Leder: Hvem
skyder kanonerne for?
Man bør altid råbe vagt i gevær, når kulturen køres i stilling,
og i det sidste års tid har en tendens til oprustning præget kunstdebatten
herhjemme.
I november måned sidste år fejrede det fine filmmagasin EKKO sit
fem års jubilæum med at fyre fire danske filmkanoner af (en ladet
med spillefilm, en med novellefilm, en med børnefilm og en med dokumentarfilm).
Førstnævnte var fyldt med følgende fjorten kugler:
Afgrunden (Gad/1910)
Det hemmelighedsfulde X (Christensen/1914)
Vester Vov Vov (Lauritzen/1927)
Du skal ære din hustru (Dreyer/1925)
Vredens dag (Dreyer/1947)
Soldaten og Jenny (Jacobsen/1947)
De røde heste (O'Fredericks/1950)
Far til fire (O'Fredericks/1950)
Ordet (Dreyer/1955)
Sult (Henningsen/1966)
Olsen-banden ser rødt (Balling/1976)
Pelle Erobreren (August/1987)
Breaking the Waves (von Trier/1996)
Festen (Vinterberg/1998)
Sådan en liste kan naturligvis give filminteresserede adskillige
grunde til straks selv at grave egne skyttegrave for derefter at
skyde igen med eget skyts. Men det er imidlertid ikke redaktionens
ærinde i denne omgang. Når vi alligevel skyder, sigter vi på en
generel svaghed i EKKOs udvalgs-kriterier.
At fire ud af listens fjorten film er komedier, kan man ikke uden
videre have noget imod - men at der er tale om de mest letbenede
og folkelige af slagsen springer immervæk i øjnene. Spørgsmålet
er, hvad Balling og O'Fredericks laver på listen over den
danske filmskats fjorten bedste voksenfilm!
"Alice O'Fredericks' film ramte præcist i folkesjælen og er med
cirka 2,4 mio. solgte billetter i det første år den mest sete danske
film i Danmark", lyder den begrundende kommentar. Imidlertid har
Morten Korchs forfatterskab solgt langt flere bøger end biografbilletter
(over 6 mio.), og dét uden at han har fået lov til at lune sig ved
den litterære kanons ild. Og hvad med Ballings film? "Olsen-banden
ser rødt huskes", lyder det i EKKO, "især for sit højdepunkt:
det vittige kup i Det Kongelige Teater". Men er en veltunet vittighed
virkelig nok til at sikre et værk en plads ved filmkunstens frontlinje?
Forholdet synes symptomatisk. Som så ofte før bliver det filmens
lod at skulle være folkelig frem for udfordrende. Men forholdet
er ikke kun sigende, hvad angår forskellen mellem litteraturens
og filmens rolle i det sammensatte, brogede kulturudbud: Det er
også sigende set i forhold til kanon-ideen i sig selv. For det at
Olsen-banden og Morten Korch-filmen er at finde blandt de vigtigste
fjorten danske film, viser vel frem for alt, at der i og med kanoniseringen
er tale om en kultur, der hylder sit eget kunstige spejlbillede.
Kanonen kan opfattes, skriver Peter Schepelern i forlængelse af
EKKOs liste, som "en uofficiel danmarkskrønike, der især registrerer,
hvordan vi har kunnet lide at opfatte os selv gennem de sidste 100
år". Det er ganske rammende formuleret - om end det tilsyneladende
ikke opfattes som et problem fra Schepelern side. Men det er
et problem, at udvalgskriteriet bag listen over denne kunstarts
ypperste værker bl.a. grunder i bekræftelsen og cementeringen af
et nationalt selvportræt af tvivlsom oprigtighed. For hvis vi giver
krønikeskrivningen lov til at omklamre filmkunsten, ender vi med
en kanon uden sprængfare, en kanon uden krudt i.
Vi på 16:9 mener ikke, at man bør lade tomme tønder buldre,
når der er store kanonskrald at tænde op for. Og skal kunstkanonen
endelig trækkes frem, så skal man ikke lade den med spredehagl,
men bruge vægtige værker. Lad de filmansvarlige på de landsdækkende
tv-kanaler, der så flittigt dynger os til i folkekomedier, om at
målrette deres udbud efter den laveste fællesnævner. Vi sigter højere.
|