|
|
|
|
|
|
En scenes anatomi:
At fange lyset
af OTTO PRETZMANN
I Bo Widerbergs ådalen 31 (da. Oprøret i ådalen)
fra 1969 undersøges forudsætningerne for den skandinaviske
velfærdsmodel, baseret på socialdemokratiske værdier. Sverige er i
nutiden "en velstående ø i verden" uden at lighed er opnået, påstår
filmens sluttekst, hvilket måske for nogle endegyldigt indrullerer
filmen i et gulnende raritetskabinet for 60ernes naivt-patetiske, politiserende
vildfarelser. I så fald fortrænger man alle billederne, der går forud
for teksten. I Widerbergs hovedværk studeres
hovedpersonens bevidsthedsdannelse i et formsprog, som på én gang
er gennemreflekteret og sensualistisk, på samme tid realistisk og
skønhedssøgende - og som stadig kan bidrage til at sætte en standard
og en dagsorden. Det argumenteres der for i denne udgave af En
scenes anatomi. Forudsætninger
Efter sin internationale succes med Elvira Madigan (1967)
kastede Bo Widerberg sig med sin følgende spillefilm over et emne,
der er blevet beskrevet som det mest inflammerede i Sveriges
moderne politiske historie: begivenhederne i ådalen den 14. maj 1931,
hvor svensk militær skød og dræbte fem mennesker og sårede endnu fem
i forbindelse med en demonstration. Baggrunden var lønkampe inden
for trælastindustrien, og demonstrationen blev iværksat af socialdemokratiske
og kommunistiske arbejdere efter langvarige strejker. Ind i de historiske
begivenheder flettes historien om arbejdersønnen Kjell og hans familie.
Kjell og arbejdsgiverens datter forelsker sig. Forholdet får følger,
men moderen griber ind mod mesalliancen, og svangerskabet afbrydes.
Kjells fader og vennen Nisse falder for militærets kugler.
ådalshændelserne var et nationalt traume, men for Widerberg også
et personligt anliggende, som flere gange
tidligere havde trængt sig på, i gennembrudsværket Kvarteret
Korpen (1963) og i Kärlek 65.
én ting er, hvem der sejrer i en magtkamp - en anden, hvem der
efterfølgende vinder kampen om begivenhedernes rette fortolkning.
Et af Widerbergs svar på de sammensatte udfordringer, der mødte
ham allerede i kraft af filmens emne, bestod i at inddrage selve
fortolkningsdannelsen i filmens tematik og formsprog. Hans særlige
filmiske impressionisme er nært knyttet til denne bestræbelse. Han
holdt sig ikke til at rekonstruere fortidens begivenheder på et
dokumentarisk grundlag, lige så lidt som han udnyttede stoffet til
politisk propaganda. I stedet fremstiller han selve den proces,
hvorved (for)tidens begivenheder enten tilegnes eller fortabes.
Hans film gestalter den bevidsthedsdannelse, der i et samfund omformer
begivenheder til historie, men gennem afkald på prætentionen
om "historisk overblik" knytter han den til de processer, der i
den enkeltes liv omformer oplevelser til erfaring.
Filmen medreflekterer i hele sin komposition sin egen æstetiske
strategi. |
|
Ådalen 31 (1969). |
|
|
|
|
|
|
|
I dette greb, hvor den lille og den store historie
krydser hinanden, ligger et eksistentielt, men også et filmhistorisk
perspektiv. Widerberg indlægger en hilsen til The Haunted Screen
og dens efterkommere (Dracula, Frankenstein), hvor kampen om bevidsthedsdannelsen
og selvets myndighed og autonomi altid blev tabt (ifølge Kracauer).
At det gik anderledes i Sverige end i Tyskland mærkes bl.a. på den
humoristiske lethed og fraværet af didaktiske førergreb på virkelighedsstoffet
(fig.1).
Mellemkrigstidens fascination af hypnosetemaet indlemmes af Widerberg
gennem Nisses eksperimenter med de lyshårede piger, de erogene zoner
og hypnosemanualens lokkende formuleringer (fig.2). Det universelle
perspektiv i dette motiv kan oplyses af en velkendt formulering
af Milan Kundera: Menneskets kamp mod magten er hukommelsens kamp
mod glemslen. Og hvilken rolle spiller filmkunsten i denne sammenhæng
- forførelse eller erkendelse?
Scenen
Den valgte scene udgør hovedparten af filmens eksposition og
følger gennem 28 nære, halvnære og et par ultranære indstillinger
morgenforberedelserne i Kjells strejkeramte hjem. Ekspositionen
afrundes af yderligere nogle indstillinger, hvor man følger
faderen Harald og de to ældste sønner, Kjell og åke, på vej ud i
verden, mens moderen og den yngste søn Martin bliver hjemme. Kjell
er ikke ramt af strejken, da han arbejder som "flipproletar" på
kontor hos disponenten (Annas fader). Varigheden er 4:27 min.
Gøremålene er hverdagslige: en skjorte stryges, Harald barberer
sig og får siden skjorten på, åke forsøger at spille på Kjells trompet,
et venskabeligt slagsmål udvikler sig mellem drengene, men afbrydes
af faderen med en replik om, at jo mere de bevæger sig, jo mere
skal de have at spise - en påmindelse om familiens vanskelige situation.
I alle indstillinger mærkes tilstedeværelsen af det naturlige vindueslys
som sammen med reallyde og blikretninger skaber rumlig orientering.
Montagen af de mange nære indstillinger virker bl.a. derfor ikke
- selv ikke i cinemascopeformatet som Widerberg her anvendte for
første gang - fragmentarisk eller urolig. Hertil bidrager endvidere,
at beskæringerne og selektionen af skildrede gøremål er udført med
en metonymisk prægnans, der ubesværet lader personernes og livssituationens
helhed danne sig i tilskueren: årstid, social placering, familiesituation
og latente konflikter. Hvorfor skal søndagsskjorten på, når der
øjensynlig er tale om en arbejdsdag? Hvorfor nynner moderen "Det
var en lørdag aften", når det er torsdag? Kontrasten mellem musik/leg
og faderens formaning. En lille blodplet gennem vattet på den nybarberede
kind. En familieidyl med skygger. |
|
Fig.1.
Fig.2.
|
|
|
|
|
|
|
|
På et elementært fortællende niveau fungerer ekspositionen
i enhver henseende enkelt og ligefremt, alligevel peger hver eneste
detalje frem i filmens senere forløb, ligesom dette forløb peger
tilbage og udfolder perspektiverne i ekspositionen. Denne mønsterdannelse
er bærer af en tematik, som i omrids ser således ud: Vindueslyset
og vinduesruder som visuelt motiv er allestedsnærværende
i filmen - vinduesruder lukkes og åbnes, smadres og pudses, samtidig
med at mange billedkompositioner opbygges omkring vinduer. Blødende
sår og hvide forbindinger er ligeledes gennemgående. Fra forbindingen
af strejkebryderen i Haralds hus og arbejdernes fremvisning af knubs
erhvervet i demonstrationen, via skudsårene fra militærets kugler
og modstillingen af blodrødt og hvidt i tildækningen af den faldne
piges lig, frem til Kjells afsluttende møde med Annas far. Trompeten
anvendes til jazz såvel som til march og knyttes herigennem til
demonstrationen, hvor den til sidst leverer retrætesignalet, der
får soldaterne til at indstille skydningen. Den stilles i kontrast
til arbejdsgiverfruens renstemte Chopin-toner. Den hvide skjorte
hænger til sidst over en stoleryg, blodplettet og nystrøget, men
flænges af Kjell og anvendes til sidst som vinduespudseklud.
At fange lyset
Vinduesruder (og glasskår) er filmens oftest varierede og rigest
gennemspillede visuelle og betydningsbærende element, både ved deres
direkte tilstedeværelse inden for billedbeskæringerne og indirekte
som lyskilder.
To af ekspositionens indstillinger konfronterer
leg og virkelighed. Faderen formaner drengene om ikke at bevæge
sig så meget," for så spiser I mere". Visuelt konfronteres hjemmet
med virkeligheden bag vinduet, hvor ruden senere knuses af stenkastere. |
|
Fig.3.
Fig.4. Fra leg til virkelighed: Trompeten
knyttes filmen igennem til leg/nydelse/ jazz/livsudfoldelse, men
gennem filmens mangfoldighed af motiv-transformationer også til
den politiske kamp.
|
|
|
|
|
|
|
|
En kvinde, der iagttager den optrækkende konfrontation
mellem arbejdere og militær, lukker sit vindue i, da tingene udvikler
sig, men filmen skildrer gentagne gange, hvordan begivenhederne
sprænger sig vej gennem ruderne og spreder glasskårene om sig. Filmen
etablerer en dialektisk sammenhæng mellem impressionisternes (især
Monets og Renoirs) livslange bestræbelser på at fange lyset,
således som det formuleres af Annas moder Hedwig i en situation,
hvor hun underholder sig med Kjell og de strejkende arbejderes politiske
kamp (fig.7). Dette sker igennem transformationen af dette motiv
i scenen, hvor arbejderne (anført af Harald og Kjell) fanger sollyset
i skårene fra et spejl og blænder de udkommanderede soldater (fig.8)
- og atter i filmens slutning, hvor der åbnes for lyset gennem de
nypudsede ruder.
Motivet er knyttet til filmens egen æstetiske strategi og kan uddybes,
hvis man inddrager et lille forløb fra sekvensen, hvor arbejderne
angriber strejkebryderne under deres lastningsarbejde. Strejkebryderen,
som senere forbindes af Harald, har søgt tilflugt i et fadebur anbragt
på skibets dæk, hvorfra han brutalt slæbes frem, og her finder man
en af filmens få markante anvendelser af subjektivt kamera. Vi oplever
situationen gennem strejkebryderens øjne, formidlet med håndholdt,
kæntrende kamera. Straks efter trækker arbejderne ham forbi en pressefotograf,
hvis kamera rives omkuld og falder til jorden, hvor de spredte skår
fra den knuste fotografiske plade indfanges i en nær indstilling
(fig.9).
Som et led i filmens visuelle betydningsmønstre knyttet til ruder,
spejle og skår udtrykker dette billede filmens fortællerposition:
impressionismens opløste centralperspektiv. Widerberg frasiger sig
det overordnede, alvidende fortællerblik, der hævder sin ret til
at fælde historiens dom over begivenhederne. Da det håndholdte kamera
atter dukker op i sekvensen med nedskydningen, lader dets bevægelser
sig ikke kortlægge ud fra et mønster af subjektive positioner relateret
til de tilstedeværende - det er kameraet selv, der væltes rundt,
til stede på de tilstedeværendes betingelser. Virkeligheden sprænger
sig vej ind gennem kameralinsens ruder.
I lighed med et af sine forbilleder, Francois Truffaut, stiller
Widerberg et virkelighedsmateriale til vores disposition uden løftede
pegefingre. På den måde inddrages vi i Kjells bevidsthedsdannelse,
ikke ved simpel identifikation, men fordi vi sættes på samme fortolkningsopgave
som han. Widerbergs eget udtryk for sin metode er at skabe rum
over fakta. Heri ligger hans filmiske impressionisme, som søger
skønheden og lyset uden skønmaleri - og i øvrigt modsætter sig enhver
æstetisk-politisk betontænkning.
I den følgende række af indstillinger kan man iagttage, hvordan
Widerberg transformerer sit virkelighedsmateriale og aflokker det
betydningsmuligheder, så det til sidst fremstår som et rigt udtryk
for Kjells erfaringsdannelse. I filmens baggrund skitseres den modsatte
proces: Annas sår unddrages erfaringsdannelsen ved fortielse og
umyndiggørelse. "Du vil forstå det hele bedre siden hen", siger
hendes moder beroligende, samtidig med at hun berøver hende de redskaber,
hun behøver til en holdbar identitetsdannelse. |
|
Fig.7.
Fig.8.
Fig.9.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fig.12. |
|
|
|
|
|
|
|
Søndagsskjorten bliver til en ligskjorte. Men den
døde fader bliver til en levende søn. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fig.15. |
|
|
|
|
|
|
|
Sårene forbindes uden at skjules. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Filmens mest frapperende indstilling, som gav anledning
til kritik af filmen for at æstetisere virkeligheden. Relationen til
impressionistisk maleri er indlysende. Sådan skaber Widerberg rum
over fakta, og sådan fanger han lyset. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
forrige side | næste
side |
|
|
|
|
|
|
|