således er vagabonden identisk med det fremmedgjorte,
desillusionerede menneske, der søger at værge sig mod virkeligheden
ved at gøre sig sanseløs og kun sporadisk lade virkeligheden trænge
gennem panseret.
Det virkeligt geniale i scenen er dog dens spillen på forholdet
mellem kropslighed og bevidsthed. Da Charlie står på toppen af trappen
i sin gamle klædedragt, så forventer publikum ikke kun hans et-trin-ad-gangen
nummer intellektuelt, nej, publikum er allerede kropsligt i gang
med at forberede sig til det. Det er en erfaring, som de fleste
givetvis kender fra sportstransmissioner, at man ikke kun forholder
sig tilbagelænet afslappet til begivenhederne, men at man kropsligt
lever sig ind i begivenhederne. På samme måde her. Publikum er allerede
indstillet på den kropslige mimen, ikke mindst fordi de har ventet
så længe på at se good old Charlie, og derfor bliver reaktionen
på den patetiske montage også så meget desto kraftigere.
Walter Benjamin og Charlie
Det individ, der beskrives her, er det menneske, som står
i centrum for Benjamins berømte essay: "Kunstværket i dets tekniske
reproducerbarheds tidsalder" (1936). Her nævner Benjamin da også Chaplin
som en kunstner, der er i stand til at formidle oplevelsen af den
moderne virkelighed til massen på en ganske anderledes direkte måde
end den kritiske avantgardekunst. "Kunstværkets tekniske reproducerbarhed
ændrer massens forhold til kunsten. Fra det mest tilbagestående, f.eks.
over for en Picasso, slår det om til det mest progressive, f.eks.
over for en Chaplin." (Benjamin: 29)Benjamin viser i essayet,
hvorledes det moderne menneske overlever mentalt ved at benytte
bevidstheden som et skjold, der beskytter organismen mod stimuli.
For at kunne fungere i storbyvirkeligheden er individerne nødt til
at forholde sig til chokimpulser ved at ignorere dem. I industriens
produktion, i menneskemylderet på gader og stræder, i forlystelsesparker
og i trafikken konfronteres bevidstheden med en umådelig mængde
påvirkninger, som kun tillader individet at fastholde sin mentale
ligevægt, hvis de perciperes uden refleksion.
Hermed skifter betydningen af erfaring. Hvor sanselig erfaring
tidligere bestod i at bemægtige sig en ydre virkelighed ved at gøre
den til en del af sin erindringsbank, dér implicerer moderniteten,
at erfaring nu først og fremmest består i optræning af evnen til
at forholde sig ligegyldig overfor virkeligheden.
Den mest effektive måde at være bevidstløs på foregår selvfølgelig
gennem indtagelse af beroligende stoffer, og som Susan Buck-Mors
gør opmærksom på i en læsning af Benjamins kunstværkessay, er det
bemærkelsesværdigt, at anæstetikken - altså den medicinske udnyttelse
af narkotika - opstår i kølvandet på en enorm stigning i den private
brug af narkotiske midler i det 19. århundrede.
Opium var simpelthen den førende børnemedicin, og voksne
indtog det, de kunne få fat i, da narkotika stadig blev forhandlet
og solgt uden offentlig kontrol. Udviklingen af den medicinske brug
af æter til bedøvelse kan direkte tilskrives denne private
brug. "æterløjer" var en almindelig selskabsleg mange steder, og
da nogle amerikanske lægestuderende uafhængigt af hinanden lagde
mærke til, at deltagerne i disse æterløjer tilsyneladende ikke følte
smerte, selv om de slog sig, blev anæstesien som medicinsk middel
en realitet.
Den ekspressionistiske forbindelse
Men Chaplin benytter ikke kun den sovjetiske montageteknik. Også
forbindelsen til den tyske ekspressionisme er tydelig. Allerede
titelbilledets indstilling af uret rummer en klar intertekstuel
reference til Fritz Langs Metropolis (1926). Men inspirationen
fra Metropolis og den tyske ekspressionisme fornemmes i det
hele taget tydeligt i den lange fabrikssekvens. I den tyske ekspressionisme
karakteriseres personerne ikke som subjekter, men som objekter på
lige fod med alle andre objekter i billedet. I Moderne Tider
udtrykkes dette i scenen med madningsmaskinen, hvor teknikeren overhovedet
ikke har nogen kontakt med Charlie, men i stedet er intenst optaget
af sin kollegas skruen på maskinen.
Den tyske ekspressionisme fører alle elementer hen mod spaltningen
imellem de optrædende og en handling, der har sit centrum et andet
sted. Såvel personer og ting bliver derfor repræsentanter for noget
andet, marionetter for en magt, der ikke er tilstede i billedet.
Dette ser vi også udtrykt på den måde, at fabrikslederen nok kan
udstede kommandoer, men ikke få sit puslespil til at gå op, ligesom
han må ty til piller for at få hverdagen til at fungere. Identifikationen
i den tyske ekspressionisme bliver derfor snarere med situationer
og følelser i filmen, som når Charlie ikke kan følge med ved samlebåndet
og danser en veritabel pantomime gennem fabrikken med maskiner og
mennesker. |
|
Dobbelteksponering af vagabonden og det
hektiske storbyliv. |
|
|
|
|
|
|
|
Denne pantomime aktualiserer et andet aspekt, det
metatekstuelle. På et tidspunkt i Charlies lange pantomime dukker
han op på toppen af maskineriet med armene strakt ud foran sig som
en søvngænger. Herfra føres han langsomt gennem tandhjul og maskindele,
som om han var et stykke celluloid i en filmfremviser.
Den 17 minutter lange fabrikssekvens skaber en afgrund mellem Chaplins
værker før og Moderne Tider. Selvom historien nu genoptages
med vagabonden, har den mistet sin gamle jovialitet og er i stedet
blevet ikke alvorlig, men absurd: uharmonisk, meningsløs. Og det
absurde står ikke i modsætning til, men følger tværtimod naturligt
af, at Charlie er blevet almindelig. |
|
Charlie fanget i maskinen som et stykke
celluloid i filmfremviseren. |
|
|
|
|
|
|
|
Paulette Goddards gamine
Der var dog grænser for, hvor meget Chaplin kunne udsætte sin
helt for. Det får konsekvenser for filmens narration. For at få
sit sociale budskab igennem er Chaplin nødt til at skabe en spejlingsfigur
for vagabonden, og denne spejlingsfigur bliver gaminen. Spejlingsaksen
for de to udgøres af ordensmagten, hvor vagabondens forhold til
ordensmagten netop er præget af den absurde logik. Charlie anholdes
fire gange, og hver gang er det absurd. Først anholdes han som leder
af en socialistdemonstration, som han tilfældigt og uden eget vidende
er kommet til at være frontfigur for, anden gang anholdes han, fordi
han har fundet ud af, at tilværelsen bag tremmer er bedre end friheden,
tredje gang anholdes han, fordi nogle røvere har drukket ham fuld
i stormagasinet, og fjerde gang anholdes han i forbindelse med en
strejke. Politiet udtrykker ikke nogen orden, endsige retfærdighed,
med disse anholdelser, men gelejder blot Charlie videre på den absurde
rejse gennem samfundets skyggesider.
Charlies arrestationer tjener da også kun til at belyse den egentlige
tragedie. Den skæbne gaminens familie møder. Umiddelbart efter Charlies
første anholdelse klippes der til gaminen. Paulette Goddards karakter
anskueliggør i praksis, at kriminalitet ikke længere udelukkende
er forbeholdt egentligt kriminelle. Forbrydelse kan være en nødvendighed
for overhovedet at overleve: "The Gamin - a child of the waterfront
who refuses to go hungry". Det er da også netop jagten på de basale
livsfornødenheder, der fører gaminen og vagabonden sammen. Men Charlies
absurde rejse er den skinbarlige virkelighed for den lille familie.
Farens arbejdsløshed medfører i første omgang den ydmygelse, at
han må lade sig selv og børneflokken brødføde af pigens tyvekoster.
Da denne situation bevidstgør ham og sender ham på gaden i et forsøg
på at tage sin skæbne i egen hånd, ja, så dør han på gaden. Charlies
tilfældige møde med socialismen fører ham i fængsel, men faderens
alvorlige kamp sender ham i døden. Det er politiet, ordensmagten,
loven, der dræber ham, og alligevel meddeler skiltet lakonisk, at
"The law takes charge of the orphans". Pigen ved, hvad det betyder,
og flygter. Men det kan samfundet ikke tillade, og derfor forfølger
myndighederne hende gennem hele filmen.
Smilet - kroppens absurde grimasse
Ordensmagtens jagt på pigen og hendes familie viser, at
den er den menneskelige pendant til fabrikkens maskinvirkelighed.
Modernitetens virkninger eksisterer ikke kun på fabrikken, nej,
den maskinelle logik spreder sig tværtimod fra fabrikken og ud i
samfundet. Selvom det har alvorlige konsekvenser for de almindelige
mennesker, så er den eneste strategi derfor den absurde modstand. |
|
Charlie som tilfældig og uvidende leder
af demonstration.
Drikkelag efter lukketid.
Pigen finder sin far død.
Lovens lange arm.
|
|
|
|
|
|
|
|
Dette fremgår tydeligt to steder i filmen. Det første
sted er der, hvor Charlie ankommer til det hus, som pigen har fundet
til dem. Han udbryder: Home, sweet home, men det er kun et
nødtørftigt sammentømret skur, hvor parret hele tiden risikerer
at falde gennem gulvet og ned i vandet. Det angiver, at hjemløsheden
er blevet den normale tilstand, og at de forestillinger om hjem,
som dominerer den før-modernistiske kunst og også finder vej til
populærkulturen, ikke kan realiseres som andet end et skelet.
Det andet sted, hvor hjemløsheden trænger igennem som et menneskeligt
grundvilkår i moderniteten, finder vi i slutbilledet med Charlie
og pigen, der vandrer bort fra civilisationen og ud i naturen til
tonerne af melodien "Smile".
Hvor er de på vej hen, må man spørge, for alle veje er jo blevet
lukket for dem? De har forsøgt sig på fabriksgulvet, i handelslivet,
i underholdningsbranchen, og alle steder er det slået fejl. Er det
derfor ikke et påklistret smil, filmen slutter med?
Ikke nødvendigvis. Charlies optræden på cafeen indvarsler måske
en ny begyndelse. Som tidligere nævnt var Chaplin en indædt modstander
af tonefilmen. Vagabondfiguren siger da heller ikke noget før sangen
på cafeen, ja, selv om filmen formelt set nok er en tonefilm, beholder
den stadig en række af de karakteristiske elementer fra stumfilmen.
Skiltene og de mimede indslag fx. dialog er der overhovedet ikke
i filmen. I scenerne fra fabrikken kommer talen således som mekaniske
bjæfkommandoer. Da Chaplin så endelig ikke kan udskyde det længere,
bliver vagabondens indtog i talefilmen en sprogligt set meningsløs
sang. Heri ligger måske filmens utopiske budskab, et budskab, som
falder godt i tråd med modernismens rationalismekritik, nemlig at
overvindelsen af hjemløsheden, kampen mod disciplinering, konformisme
og fremmedgørelse ikke skal foregå gennem en rationel diskurs, men
at kampen tværtimod skal føres på kroppens og synets betingelser,
skal føres ved at opprioritere sanseapparatet i forhold til ordenes
og begrebernes kropsløshed. Derfor skal der smiles: uudgrundeligt
som Mona Lisa, forførende friskt som Paulette Goddard og indforstået
ironisk som Charlie Chaplin. |
|
"Home, sweet home".
Med smil på læben mod nye horisonter.
Charlies nonsenssang.
|
|
|
|
|
|
|
|
Faktaboks
Litteraturliste:
Bazin, André: Charlie Chaplin, Cahiers du Cinema,
Paris 1972.
Benjamin, Walter: "Kunstværket i dets tekniske reproducerbarheds
tidsalder" i K&K 77, 1994.
Buck-Morss, Susan: "æstetik og anæstetik. Walter Benjamins
'kunstværksessay' revurderet" i K&K 77, 1994.
Eisenstein, Sergej: "Efter billedet" i Udvalgte
skrifter, Odin Teatret, Holstebro 1972.
Flom. Eric L.: Chaplin in the Sound Era. An
Analysis of the Seven Talkies, Mc Farland, London 1998.
Forssell, Lars: Chaplin, Gyldendal, København
1953.
Hertel, Hans (red.): Verdens litteraturhistorie,
bd. 6, Gyldendal, København 1995.
Karney, Robert & Cross, Richard: The Life and
Times of Charlie Chaplin, Smithmark, New York 1992.
Maccan, Richard Dyer: The Silent Screen, Scarecrow,
Boston 1997.
Mitchell, Glenn: The Chaplin Encyclopedia, Batsford,
London 1997.
Nysenholc, Adolphe (ed.): Charlie Chaplin. His
reflection in Modern Times, Mouton de Gruyter, New York
1991.
Robinson, David: Chaplin. The Mirror of Opinion,
Indiana University Press, Bloomington 1984.
Toft, Jens: Filmsprog, subjekt, samfund, Sekvens,
København 1985. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
forrige side | næste
side |
|
|
|
|
|
|
|