|
|
|
|
|
|
Temps mort. Om
forholdet mellem den tidlige attraktionsfilm og den moderne, avantgardistiske
efterkrigstidsfilm
Af HENRIK HOLCH
Dette essay præsenterer, til en begyndelse, Tom Gunnings idé
om en tidlig attraktionsfilm, der overlever helt eller delvist i den
moderne, avantgardistiske efterkrigstidsfilm. Essayet argumenterer
for, at den afgørende forskel mellem de to filmtyper, der har med
tidens forandrede rolle at gøre, bliver udstillet og kondenseret i
Jean-Luc Godards 2 ou 3 choses que je sais d'elle (1967) og
Andy Warhols Sleep (1963).
Den tidlige attraktionsfilm
Den amerikanske filmteoretiker og stumfilmekspert Tom Gunning
har i artiklen "The Cinema of Attractions: Early film, Its Spectator
and the Avantgarde" (1986) argumenteret for, at den tidlige stumfilm
frem til 1906 bør betragtes som en separat repræsentationsmodus med
egne konventioner frem for blot, som tidligere antaget, en heterogen
størrelse (et æstetisk kravlestadium), der ventede på at blive formet
som en stabil enhed (med opkomsten af den såkaldt 'klassiske' film,
der primært udvikles i Hollywood). Gunning benævner denne repræsentationsmodus
'attraktionsfilmen' (the cinema of attractions).
Ifølge den version af filmhistorien, som dominerede filmstudierne
indtil langt op i 1970'erne, havde filmmagere fra begyndelsen forsøgt
at fortælle historier. Filmens historie blev set som en progressiv
udvikling fra simple, ufuldstændige narrativer frem mod mere og
mere komplekse og forfinede former. Det er præcis denne antagelse,
Gunning (sandsynligvis inspireret af franskmanden Noël Burchs banebrydende
forskning fra 1970'erne og 80'erne) gør op med.
Den tidlige stumfilm var "ikke præget af den fortællende
impuls, som senere udøvede sin indflydelse over mediet." (Gunning:
48). Gunning peger i den forbindelse på, at reportagefilmen, som
"talmæssigt overgik fiktionsfilmen indtil 1906", spillede en ekstremt
vigtig rolle i den tidlige filmproduktion, og tilføjer, at "selv
indenfor ikke-reportagefilm - dét der undertiden er blevet refereret
til som 'Méliès-traditionen' - spiller historien en ganske anden
rolle end i den traditionelt fortællende film." I Méliès' film som
i andre filmnarrativer fra perioden er fortællingen ifølge Gunning
nemlig blot et påskud for at kunne fremvise forskellige former
for sceneeffekter, tricks eller et smukt tableau. Attraktionsfilmen
er først og fremmest baseret på én eneste kvalitet: "Dens evne til
at vise noget" (Gunning: 49):
"Attraktionsfilmen [...] ægger til visuel nysgerrighed og giver velbehag
gennem spændende fremvisning - en unik begivenhed, fiktiv eller
dokumentarisk, som er interessant i sig selv. Den attraktion, der
skal fremvises, kan ligeledes være af filmisk art, som de [...] tidlige
nærbilleder eller tryllefilm, i hvilke filmisk manipulation (slowmotion,
reversemotion, substitution, multipel eksponering) giver filmen
dens nyhedsværdi. [...] Den lægger vægt på den direkte chokstimulation
eller overraskelse på bekostning af at udvikle en historie eller
skabe et diegetisk univers." (Gunning: 50-51).
Det, der samler eller grupperer filmmagere før 1906 (i Gunnings
senere skrifter dog revideret til før 1904), er altså, at de fremviser
en serie stimulerende attraktioner, ikke at de leverer en primitiv
skitse af fortællemæssig sammenhæng. |
|
Tom Gunning, professor ved Department of
Art History, University of Chicago. |
|
|
|
|
|
|
|
Man kan eksemplificere Gunnings begreb om attraktionsfilmen
med den første danske film, Peter Elfelts Kørsel med grønlandske
Hunde, der ifølge Marguerite Engbergs optegnelser er fra årsskiftet
1896-97 (Engberg: 23). Filmen, der er 10 meter lang og har en varighed
på 30 sekunder, er en fingeret reportagefilm (eller med brødrene
Lumières betegnelse: en actualitè), der er optaget i en snedækket
Fælledparken i København, som skal gøre det ud for Grønland. Den
viser to grønlandske hunde, der, ansporet af en anorakklædt mand
med en lang pisk, trækker en slæde. Scoopet i filmen, den
egentlige attraktion, er det eksotiske køretøj. Samtidig
har også selve bevægelsen i billederne ganske givet været
en attraktion i sig selv - som kunsthistorikeren Erwin Panofsky
udtrykte det i 1934: "Det oprindelige grundlag for nydelsen af levende
billeder var [...] en ren og skær glæde over, at ting så ud til at
bevæge sig." (Panofsky: 279; min oversættelse).
Attraktionsfilmen må naturligvis erklæres uddød som en selvstændig
repræsentationsmodus (den uddør blandt andet på grund af kravet
om længere film). Gunning påpeger imidlertid (uden nærmere at redegøre
for det), at visse aspekter af den overlever momentvis i mainstreamfilmen,
og at den prefigurerer mange af den avantgardistiske efterkrigstidsfilms
strategier: "Selvom attraktionsfilmen ikke har den fascination ved
at fortælle historier, der udnyttes i film fra Griffith-perioden,
er de to ikke nødvendigvis i opposition til hinanden. Rent faktisk
forsvinder attraktionsfilmen ikke med fortællingens dominans, men
går nærmere under jorden både i visse avantgarde-praksisser og som
komponent i fortællende film, mere evident i nogle genrer (fx musicalen)
end i andre." (Gunning: 48).
Et eksempel på en attraktion i en moderne, avantgardistisk film
finder vi hos Jean-Luc Godard. |
|
Enkeltframe fra Peter Elfelts Kørsel
med grønlandske Hunde (1896 eller 1897). Som de fleste film fra
den tid består Elfelts film af én indstilling, der er filmet med stillestående
kamera, og formatet er et totalbillede. |
|
|
|
|
|
|
|
Godards kaffekop
I Jean-Luc Godards 2 ou 3 choses que je sais d'elle (1966,
Jeg ved 2-3 ting om hende) findes der tre ekstreme close-up-indstillinger
af en kop kaffe (t 26.49-27.16, 27.34-27.56 og 28.08-30.00): Vi
er her så tæt på, at kaffen i koppen fylder hele lærredet. Vi ser
kaffen cirkulere som en eftervirkning af, at der er blevet rørt
i den. Vi ser skum og bobler, der drejer rundt, brister og forsvinder.
Kaffen falder til ro. Et stykke sukker kommes i kaffen, nye bobler
opstår. Filmteoretikeren Steven Shaviro har ret, når han karakteriserer
disse indstillinger som "investeret med en overraskende, fremmed
skønhed" (Shaviro: 28; min oversættelse). Den danske filminstruktør
Jørgen Leth har ligeledes applauderet disse indstillinger: "[M]in
begejstring for Godard: Den næsten meditative fordybelse i så enkel
en ting som en kop kaffe [...]. [D]er er noget magisk i at beskrive
tingene så nøje - så loyalt over for et konkret tidsforløb og over
for en genstand, der hermed bliver vibrerende nærværende." (cf.
Leifer: 283).
De fleste mennesker kan blive enige om, at nærbilledindstillingerne
af kaffen i koppen står på lærredet i alt for lang tid i forhold
til, hvad der er nødvendigt for tilskuerens konsumering. Der sker
et brud med en horisontal (krono- og kausallogisk orienteret) betydningsafkodning,
en punktering af den narrative diskurs' fremdrift. I forhold til
fabula-tiden er der tale om en suspension, om temps mort
- død tid.
Den tidsmæssige udstrækning løfter billederne ud af enhver funktionel
sammenhæng og væk fra det, man med en tidlig filmteoretiker kunne
kalde "den automatiserede perceptions domæne" (Sklovskij: 12). |
|
Framegrab fra Jean-Luc Godards 2 ou 3
choses que je sais d'elle (1966). Filmens tre ultranære indstillinger
af en kop kaffe er alle hentet fra det samme take, der er filmet med
statisk kamera. I "Pas de deux", der indgår i digtsamlingen Billedet
forestiller (2000), henviser Jørgen Leth slet skjult til disse
indstillinger hos Godard i den følgende passage: "en kop kaffe/ "ingenting"
er interessant/ [...] kameraet peger/ "se på det"" (Leth: 50). |
|
|
|
|
|
|
|
Som Anders Leifer har påpeget (godt nok i relation
til et barberingsritual i en af Jørgen Leths film, men ræsonnementet
kan sagtens overføres til Godards film), kan sådanne indstillinger
opfattes som værende beslægtet med en fænomenologisk betragtningsmåde,
hvor det drejer sig om at rive "det slør væk, som vanen dækker vores
sansninger med" for i stedet at lade tingene "fremstå næsten brændende
eller glødende i deres renhed eller virkelighed." (Leifer: 44).
Dette kunne man så videre knytte an til Walter Benjamins håb til
filmen, nemlig at den skulle kunne åbne øjnene for det 'optisk ubevidste'
(cf. Benjamin: 58). Eller man kunne knytte det til den danske filosof
Peter Zinkernagels ord: "Det det drejer sig om er at blive opmærksom
på det, vi alle sammen ved, men som er så selvfølgeligt for os at
vi ikke er os bevidste at vi ved det." (Zinkernagel: 6). Det er
her, Godards film har fat.
Godard benytter de ekstreme nærbilleder af kaffen som en selvstændig
attraktion, ikke som en fortællemæssig pointering. Hos Godard
bliver der appelleret til selve det at se, hvilket Gunning
jo udpegede som dét fundamentale aspekt ved attraktionsfilmen, men
i modsætning til i den tidlige attraktionsfilm får tiden i indstillinger
som de ovennævnte lov til at materialisere sig i tilskueren; varigheden
mærkes; tiden billedliggøres - hvorfor tingen på lærredet mister
nyhedsinteressen. Netop dette aspekt er nok også forklaringen på,
at sådanne indstillinger hos Godard for en stor del af publikums
vedkommende opleves som kedelige. Hvilket de ikke er. Men de lægger
op til en anden form for oplevelse og perception end indstillingerne
i den konventionelle film. Med afsæt i et par formuleringer af Gilles
Deleuze kan man sige, at det væsentlige for beskueren af en Godard-film
bliver at "se, hvad der er at se i billedet", og ikke (som
i den traditionelle Hollywoodfilm) "hvad skal vi se i det næste
billede" (Deleuze: 56; her cf. Thomsen: 110). Godards film lægger
op til en oplevende tilgang til sine billeder, til sig selv - som
film.
Selv om den benytter sig af visse avantgardistiske strategier,
er Godards 2 ou 3 choses que je sais d'elle dog stadig en
fortællende film. Lad os derfor se på en hardcore avantgardistisk
film, hvori attraktionen ikke længere blot indgår som en komponent
i filmen, men derimod udgør selve filmens kompositoriske akse. |
|
Som en hommage til Godard og den
omtalte kop kaffe i 2 ou 3 choses que je sais d'elle
anbringer Jørgen Leth i portrætfilmen Jeg er levende (1999)
en ekstrem close-up-indstilling af en kop te. |
|
|
|
|
|
|
|
Den ulidelige attraktionsfilm - Andy Warhols
Sleep
I 1963 skabte den amerikanske popkunstner Andy Warhol et af
filmhistoriens absolutte avantgardistiske hovedværker, den sort/hvide
stumfilm Sleep. Originalnegativet til filmen, celluloidstrimlen,
findes ikke længere. Til gengæld er der mange ufuldstændige kopier
i omløb.
Sleep, Warhols første film overhovedet, består af en statisk
kameraindstilling af en mand (John Giorno, der var Warhols elsker
på den tid), der sover i otte timer (!). Den originale filmoptagelse
var på cirka seksenhalv time, men Warhol kopierede halvfems minutter
af originaloptagelserne og tilføjede dem, så filmen samlet kom op
på en længde på otte timer, der svarer til en nogenlunde normal
søvn. Varigheden på otte timer forudsatte dog, at fremvisningshastigheden
var på seksten billeder per sekund til forskel fra optagelseshastigheden
på fireogtyve billeder per sekund. Filmen blev altså endda fremvist
i en form for slow motion. Warhol optog den med et
16mm Bolex-kamera, der kun muliggjorde optagelser af en varighed
på op til fire minutter og 10 sekunder. I modsætning til hvad mange
filmbøger hævder, består filmen altså ikke af ét langt take;
den er sat sammen af forskellige takes med den nævnte varighed
- og sammenføjningen opleves netop som klip.
Sleep havde premiere d. 17. jan. 1964 på Grammercy Arts
Theater i New York. Ifølge avisen New York Post var der kun ni mennesker
til stede ved forestillingen, hvoraf to forlod biografen inden for
den første time.
Filmen er i visse kredse blevet set som et forfriskende brud med
det, Gilles Deleuze har kaldt Hollywoodfilmens 'sensori-motoriske
dynamik', dvs. det forhold, at den ene handling i Hollywoodfilmen
bestandig leder videre til den næste, at én situation nærmest per
automatik afføder den næste (som reaktion på den første), hvad der
betyder, at tilskueren konstant drives fremad, uden at der
levnes rum for kontemplation. Den er også blevet applauderet for
dens fænomenologiske tilgang til tingene - fordi den viser os "det
at sove som det at sove" (Mekas; min oversættelse). Endelig er den
blevet rost for at "genoplive begrebet tid på film" (cf. Braad Thomsen:
205). [ 1 ]
Det brede filmpublikum har dog, må det straks tilføjes, haft ulig
meget sværere ved at henrykkes over filmens kvaliteter. Men selv
om man med en vis ret vil kunne opfatte Sleep som en holden
publikum for nar (ved premieren kunne Warhol efter sigende end ikke
selv holde ud at se filmen til ende), lader det sig ikke gøre at
benægte Warhols filmværk dets kunstneriske værdi - heller ikke selvom
det principielt ville være muligt for enhver at fremstille
en lignende film. Det, der gør Sleep til et interessant værk,
er bl.a., at den - ligesom Marcel Duchamps legendariske værk fra
1917 med titlen Fountain - udfordrer den traditionelle kunstopfattelse.
Hos Duchamp er det et helt almindeligt pissoir, der ved at blive
anbragt i en abnormal kontekst, kunstmuseet, bliver ophøjet til
kunst; hos Warhol sker ophøjelsen til kunst ved, at nogle meget
simple (amatøragtige) filmoptagelser af en hverdagsbegivenhed bliver
projekteret i en art house-biograf.
Samme år som Sleep havde premiere, altså i 1964, tildelte
New Yorks toneangivende filmmagasin for avantgardeentusiaster, Film
Culture (1955-85), Warhol deres Sixth Independent Film Award.
I begrundelsen for tildelingen blev det bl.a. anført, at Warhol
havde ført "filmkunsten tilbage til dens oprindelse, til Lumière-dagene,
for derved at opnå en genfødsel og en renselse." (cf. Film Culture,
33, 1964; min oversættelse).
I filmsproglig forstand er det i en vis forstand rigtigt, som der
står i begrundelsen, at Warhols film memorerer de tidligste stumfilm,
der for de fleste vedkommende, især i perioden inden 1904, kun består
af én indstilling, der er lige så lang som længden af film i kameraet.
Eller rettere: Bestræbelsen hos Warhol er i hvert fald at skabe
en film, der ligesom de tidligste film strækker sig i tid og rum
fuldstændig rent, fra en begyndelse til en ende (Bolex-apparatets
tekniske begrænsninger umuliggjorde som nævnt bestræbelsen). Samtidig
er kameraet i Warhols stumfilm lige så indifferent over for det
filmede, som det var det i de tidlige film.
Men slægtskabet til trods, så divergerer Sleep alligevel
kraftigt fra de tidligste stumfilm, der af Gunning betegnes attraktionsfilm:
Den attraktion, der tilbydes os - en mand, der sover (eller mere
abstrakt: slet og ret fænomenet 'søvn') - strækkes her til det ulidelige,
ja man fristes til at sige søvndyssende. Hvor den tidlige attraktionsfilm
søgte at frembringe billeder, der animerede til visuel nysgerrighed
eller som kunne aktivere affekter hos publikum, søger Warhols film
med en beundringsværdig konsekvens hen imod en kedsomhedens æstetik.
Den position, Warhol har sat os i, får så at sige attraktionen til
at kollapse. Søvnen tømmes for betydning - og efterhånden som tiden
går, appelleres der end ikke længere til at se opmærksomt.
Over for en film som denne må selv den fænomenologiske betragtningsmåde
på et tidspunkt give fortabt. Hele filmen er ét eneste langt temps
mort. Derfor er den mere interessant som et eksperiment, man
taler om, end som en film, man ser.
Udgang
Hvad jeg har forsøgt at sandsynliggøre med de ovenstående to
filmeksempler - Godards attraktion, som jeg kan nyde og holde af,
og Warhols, som jeg ikke kan holde ud - er følgende: At hvis vi
skal begribe, hvori den fundamentale forskel på de tidlige attraktionsfilm
og de moderne, avantgardistiske efterkrigstidsfilm består, så er
forholdet til tiden af helt afgørende betydning. For hvor de tidlige
attraktionsfilm så at sige tager sigte på at fylde tiden, så eliminerer
de avantgardistiske film omvendt meget ofte de handlingsmættede
tidsforløb (hvad der får tiden til at blive sansbar i billederne).
Hvis man (som Tom Gunning) hævder, at avantgardefilmen er attraktionsfilmens
arvtager - et postulat, der synes retfærdiggjort ud fra dens nedprioritering
af det narrative - er man også nødt til at gøre sig forestillinger
om, på hvilken måde den er det og med hvilke historiske forandringer.
Det sidste skulle dette essay gerne være et bidrag til.
- - -
[ 1 ]: Den italienske neorealismes
chefideolog Cesare Zavattini, der også var Vittorio de Sicas manuskriptforfatter,
havde en idé om, at den ultimative neorealistiske film ville fremstille
"90 minutter af en mands liv, en mand, hvem intet hænder!" (cf.
Bazin: 101). Med en vis ret kan man således hævde, at Sleep
er den ultimative neorealistiske film. Selv om Sleep er skabt
uden nogen form for relation til Zavattinis skrifter, så fører Warhols
film ideen om den ultimative neorealistiske film ad absurdum.
David A. Cook peger i A History of Narrative Film (1996)
på en vigtig årsag til neorealismens uddøen, nemlig Andreotti-loven
fra 1949, som betød en stærk statsstyring af filmindustrien (regeringen
så skævt til neorealismen, fordi den ikke præsenterede Italien godt
udadtil) (Cook: 436-7). Hovedårsagen til bevægelsens uddøen er dog
sandsynligvis en anden. Warhols Sleep viser meget præcist,
hvad der blev neorealismens største problem, nemlig de manglende
narrative effekter. Efterhånden som neorealismen blev mere radikal
- som i Vittorio de Sicas Umberto D (1952), hvor en
scene af over fire minutters varighed (!) viser en stuepige, der
står op om morgenen - mistede den fuldstændig publikumsinteressen.
Det italienske filmpublikum fandt de neorealistiske film blottet
for en elementært spændende årsag-virkningskæde, og netop derfor
negligerede det dem og deres sociale kritik. |
|
Andy Warhol (1928-87) fotograferet med
filmapparat på The Factory i 1960'erne.
Enkeltframe fra Andy Warhols Sleep
(1963).
|
|
|
|
|
|
|
|
Faktaboks Filmografi
Denne filmografi giver minimal information om de
film, der nævnes i artiklen. Den enkelte instruktørs
film angives ved originaltitlen efterfulgt af den danske
titel i parentes. Derefter angives, så vidt mulig, manuskriptforfatter
(forkortet M), fotograf (F), klipper (K), længde (L)
samt land og årstal for filmens premiere.
De Sica, Vittorio: Umberto D. M: Cesare
Zavattini. F: G.R. Aldo. K: Eraldo da Roma. L: 91 minutter.
Italien, 1952.
Elfelt, Peter: Kørsel med grønlandske Hunde.
M: Peter Elfelt. F: Peter Elfelt. L: 10 meter (30 sekunder).
Danmark, 1897.
Godard, Jean-Luc: 2 ou 3 choses que je sais d'elle
(da.: Jeg ved 2-3 ting om hende). M: Jean-Luc
Godard. F: Raoul Coutard. K: Françoise Collin og Chantal
Delattre. L: 90 minutter. Frankrig, 1967.
Leth, Jørgen: Jeg er levende - Søren Ulrik Thomsen,
digter. M: Jørgen Leth. F: Dan Holmberg. K: Camilla
Skousen. L: 40 minutter. Danmark, 1999.
Warhol, Andy: Sleep. M: Andy Warhol. F: Andy
Warhol. L: 480 minutter. USA, 1964.
Citeret litteratur
Bazin, André (1970): "Filmsprogets udvikling", in:
Ib Monty og Morten Piil (red.): Se, det er Film -
i Klip, Fremads Fokusbøger og Det Danske Filmmuseum,
pp. 85-103. Oversat af Albert Wiinblad efter: "L'évolution
du langage cinématographique", in: Qu'est-ce
que le cinéma?, bind I, Les éditions du Cerf, Paris,
1958.
Benjamin, Walter (1975): "Kunstverket i reproduksjonsalderen",
in: Walter Benjamin: Kunstverket i reproduksjonsalderen.
Essays om kultur, litteratur, politikk, Gyldendal
Norsk Forlag, Oslo, pp. 35-64. Oversat af Torodd Karlsten
efter Das Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen
Reproduzierbarkeit, Suhrkamp Verlag, Frankfurt am
Main, 1963. Trykt første gang i Zeitschrift
für Sozialforschung i en fransk oversættelse ved
Pierre Klossowski i 1936.
Cook, David A. (1996): A History of Narrative Film
(3rd ed.), W.W. Norton & Company, New York.
Deleuze, Gilles (1985): Cinéma 2: L'Image-Temps,
Les éditions de Minuit, Paris.
Engberg, Marguerite (1977): Dansk stumfilm: De store
år, Rhodos, København.
Gunning, Tom (1995): "Attraktionsfilmen - den tidlige
film, dens tilskuer og avantgarden", in: Ole Steen Nilsson
og Johannes Riis (red.): Tryllelygten, 2. årgang,
nr. 2, Odense, pp. 47-56. Oversat af Birger Langkjær
efter: "The Cinema of Attractions: Early Film, Its Spectator
and the Avant-Garde", in: Thomas Elsaesser og Adam Barker
(eds.): Early Cinema: Space - frame - narrative,
BFI, London, 1990, pp. 56-60. Trykt første gang i Wide
Angle, årg. 8, nr. 3/4, efterår 1986.
Leifer, Anders (1999): Også i dag oplevede jeg noget...
Samtaler med Jørgen Leth, Informations Forlag, Viborg.
Leth, Jørgen (2000): "Pas de deux", in: Jørgen Leth:
Billedet forestiller, Gyldendalske Boghandel,
Nordisk Forlag A/S, Haslev, pp. 49-52.
Mekas, Jonas (ed.) (1964): Film Culture, number
33, Summer.
Panofsky, Erwin (1999): "Style and Medium in the Motion
Pictures", in: Leo Braudy and Marshall Cohen (ed.):
Film Theory and Criticism, Fifth ed., Oxford
University Press, New York og Oxford, pp. 279-292. Trykt
første gang i Bulletin of the Department of Art and
Archeology, Princeton University, 1934.
Shaviro, Steven (1993): The Cinematic Body,
University of Minnesota Press, Minneapolis & London.
Sklovskij, Viktor (1990): Theory of Prose,
Dalkey Archive Press, Elmwood Park. Oversat af Benjamin
Sher efter O teorii prozy, Moskva, 1925.
Thomsen, Bodil Marie (1995): "Bevægelse og tid i Deleuzes
filmbøger. Orson Welles' Citizen Kane som eksempel",
in: Morten Kyndrup, Niels Lehmann og Carsten Madsen
(red.): Deleuze og det æstetiske. æstetikstudier
II, Aarhus Universitetsforlag, Cambridge, pp. 101-110.
Thomsen, Christian Braad (2000): "Andy Warhol: Sleep",
in: Christian Braad Thomsen: Drømmefilm. 100 af verdens
bedste film, Gyldendal, Haslev, pp. 203-206.
Zinkernagel, Peter (1988): Virkelighed, Munksgaard,
København. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
forrige side | næste
side |
|
|
|
|
|
|
|