|
|
|
|
|
|
"Sådan
er kapitalismen.."
Tema og æstetik i Rainer Werner Fassbinders Den tredje
generation
Af LARS GORZELAK PEDERSEN
Den tredje generation fremstår som én af de film, hvor Fassbinder
med suverænt overblik formår at få sine stilistiske valg til at
arbejde sammen med det overordnede tema. Om begrebet "den tredje
generation" siger han i 1979, at den er "en terrorist-organisation,
som ikke mere har noget mål eller nogen utopi (...). Den tredje
generation smider ikke bomber for at sætte noget i stedet for det,
de ødelægger. De smider bare bomber, færdig" (Sørensen; 8). I filmen
anbringer EDB-forhandleren P.J. Lurz en insider, August, i en terroristgruppe
i håb om at øge terroraktiviteterne i Berlin, så han kan sælge flere
overvågningscomputere til staten. Lurz financierer selv gruppen,
som altså ironisk nok er uvidende om, at den modtager sine penge
fra kapitalen, den bekæmper. Gruppen består af følgende medlemmer:
lærerinden Hilde, Rudolf, der arbejder i en pladebutik, Petra, som
er gift med en bankmand, Susanne (sekretær for P.J. Lurz), hendes
mand Edgar og endelig forræderen August. Senere slutter Paul og
sprængstofeksperten Franz sig til gruppen. Franz' Bakunin-læsende
kammerat, Bernhard, får derimod ikke lov at blive medlem. |
|
Den tredje generation (1979). |
|
|
|
|
|
|
|
Terroristerne afholder som regel deres møder i Rudolfs
lejlighed, hvor narkomanen Ilse har lejet et værelse. I begyndelsen
har terrorismen nærmest hobbykarakter, men inden længe begynder
tingene at gå galt: På grund af Augusts dobbeltspil skydes Paul
ned af politiet på åben gade, hvorefter gruppen går under jorden.
August sørger for, at politiet får ram på Franz og derefter på Petra,
men imens er sagens sammenhæng gået op for Bernhard, der imidlertid
myrdes af politikommissæren Gast, før han kan nå at afsløre sammensværgelsen.
Som en sidste, desperat handling kidnapper de resterende terrorister
- klædt ud i kostumer og i ly af Karnevalstirsdags gadeoptøjer -
Lurz, så de kan kræve "frigivelsen af alle politiske fanger i Forbundsreplikken".
Filmen slutter med et tvetydigt closeup af Lurz, mens terroristerne
instruerer ham i hans replikker.
Handlingsforløbet er af Fassbinder delt op i seks afsnit, der
hver især indledes med citater - en blanding af kontaktannoncer
og racistiske bemærkninger - fra vestberlinske herretoiletter.
Analyse af åbningsindstillingen
DIE DRITTE GENERATION - eine Komödie in 6 Teilen um Gesellschaftsspiele
voll Spannung, Erregung und Logik, Grausamkeit und Wahnsinn ähnlich
den Märchen die man Kindern erzählt ihr Leben zum Tod ertragen zu
helfen. |
|
Terrorismen som eventyr. En udklædt terrorist
deltager i kidnapningen af Lurz. |
|
|
|
|
|
|
|
Således indledes Den tredje generation,
med den giftgrønne tekst voksende, sætning for sætning, ned over
Gedächtniskirken i Berlin i takt med en monotont dunkende hjerterytme.
Udover hjerteslaget har vi et spor med skingre synthesizerlyde,
der ledsages af et tredje lydspor med klaverspil. Lydsiden distraherer
tilskueren i dennes læsning af tekstskiltene, der i sig selv er
meget opmærksomhedskrævende. Dette skyldes, at blinkeeffekten vanskeliggør
læsningen af teksten - en effekt, som Fassbinder bevidst har tilstræbt,
idet han har angivet i manuskriptet, at "forteksterne skal have
en varighed, som ligger lidt under almindelig læselængde"
(Thomsen 1991; 337).
Lydbilledets og grafikkens kombinerede kaos står over for en diametralt
modsat enkelhed i billedkompositionen. åbningsbilledet af kirken
er et "establishing shot", der fortæller, at vi befinder os i Berlin;
det fortæller os imidlertid også noget om konteksten, som filmens
handling udspiller sig i. Den ruinerede kirke er nemlig "et levn
fra krigen", "som tyskerne bevidst lod stå tilbage til skræk og
advarsel for kommende generationer" (Sørensen; 17). Herfra foretager
kameraet en langsom baglæns tracking, så vi opdager, at vi befinder
os i en taglejlighed, og at storbybilledet er den trøstesløse udsigt
gennem et af lejlighedens vinduer. Efterhånden som kameraet fortsætter
sin køretur ser vi bl.a. den øverste del af hårpragten på en person,
der sidder i en lænestol og ser film i fjernsynet. Billedet er så
"rent i linierne" og blottet for dybde, at det hurtigt bliver kedeligt.
Filmens reklameagtige undertitel lovede os et eventyr, men hvad
vi får, er snarere trist hverdagsrealisme. Den urolige lydside samt
det langsomt bagudbevægende kameras fastholdelse af samme udsigt
etablerer den lettere ubehagelige tone, som præger hele filmen,
mens tekstens blinken og fortsatte ophobning giver en fornemmelse
af tidens irreversibilitet. |
|
Fortidens ophobning i nutiden. Filmens
åbningsindstilling.
Klinisk renset scenografi og rene linier:
taglejligheden, hvor filmens første scene udspiller sig.
|
|
|
|
|
|
|
|
Forteksterne er bygget op som en database. De enkelte
skuespillere er opstillet efter efternavnets første bogstav, og
for yderligere at understrege princippet i dette sorteringssystem,
har Fassbinder - aldeles meningsløst - angivet begyndelsesbogstavet
for hvert efternavn i kolonnen til venstre:
B |
BAER, HARRY |
Rudolf Mann |
|
|
|
C |
CARSTENSEN, MARGIT |
Petra Vielhaber |
|
|
|
... osv. indtil |
|
|
|
|
|
Z |
ZEPLICHAL, VITUS |
Bernhard Von Stein |
Systemet er gjort til en fetich, der efterfølges for princippets
egen skyld. Sproget, virker det som om, er på uhyggelig vis i færd
med at løsrive sig fra betydningsindholdet og forvandle sig til
ren overflade.
"Not unlike ... a pornographic movie."
Thomas Elsaesser omtaler i essayet "A Cinema of Vicious Circles"
præstationerne i Fassbinders film som "not unlike the performances
in a pornographic movie" (Kardish / Lorenz; 22). Sammenligningen
er både oplagt og berettiget - Fassbinders stilistiske virkemidler
etablerer en kunstig atmosfære, som minder om den, der forekommer
i pornografiske film. Kunstigheden er således også nærværende i
Den tredje generations åbningsscene og opstår intentionelt
som følge af en række æstetiske valg fra Fassbinders side. |
|
Ordnung muß sein. Fassbinder lader formen
være indholdets forlængelse, idet ordenstematikken kommer direkte
til udtryk i forteksternes mekaniske opsætning. |
|
|
|
|
|
|
|
Umiddelbart efter teksterne får vi et nærbillede
af Lurz med filmens første "toiletcitat" skrevet hen over hans ansigt.
Det er ulogisk, at Fassbinder benytter sig af et closeup netop her,
hvor det havde været mere passende med en total- eller halvtotalindstilling,
så man med det samme kunne lokalisere Lurz' placering i taglejligheden
bagved personen i stolen. At billedet har en forvirrende effekt
skyldes, at tilskueren ikke blot pludselig skal opgive at få løst
første indstillings mysterium - personen i lænestolen - og rette
sin opmærksomhed mod denne nye person, men også at han / hun samtidigt
konfronteres med citatet, som ikke bidrager til at få klargjort
nærbilledets betydning.
Lurz bliver stående, passiv og ubevægelig, i unaturligt lang tid,
før han siger sit "Hallo". I en hvilken som helst film af Fassbinder
vil man finde rigelige eksempler af denne type forsinkede klipning,
som giver tilskueren en fornemmelse af at være kommet lidt for tidligt
ind i indstillingen. Det er som om, det kræver en kraftpræstation
af personerne at bryde ud af monotonien. I næste indstilling - filmens
tredje - får vi præciseret de rumlige forhold, så vi ved, hvor den
nylig ankomne person befinder sig i forhold til personen - en kvinde,
kan vi nu se - i lænestolen. Susanne hilser på chefen, hjælper ham
af med frakken og går uden for billedet to gange i træk. Ved at
lade Susanne forsvinde ud af hhv. den venstre og højre billedside
gør Fassbinder os opmærksomme på, at der foregår begivenheder uden
for vores synsvinkel. I dette tilfælde er det noget trivielt - at
Susanne hænger frakken på plads - som vi ikke får at se, men andre
gange benytter Fassbinder sig af det åbne billede til at distancere
tilskueren fra en følelsesmæssigt ladet situation. Det sker f.eks.
i mordet på Bernhard, hvor vi følger Gast og Bernhard på vej op
ad en trappe, men hvor Fassbinder lader de to personer bevæge sig
ud af billedet umiddelbart før, Bernhard styrter ned. Distancen
er forudsætningen for, at tilskueren intellektuelt har overskud
til at bearbejde scenens indhold. Fassbinder understreger ofte vigtigheden
af en sådan tilegnelse: "The American method of making [films]
left the audience with emotions and nothing else (...) I
want to give the spectator the emotions along with the possibility
of reflecting on and analyzing what he is feeling" (Kardish
/ Lorenz; 16). |
|
Closeup af Lurz med påskrevet toiletcitat:
"Du ziehst immer den Kürzeren".
Filmens tredje indstilling, hvori den
rumlige sammenhæng imellem de to forudgående indstillinger etableres.
Susanne kommer ind fra billedets venstre
side...
|
|
|
|
|
|
|
|
... og fortsætter videre ud af den
højre. |
|
Gast og Bernhard på vej op af trappen
før mordøjeblikket ... |
|
|
... som finder sted off-screen, mens kameraet
bliver alene tilbage. |
|
|
|
|
|
|
|
Ofte er personerne i Fassbinders film fremmedgjorte
over for deres eget sprog. Sproget er indlært og kritikløst overtaget
- det størkner igen og igen til tomme talemåder, der ikke egner
sig til at udtrykke de følelsesmæssige konflikter, personerne oplever.
Resultatet af misforholdet er typisk enten total apati eller hysteriske
malplacerede grineudbrud. Også dette finder vi et eksempel på i
taglejlighedsscenen, hvor Susanne modtager uventet ros af Lurz.
Fassbinder går for en gangs skyld ind i et nærbillede af Susanne,
da hun siger tak til chefen, men hendes reaktion er mekanisk, og
den er frem for alt forsinket. Fassbinder udskyder med sin klipning
reaktionen, idet han bliver lidt for længe på Lurz og kommer
lidt for tidligt ind på Susanne, lige før hun reagerer på
komplimenten. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
"Når bare filmene er triste..."
Fassbinder har i filmens undertitel lovet os eventyr og
selskabslege, og han har givet os det stik modsatte og dermed ledt
os ind på en forståelse af filmens tematik: det menings- og menneskelighedsblottede
liv i det moderne efterkrigssamfund og terrorismen som reaktion
herpå. Terrorismen i Fassbinders udformning er en eskapistisk reaktion
på et samfund, der ikke nærer nogen forståelse for den eventyrlyst
eller de længsler, helt almindelige mennesker brænder inde med.
Fassbinder lader os forstå hovedpersonernes motiver til at lege
terrorister, men han lader os samtidigt se, at terrorismen ikke
løser samfundsproblemerne, eftersom den er inficeret af det system,
den sætter sig for at bekæmpe. Tredjegenerationsterroristerne har
ikke noget konkret politisk mål, tværtimod er de særdeles
politisk ubevidste og ambivalente overfor det samfund, de gør oprør
imod. "Jeg må lige høre et par af de populæreste plader", siger
August til Rudolf, og Petra beretter med stor iver til Susanne om
det stykke, hun for nylig har været inde og se på Schaubühne. Det
er efter alt at dømme heller ikke uopfyldte materielle behov, der
ligger til grund for deres terrorismevirksomhed. Værst af alt udviser
terroristerne ingen sympati med de mennesker, der faktisk er
i nød, f.eks. narkomanen Ilse. Om hende siger Petra: "Hvis jeg skal
være ærlig, finder jeg det pinligt altid at skulle se på
denne beklagelsesværdige pige ... og at hun absolut skal sprøjte
(...) I hvert fald er det uanstændigt."
I løbet af de cirka 12-13 minutter, som filmens "introduktionsrunde"
varer, præsenterer Fassbinder os for medlemmerne via glimtvise indtryk
af deres dagligdag. Klipningen giver os først scenen med Lurz og
Susanne, der afbrydes af en indstilling visende Edgar (Susannes
mand, som hun taler i telefon med). Det specielle - og forvirrende
- er nu, at Fassbinder umiddelbart efter indstillingen med Edgar
klipper tilbage til taglejligheden. Først når scenen med
Susanne og Lurz er afrundet i anden omgang får vi igen lov
til at vende tilbage til Edgar. Og herefter gentager rytmen sig:
ind midt i denne anden scene får vi et kort glimt fra en tredje,
lærerinden Hilde der stiller spørgsmålet om grundene til revolutionen
i 1848, hvorefter vi vender tilbage til Edgar. Så tilbage
til Hilde, der affejer en politisk vakt elevs nærgående kommentarer
med et brysk "min personlige mening hører ikke hjemme her". Hilde
får nu besøg af Petra udenfor klasselokalet - hun har medbragt nogle
papirer, som hun vil have Hilde til at give videre til Rudolf, og
melder afbud til et møde med den undskyldning, at "Hans vil have
aftensmad, når han kommer hjem". Klip til Hilde, der mødes med Rudolf
i pladebutikken. Og så videre og så videre. |
|
Endnu en mordscene. Gelændernes og søjlernes
krydsende linier skyder sig ind foran det centrale motiv, Petra i
nedskydningsøjeblikket. |
|
|
|
|
|
|
|
Fassbinder klipper scenerne sammen som om, der
var tale om én samlet situation. Personerne kædes sammen ved deres
brug af et fælles kodeord, men også ved deres manglende evne til
at omsætte revolutionære ideer i praksis. I en central replik hævder
Hilde, som nævnt, at hendes egen mening ikke hører hjemme i undervisningen.
Denne skelnen imellem privat og offentlig adfærd er også de andre
terroristers. Susanne har ikke det fjerneste imod til daglig at
arbejde som sekretær for en kapitalist af værste skuffe - det bliver
hemmelighedskræmmeriet kun sjovere af - og Petra ser ikke det absurde
i, at hun vælger at blive hjemme fra gruppemødet for at lave aftensmad
til sin bankmand. På denne måde analyserer Fassbinder sig ind på
terrorproblemets psykologiske kerne, nemlig misforholdet mellem
personernes accept af de borgerlige værdier i hverdagens offentlige
rum og deres reelle utilfredshed, som de alle som én forbeholder
privatsfæren. Indirekte antyder Fassbinder således et alternativ
til terrorismen, nemlig ved systematisk at indikere fra situation
til situation, hvordan det er muligt at gennemføre ændringer i hverdagen.
I et interview fra 1973 siger han: "Jeg tror i dag mere på, at
hvis man reproducerer de deprimerende herskende forhold, så (...)
låser [man] dem fast. I stedet bør man forsøge at gøre de herskende
forhold gennemskuelige og vise, at de kan overvindes" (Braad
Thomsen 1973; 93). Det er vel at mærke ikke det samme som at lave
film med "happy endings". Pointen er netop, at tilskueren skal blive
sig de i filmen uudnyttede muligheder bevidst og realisere dem selv,
hvilket han eller hun vil være mindre tilbøjelig til at gøre, hvis
filmen ender forsonende. For, som Lurz siger til sekretæren: "Når
bare filmene er triste, er der stadig noget ved livet".
Terrorismen som samfundets spejlbillede
Fassbinder peger på følelsernes udbytning som sit yndlingstema:
"My subject is the explotability of feelings (...). Whether the state
exploits patriotism, or whether in a couple relationship, one partner
destroys the other" (Kardish / Lorenz, 19). Temaet forbliver det samme,
hvad enten samfundet betragtes mikroskopisk (ægteskabet) eller makroskopisk
(krig, politik). Den tredje generation udmærker sig ved at
antyde en dialektik imellem de to synsvinkler. |
|
Hilde i klasselokalet. |
|
|
|
|
|
|
|
Terrorismen blev i filmens indledende tekst kaldt
for "Gesellschaftsspiele". Det var selvfølgelig provokerende tale
i 1979 og er det formentlig endnu mere i dag. Fassbinder lader i
Den tredje generation Gast omtale en drøm, han for nylig
har haft, hvori han tænkte, at "kapitalen havde opfundet terrorismen
for at tvinge staten til at beskytte sig bedre". Det kan virke sært,
at Fassbinder på den måde nægter publikum tilfredsstillelsen ved
selv at arbejde sig frem til "pointen". Oven i købet lader han skurken
udtale den, ligesom han tidligere lod Lurz udtale den indsigtsfulde
bemærkning om, at triste film gør det værd at leve livet. Men i
virkeligheden er det helt i overensstemmelse med den idé, at filmens
publikum skal føres frem til en sandhed, som filmens figurer mangler.
Gast bryder omgående ud i latter over ideens absurditet, men publikum
er bedre informeret og ved, at Gasts drøm er skinbarlig realitet.
Det er heller ikke tilfældigt, at de filosofiske replikker er lagt
i munden på filmens "bad guys". Fassbinder blander bevidst de traditionelle
helte- og skurkekarakteristika sammen, så man som filmseer oplever
vanskeligheden ved at fordele sine sym- og antipatier.
Problematikken omtales direkte, da Lurz og Gast diskuterer science
fiction-filmen Solaris. Lurz kaster sig ud i en redegørelse
for forholdet mellem sandhed og løgn på film: "Film er løgn 25
gange i sekundet, og fordi alt er løgn, er det også sandheden. Og
at sandhed også er løgn, det viser enhver film. Men det er sådan,
at i film camoufleres begreber som løgn og forklares som sandhed.
Det er for mig den eneste lille bitte utopi". "Mærkeligt",
svarer Gast, "den slags tanker passer slet ikke til dem",
hvortil Lurz stiller det centrale spørgsmål "åh, hvad passer
til hvem? Hvad passer til Dem, når De ser Dem i spejlet?"
Det er naturligvis dybt fantasifuldt, at Lurz - som filmskurk
- således pludselig giver sig i kast med at redegøre for komplekse,
filmteoretiske forhold. Camoufleret i løgnen (fiktionen) får Fassbinder
ikke desto mindre udpeget en sandhed vedrørende det løgnagtige
i, at film opererer med figurer, der lader sig kategorisere som
gode eller onde. Replikskiftet tjener til at gøre publikum opmærksom
på filmens manipulerende kraft og til at problematisere sandhedsbegrebet
i det hele taget. Og denne problematisering er kun forståelig i
forhold til filmens centrale tematiske ærinde. Fassbinder har foretaget
sine stilistiske valg ud fra en stadig hensyntagen til det emne,
han har sat sig for at undersøge, og det primære tema i Den tredje
generation har at gøre med underkastelse, autoritet, førertro
og disciplin. Om narkomanpigen Ilse siger Petra: "Tænk at et menneske
i den grad kan miste kontrollen over sig selv". "Kun gennem
tugt og orden kan der opstå noget stort", betror Rudolf Edgar. Billedet
af Gedächtniskirken fortalte os, at handlingen foregik i skyggen
af Anden Verdenskrig. Men det, som har overlevet krigen, er ikke
eksplicit den nazistiske ideologi, men derimod behovet for en fører-,
fader- eller autoritetsfigur. Dette behov er også terrorgruppens,
der i sin opbygning kan minde om en borgerlig familie med August
(og gennem ham Lurz) som den autoritære patriark. Da Paul første
gang træder indenfor i Hildes lejlighed, udfoldes følgende replikskifte:
Hilde: "Det er mit rige." Paul: "Uden folk og uden fører?". Hilde:
"Ja, uden fører". Men fortidens spøgelser rumsterer på lydsiden,
hvor "Deutschland, Deutschland über alles" diskret anes.
Terroristerne gør ganske vist i bogstavelig forstand oprør mod
samfundet (slår faderen ihjel), men overtager til gengæld samfundets
værdier, dvs. internaliserer faderfiguren samt de borgerlige normer.
"Nå, har De endelig fundet en far", bemærker chefen til Rudolf i
pladeforretningen. Susanne sover med sin svigerfar, der oven i købet
i sin egenskab af politikommissær må siges at være en autoritetsfigur
af rang. Terroristerne reagerer dertil ofte med en mærkværdig barnlighed
- Petra skejer eksempelvis ud i barnlig henrykkelse, da hun af August
får lov til at bombe rådhuset. Terrorismen er for disse mennesker
et af de eventyr, man fortæller børn for at hjælpe dem med at
udholde deres liv indtil døden - en kunstig, iscenesat og arrangeret
virkelighed fuld af spænding, ophidselse, logik, grusomhed og
vanvid, som man kan flygte ind i, når de almenmenneskelige behov,
som et borgerligt samfund ikke kan opfylde, truer med at vokse sig
for stærke. |
|
Kommissær Gast går afsides og leverer sin
monolog om kapitalen og terrorismen. |
|
|
|
|
|
|
|
Det artificielle ved virkeligheden, terroristerne
skaber sig, er markeret i scenerne, hvor de indøver deres nye identiteter
for til sidst, iklædt karnevalsdragter, virkeligt at ende som rene
fantasifigurer. "Det hele er et sindssygt eventyr" siger Gast i
trappeopgangen, hvortil Bernhard bemærker, at "det sindssyge eventyr
er sandheden" - umiddelbart før han myrdes af kommissæren. Afslutningsscenen
viser os gruppens overlevende medlemmer i bogstaveligste forstand
i kast med at forme et stykke virkelighed, nemlig under deres instruktion
af den tilfangetagne Lurz - hvis personlige filosofi om, at forholdet
mellem sandhed og løgn, fakta og fiktion i virkeligheden og på film
ikke er så let at gennemskue endda, må siges at have bevist sin
bæredygtighed.
Tematik og æstetik i Den tredje generation
Med udgangspunkt i autoritetstematikken, Fassbinders centrale
ærinde i Den tredje generation, lader det sig måske gøre
at forstå filmens fremmedartede æstetik lidt bedre. Når figurerne
i Fassbinders film ofte opfører sig mod vore forventninger, hænger
det sammen med, at disse figurer - med Braad Thomsens ord - ikke
blot "bevæger sig på kanten af samfundet", men tillige er "på kant
med filmkunsten" (1983; 57). Det er de kun, fordi Fassbinder gennem
en række originale stilistiske valg vedrørende billedkomposition,
replikbehandling, klipning og skuespil har fået dem til at fremstå
på den måde. Helten som autoritetsfiguren, der indenfor fiktionens
rammer kan løse problemerne, som publikum er underlagt i virkelighedens
verden, er fraværende. Prøver man alligevel at identificere sig
med en bestemt person eller entydigt at rette sine sympatier mod
en sådan, oplever man, at identifikationen forhindres. I følelsesladede
situationer placeres kameraet f.eks. på afstand af begivenhederne.
Klipningen ødelægger illusionen af, at vi har at gøre med et kausalt
sammenhængende univers. Den er abrupt, ofte forsinket og peger i
modsætning til en traditionel "usynlig" klippestil på sig selv.
Replikkerne er fordelt på en måde, så vi må opgive en skelnen mellem
helte og skurke, og konflikten - både den overfladiske imellem terrorismen
og kapitalismen, men også den dybere konflikt imellem den borgerlige
livsform og behovene, den undertrykker - forbliver uløst, men synligt
uløst.
I modsætning til ordinær filmisk socialrealisme udmærker Fassbinders
film sig ved at være iscenesat ud fra en erkendelse af, at filmisk
realisme i banal forstand ikke er nogen garanti for sandhed. Realistisk
er derimod Fassbinders filmkunst i dens intention om at synliggøre
det værdigrundlag, som samfundet og virkeligheden til enhver tid
nødvendigvis må hvile på. Det er ofte blevet påpeget, at Fassbinders
film er grumme, mørke og deprimerende, og at de vitterligt ofte
er alle tre dele lader sig naturligvis vanskeligt benægte. Men Den
tredje generation viser, at de i virkeligheden også er båret
af en dyb kærlighed til alt menneskeligt og en kritisk sans over
for hele det normative og idealistiske arsenal, hvormed vi i fællesskab
forsøger at undertrykke vores egen natur. |
|
Kapitalismens dobbelte ansigt? Filmens
sidste, tvetydige shot viser os Lurz i to udgaver: den "virkelige"
og den "iscenesatte"... men hvilken er løgn og hvilken er sandhed?
En selvbevidst filmskurk på kant med filmkunsten.
Lurz morer sig kort før tæppefald.
|
|
|
|
|
|
|
|
Faktaboks
Anvendt litteratur:
Kardish / Lorenz, 1997 [red.]: Rainer Werner Fassbinder
(Museum of Modern Art, New York)
Sørensen, Jens Loftager, 1980: Fassbinders "Den tredje
generation" [i: MacGuffin 35-36, 8.årg., s. 4-21]
Thomsen, Christian Braad, 1983: Rainer Werner Fassbinder
- en rejse mod lyset (Fremad)
Thomsen, Christian Braad, 1991: Fassbinder - hans liv
og film (Gyldendal, Kbh.)
Töteberg / Lensing (1992) [red.]: The Anarchy of the
Imagination. Interviews, Essays, Notes (The Johns
Hopkins University Press, Baltimore / London)
Elsaesser-essauet mangler |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
forrige side | næste
side |
|
|
|
|
|
|
|