|
|
|
|
|
|
Samtaler
Af HENRIK HØJER
Walter Murch satte i 1970'erne sit afgørende præg på film som THX
1138 og Apocalypse Now. Udover at være en fremragende lyd-
og filmklipper viser Walter Murch i interviewbogen Conversations,
at hans perspektiv rækker langt ud over filmkunsten.
When I edited my first film documentary I knew that this was
where the art came in. When I watched Walter Murch at work during
my peripheral involvement of the film of The English Patient I
knew that this was the stage of filmmaking that was closest to
the art of writing.
(Ondaatje:xviii)
Den Sri Lankanske forfatter Michael Ondaatje er endog meget filminteresseret.
Han har instrueret et par dokumentarfilm, og i 1996 blev hans internationale
bestseller The English Patient filmatiseret af den britiske
instruktør Anthony Minghella med produktionsselskabet Miramax i
ryggen. Det gik, som det er de fleste bekendt, over al forventning;
filmen blev en verdensomspændende succes og vandt en række statuetter
ved den efterfølgende oscaruddeling. Ud over at blive en succes
for forfatteren, blev filmen også hans anledning til at stifte bekendtskab
med klipperen og komponisten Walter Murch, der for alvor slog igennem
i 1970'erne i kraft af sit samarbejde med folk som George Lucas
og Francis Ford Coppola. Ondaatje fik lyst til at lære denne sympatiske
amerikaner nærmere at kende, dels fordi han, som det fremgår af
citatet ovenfor, ser filmklipperen som forfatterens kunstneriske
tvilling, dels fordi han under samtaler med Murch blev opmærksom
på det væld af interessante iagttagelser, Murch havde gjort sig
under sine mange år i filmens tjeneste. I interviewbogen Conversations
bringer Ondaatje resultatet af de fem samtaler, han havde med
Murch i løbet af 2000 og 2001, og det er dette møde, og den bog
det affødte, der er udgangspunktet for anmeldelsen her.
Ondaatje beskriver Murch som et vaskeægte renæssancemenneske, og
det er da også i høj grad den fornemmelse, man sidder tilbage med
efter at have læst bogen. Murch har ikke bare en passioneret og
meget analytisk tilgang til sin metier, men til tilværelsen i det
hele taget, og i bogen afslører han sig som vidende inden for så
forskellige felter som astronomi, sport, historie, litteratur og
klassisk musik. Det eneste punkt, hvor Ondaatje for alvor kan sætte
Murch skakmat, er, når han fortaber sig i filmhistoriske detaljer,
og Murch brødbetynget må indrømme, at han ved alt for lidt om filmhistorien
!
Filmontologi
There are underlying mathematical influences that determine
how a film gets put together, which are amazingly consistent,
seemingly independent of the films themselves. Over the years,
I have come to depend on these influences - navigation points
- as I work on each film. For instance 2.5 - an audience can process
only two and a half thematic elements at any moment; 14 - a sustained
action scene averages out to fourteen new camera positions a minute....these
are maybe just islands above a larger submerged continent of theory
that we have yet to discover.
(Murch in Ondaatje:49)
Et af de temaer, der vendes tilbage til igen og igen, er selve
filmens essens. Hvad er film, og hvilke fællestræk konstituerer
det, vi på dansk kalder spillefilmen ? Som det fremgår af citatet
herover, har Walter Murch en idé om, at disse strukturer kan afdækkes;
at der kan skabes en teori, der beskriver filmens helt grundlæggende
karaktertræk. Murch sammenligner gentagne gange filmmediet med musikken.
Begge udfolder sig over tid, og Murch overvejer, om filmen ligesom
musikken med tiden kunne udvikle et notationssystem a la musikkens
noder.
Tankerne får lov at flyve højt i samtalerne mellem Ondaatje og
Murch, og sidstnævnte overvejer i forbindelse med diskussionen om
et filmisk notationssystem, om dette system eventuelt kunne hente
hjælp i den kinesiske filosofi, og dennes ideer og kortlægning af
forskellige mennesketyper. Murch går faktisk så vidt, at han afprøver
sine tanker på filmen Absence of Malice (Sydney Pollack,
1981). Og det er netop en af bogens allerstørste styrker, at de
flyvske tanker igen og igen bliver fæstnet i en konkret filmisk
virkelighed. I disse passager kommer Ondaatjes enorme filmhistoriske
viden til sin ret, ligesom Murch forsøger at hente eksempler i de
film, han selv har haft fingrene i. Filmens grammatik, struktur,
essens, ontologi, eller hvad man nu vælger at kalde dette ombejlede
spøgelse, er tæt forbundet med filmmediets historie, og også på
dette felt har Murch, om ikke nye eller banebrydende, så meget velformulerede
ideer. Som han understreger i samtalen omkring et muligt filmisk
notationssystem, så befinder filmen sig stadig i sin pure ungdom,
og ligesom musikken har forandret sig til ukendelighed over de sidste
tusind år, vil det samme sandsynligvis ske med filmmediet.
Filmhistorie
Yes, the three fathers of film: Edison, Beethoven, Flaubert...
Because there were cultural movements that matured in the nineteenth
century - the ideas of realism (from literature and painting)
and dynamics (from music) - that are actually as much a part of
cinema as the technical nature of film itself.
(Murch in Ondaatje:88-89)
Netop filmhistorien og filmens udvikling er en anden gennemgående
tråd i bogen, og når Murch betragter netop Edison, Beethoven og
Flaubert som filmens gudfædre, hænger det sammen med, at de på hver
deres område var med til at forme filmen i de første jomfruelige
år. Edison giver sig selv i kraft af sin indsats på det rent tekniske
plan, mens Flaubert, som er noget tidligere end filmen (Madame
Bovary er fra 1857) inddrages for sin næsten neurotiske trang
til at få det hele med; for sin forkærlighed for detaljen. Det er
det nittende århundredes romankunsts tilskrivning af betydning til
den rene skinbarlige virkelighed, der ifølge Murch forbereder filmens
ankomst.
Endnu tidligere revolutionerede Beethoven (1770-1827) musikken
ved at gå fra en musikopfattelse, der dyrkede et forholdsvist homogent
udtryk (Murchs eksempel er Haydn) til en musikopfattelse, der dyrkede
sammenstød og variation. Beethovens musik ligner på den måde filmens
udtryk, og Murch siger ligefrem, at det, når man hører de pludselige
skift i Beethovens musik, er som at lægge øre til selve filmens
grammatik med dens dramatiske skift mellem nærbilleder, totaler,
overblændinger, korte indstillinger og ekstravagante kamerabevægelser.
Med Flauberts realisme og Beethovens dynamik blev jorden altså gødet
for filmen og lettede publikums accept af den revolutionerende nye
fortælleform.
Når Murch kan fortælle så indsigtsfuldt om Beethoven, hænger det
sammen med, at han i den grad er lydmand. Walter Murch har
ikke bare skabt sig et navn i kraft af sine evner som filmklipper
men i lige så høj grad i kraft af sit arbejde med lydsiden af film
som Lucas' THX 1138 (1970) og ikke mindst på Coppolas mesterværk
The Conversation fra 1974, der jo i den grad er en film om
at lytte. |
|
Michael Ondaatje: Conversations
(2002). |
|
|
|
|
|
|
|
Filmanalyse
There's a fascinating example of that [framing red.], in
the first Godfather, when Michael is saying goodbye to Kay. She's
saying, " Maybe I could come with you." He replies, "No, Kay,
its family, there will be detectives, you just can't." And then
suddenly the framing has shifted, suggesting that something is
wrong. Even though he's still facing her, and being nice to her,
the framing says the opposite. He's being pulled away by something
behind him, something that is going to take him away from her.
It is easy for him, in this new composition, to move away from
her, into the empty space that's on the right side of the frame...
(Murch in Ondaatje:43)
Walter Murch er en skarp analytiker. Ikke bare når det gælder film,
han selv har arbejdet på, men også i forhold til film, der har inspireret
hans arbejde. Citatet herover omhandler en scene fra Coppolas The
Godfather (1971), hvor det først og fremmest var som
lydmixer, han slog sine folder. Netop det ofte oversete arbejde
med lyden og dens betydning for filmens samlede udtryk giver anledning
til interessante analyser.
I forhold til Murchs eget redigeringsarbejde er bogen ligeledes
en guldgrube af iagttagelser (de enkelte film kan spores i bogens
fremragende indeks). Det gælder The Conversation, Godfather-filmene
og sidst men ikke mindst Apocalypse Now (1979), der jo blev
genudsendt i en ny form i 2001 (som Apocalypse Now Redux). En
enkelt scene fra filmen har været yderst omdiskuteret, nemlig mødet
med og middagen hos franskmændene i junglen. Scenen har et nærmest
drømmeagtigt præg, men er samtidig med til at hive Willards mytologiske
rejse ind i mørket ned i en, efter denne anmelders mening, lidt
for konkret virkelighed. Murchs bud på scenens eksistensberettigelse
er dog ganske besnærende. For ham at se bør rejsen ind i tågen og
besøget hos franskmændene betragtes som en tidsrejse; en forskydning
i tiden affødt af sorgen over den purunge Cleans død, tilbage til
dengang konflikten eskalerede, tilbage til de berørte skæbner. Ifølge
Murch var den tolkning af scenen ikke intenderet i filmens manuskript.
I dette tilfælde er det altså under filmens redigering, betydningen
eller intentionen bliver til, men ellers er han klædeligt tilbageholdende,
når han taler om betydningen af klipperens arbejde, og helt anderledes
ydmyg end for eksempel Ralph Rosenblum, der i sin bog When the
Shooting Stops...The Cutting Begins (1979) nærmest argumenterer
for, at det udelukkende er i redigeringsrummet, filmkunsten opstår.
Det er ikke kun sine egne film, Walter Murch har haft fingrene
i med genudsendelse for øje. En dedikeret filmelsker og reklamefilmsinstruktør,
Rick Schmidlin, stødte i begyndelsen af 1990'erne på en lille del
af det memo Orson Welles udfærdigede, da han allernådigst fik lov
at se filmstudiet Universals udgave af hans egen Touch of Evil
(1958). Schmidlin er en stor beundrer af Welles' arbejde og
gjorde det til sin mission at finde hele memoet og derefter få filmen
genudgivet i den form Welles havde ønsket. Valget, at klippe filmen
efter memoets anvisninger, faldt på Walter Murch, der i 1997 begyndte
sit arbejde. I den forbindelse skal man gøre sig klart, at det er
filmhistoriske kronjuveler, Murch blev bedt om at jonglere med.
Ikke mindst filmens indledningssekvens er kendt og elsket af de
fleste og Henry Mancinis musik er en uadskillelig del af den. For
Murch var intet dog helligt, da han først kastede sig over arbejdet,
og altså heller ikke den berømte indledningssekvens, hvorfra Murch,
efter Welles' anvisninger fjernede netop Mancinis musik. Også her
argumenterer Murch indsigtsfuldt for, ikke sine egne, men Welles'
æstetiske valg. Det var nemlig Welles' intention, at scenen skulle
introducere hele det grænserum, hvori filmen udspiller sig. Ikke
mindst igennem den varierede musik, der i hans udgave strømmer ud
fra forretninger og barer, mens Charlton Heston og Janet Leigh bevæger
sig gennem byen forfulgt af det ekstremt mobile kamera. |
|
Et enkelt skift i framingen af Al Pacino
i Coppolas The Godfather, illustrerer figurens bevægelse
væk fra Kay og ind i familien.
|
|
|
|
|
|
|
|
Dette er blot nogle af de emner, Murch og Ondaatje
runder på deres vej gennem filmhistorien. Meget mere diskuteres
over bogens godt 300 sider: Bl.a. samarbejdet med Anthony Minghella
på The English Patient (1996), The Talented Mr. Ripley
(1999) og Cold Mountain (2003) og Murchs oplevelser som instruktør
på fortsættelsen af The Wizard of Oz (1939), Return to
Oz (1985) giver anledning til interessante betragtninger over
Disney-koncernens krise i 1970'erne. Ikke alt diskuteres lige grundigt,
og man kan være uenig i enkelte betragtninger og udlægninger, men
alt i alt er bogen et meget inspirerende blik ind i troldmandens
værksted.
Et enkelt ganske alvorligt kritikpunkt skal dog med på falderebet;
i den udgave der anmeldes her, har billedmaterialet fået en stedmoderlig
behandling. Alle billeder er i sort/hvid, de er, forekommer det,
vilkårligt beskåret og fremstår grumsede og uskarpe. Bogens tekst
fortjener langt bedre illustrationer. |
|
Billedet af Walter Murch er fra dokumentaren
Artifact From the Future: The Making of THX 1138, der er at
finde på dvd-udgivelsen af Lucas' film. |
|
|
|
|
|
|
|
Faktaboks
The Conversation; Walter Murch and the Art of Editing
Film af Michael Ondaatje, 2002
Vil man stifte nærmere bekendtskab med Walter Murch,
leverer han indsigtsfulde kommentarspor til såvel dvd-udgivelsen
af THX 1138 som The Conversation, begge
region 1.
Walter Murch har selv skrevet om filmredigering i sin
bog In the Blink of an Eye, Silman-James Press,
1995.
Ralph Rosenblum og Robert Karen, When the Shooting
Stops...The Cutting Begins, Da Capo Press, 1979. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
forrige side | næste
side |
|
|
|
|
|
|
|