|
Filmen som by
Anmeldelse af Scott Bukatman: Blade Runner (BFI Modern Classics)
Af THOMAS LIND LAURSEN
Drømmer Blade Runner-fans om den ultimative
dvd-udgave af filmen? Ja! Selvfølgelig gør de det. Men noget tyder
på, at de må vente længe endnu, førend en sådan udgivelse bliver en
realitet. Og mens man så gør det, kan man jo passende fordybe sig
i litteraturen om filmen. Blade Runner udkom
oprindeligt i 1982. Ti år efter kom et director's cut, der lå tættere
på instruktøren Ridley Scotts oprindelige ide med filmen - tættere,
men ikke fuldstændigt sammenfaldende med, for relanceringen af filmen
blev forhastet, og Scott nåede ikke at genskabe værket, som han havde
tænkt det. Det gik han imidlertid senere i gang med at gøre med henblik
på en Special 3disc DVD Edition, der desuden bl.a. skulle indeholde
de mange fraklippede scener, som alle Blade Runner-fans kender
til, men aldrig har set. Imidlertid er filmens ejerskabsforhold er
så indviklede, at de måske kommer til at stå i vejen for udgivelsen,
der oprindeligt skulle have fejret filmens tyve års jubilæum. Interesserede
kan opfordres til at besøge hjemmesiden www.brmovie.com,
der er dedikeret til opdaterede nyheder om udgivelsen af den definitive
udgave af Ridley Scotts mesterværk.
BFI Classics
Der er efterhånden skrevet en del om Blade Runner
- navnlig i diverse tidsskrifter. De vigtigste bogudgivelser er
imidlertid den af Judith B. Kerman redigerede antologi: Retrofitting
Blade Runner fra 1991 og Paul M. Sammons Future Noir
- The Making of Blade Runner fra 1996. Hvor førstnævnte er et
overflødighedshorn af forskelligartede akademiske tekster om filmen
og dens romanforlæg, er sidstnævnte en detaljeret, omfangsrig og
underholdende redegørelse for filmens tilblivelse. Tredje og seneste
nævneværdige behandling af filmen udkom i det britiske filminstituts
serie BFI Modern Classics i 1999 - og blev genoptrykt i 2002
(året for filmens tyveårs fødselsdag).
I 1992 påbegyndte det britiske filminstitut (BFI) bogserien BFI
Film Classics. Filmen er, påmindes vi med udgivelserne, et skrøbeligt
medie. Mange af filmhistoriens mesterværker eksisterer i dag i beskadigede
eller ufuldstændige kopier - hvis de da overhovedet stadig eksisterer!
Som led i arbejdet med at sikre den verdens filmskat for fremtiden,
har det engelske National Film and Television Archive (der rangerer
under BFI) sammensat en liste bestående af 360 væsentlige filmhistoriske
værker. Arkivets langsigtede mål med denne udvælgelse er at opbygge
en samling af perfekte forevisningskopier af disse film, der således
vil blive vist i årlig gentagelse. Og det er netop de 360 titler,
serien af bøger, der udgør BFI Film Classics, introducerer
og fortolker. I forlængelse heraf behandler den parallelle udgivelse
BFI Modern Classics væsentlige film fra de seneste ca. tredive
år. Hvor Classics bevidner og uddyber de flere hundrede værker,
er Modern Classics' sigte imidlertid i højere grad
debatterende at evaluere samtidens filmværker. Som samlet udgivelse
er såvel den ene som den anden serie imponerende og prisværdig.
Moden Classics har da også allerede tidligere været anmeldt i 16:9
i form af Edvin Kaus behandling af Edward Buscombes bog om Unforgiven
(se 16:9,
nr. 7). Serierne udgør en imponerende bred vifte af såvel filmvalg
som metodiske tilgange til disse. Desuden er bøgernes overkommelige
og kompakte format (og udformningen af samme) yderst tiltalende.
Ikke desto mindre svinger de enkelte udgivelser betydeligt i kvalitet.
Det skyldes at professionel indsigt i filmmediet ikke er en forudsætning
for forlagets valg af skribenter. Således har fx Salman Rushdie
skrevet om The Wizard of Oz, rock-anmelderen Griel
Marcus har skrevet om The Manchurian Candidate, mens
historieprofessor Edward Countryman og medicinforsker Evonne von
Heussen-Countryman skrevet om Shane. Imidlertid har også
yderst velansete filmkritikere som bl.a. Robin Wood, V.F. Perkins,
David Thomson, Ian Christie og Jim Kitses behandlet film i de to
serier. Det kommer der selvsagt ret forskellige behandlinger ud
af - og ikke overraskende leverer den sidstnævnte type skribenter
så afgjort de bedste.
Scott Bukatman
Forfatteren bag bogen om Blade Runner, Scott Bukatman, er
adjunkt i filmstudier ved Stanford University og har desuden tidligere
udgivet bogen Terminal Identity: The Virtual Subject of Postmodern
Science Fiction. Han burde m.a.o. være i stand til at skrive
om såvel filmmediet generelt som om science fiction-filmen specifikt.
Til det formål har han omtrent 80 sider til sin rådighed (sidetallene
på bøgerne i de to serier ligger vanligvis omkring de 80 til 90.
Kun i yderst få tilfælde overstiger de hundrede sider). Kendetegnende
for hans behandling af filmen er, at den er abstrakt, kompakt og
desuden yderst indforstået. Sidstnævnte forhold virker befriende
på en læser, der har set filmen cirka tredive gange, men kan selvsagt
give andre, der ikke har set filmen, seriøse problemer med at følge
og forstå tankegangen, der som antydet ofte er højtsvævende. Bogen
forudsætter m.a.o. et kendskab til filmen (hvilket i grunden ikke
er så ringe, da de, der ikke har set den, under alle omstændigheder
burde se at få rettet op på denne mangel).
Science Fiction-filmens æstetik
Science Fiction-film, fastslår Bukatman, opbygger verdener og dyrker
derfor det, han kalder an aesthetic of prescence. Genren
fungerer, siger han, i højere grad i og med rumlige beskrivelser
end gennem et egentlig narrativ. I modsætningen til f.eks. gyseren
og film noir-filmen arbejder den med fremvisning. Dens egentlige
og gennemgående emne er derfor afstanden mellem tekstens (eksempelvis
filmens eller romanens) sprog og tilskuerens/læserens gennemlevede
erfaring. Herigennem afstedkommes der først en form for fremmedgørelse
af og efterfølgende en fornyet, fyldig fornemmelse for vores egen
læsende nutid (forstået dobbelt: som udtryk for vor læsehandling
og som udtryk for den tid, vi lever (og læser) i).
Også i selve filmens handling tematiseres fremvisning og perception.
Blade Runners univers er fremmed, unaturligt og teknologisk
bestemt. Her gælder det forhold, at jo mere vi ser, jo mere usikre
bliver vi på det, vi ser. Los Angeles 2019 består af en syndflod
af simulationer. Således kan man fx ikke med det blotte øje se,
at de oprørske replikanter, som filmens hovedperson, Rick Deckard,
sættes til at jagte, er robotter og ikke mennesker. Synet synes
ikke at kunne sikre nogen sandhedsværdi. Ikke alene er naturen fuldstændigt
fraværende i Blade Runners dystopiske fremtidsvision, også
naturlige processer som erindring og perception er om ikke fraværende
så i det mindste rystede og dybt problematiserede.
På én og samme tid overvurderer og undervurderer Blade Runner
synssansen. På den ene side overbeviser og fortryller filmens billeder.
Det vi ser, virker virkeligt. På den anden side er synsindtryk i
filmen som sagt upålidelige. Intet er med sikkerhed, hvad det synes
at være. Intet er med sikkerhed virkeligt; alt synes at være syntetiske
simulacre.
Hvad angår filmens art direction, har den dominerende strategi
fået betegnelsen retrofitting. Den dækker over det forhold,
at man opgraderer gammelt maskineri eller strukturer ved at klaske
nye tilføjelser oven på dem. I et vist omfang er dette kendetegnende
for Science Fiction-genren generelt, idet den består af ekstrapoleringer
af velkendte karaktertyper og fortællinger. I Blade Runners
tilfælde er det først og fremmest den amerikanske Film Noir, der
undergår denne proces. Hvad angår selve det filmiske billede, har
Ridley Scott har selv kaldt sin karakteristiske metode, der som
bekendt indebærer en nærmest kaleidoskopisk akkumalation af detaljer
og ikke desto mindre en formfuldendt og malerisk stilsikker æstetik,
for layering. "En 700-lags lagkage" - sådan har Scott selv
beskrevet sin film.
|
|
Scott Bukatman: Blade Runner (1997/2002). |
|
|
Filmen og byen
Bukatman kalder Blade Runner filmhistoriens væsentligste
by-film. Men i modsætning til størstedelen af værkets tidligere
analytikere opfatter han den ikke som en postmoderne film. For ifølge
ham udgør den ikke en ahistorisk pastiche, men derimod en dybt historiseret
gentagelse af grundlæggende modernistiske forestillinger om byen
som et rum, der såvel fanger som frigør byboen. I denne forbindelse
knytter Bukatman an til den tyske sociolog Georg Simmels tanker
om den ambivalente by, der pulserer i en stadig og samtidig nedbrydning
og genfødsel. Og derfor kan han i forlængelse heraf sammenligne
Blade Runner med modernistiske behandlinger af byen som fx
Bacon/Berkeleys 42nd Street (1933) Murnaus Sunrise
('27) og The Last Laugh ('24) samt Langs Metropolis
('26).
For Bukatman er filmkunsten, Science Fiction-genren og det moderne
storbyliv sammenvævede produkter af den samme industrielle revolution.
Men det er ikke alt, hvad de har til fælles. I filmen ser Bukatman
en videreførelse af bymenneskets særlige måde at tilegne sig sin
verden på. Med et begreb lånt fra historikeren Wolfgang Schivelbusch
kalder Bukatman denne perception for panoramic perception.
Hos Schivelbusch anvendes vendingen til at betegne, hvordan jernbanen
i 1800-tallet forlener synet med en ny form for mobilitet, idet
den rejsende adskilles fra det fra toget betragtede i og med den
høje hastighed, vinduesglasset og kupéens kabinet-agtige indretning.
Det medfører en fascinerende overflod af synsindtryk, men samtidig
også en fremmedgørelse i forhold til den flygtige verden - m.a.o.
en samtidig fornemmelse af fylde og tab.
I forlængelse af denne tankegang sammenligner Bukatman på behændig
vis den berømte togtur i Murnaus Sunrise (se omtale i 16:9
nr. 6) med Deckard og Gaffs første Hovercraft-flyvetur i Blade
Runner. Efter på en sejltur at have været udsat for et mordforsøg
af sin egen mand, flygter kvinden i Sunrise fra søbreden
op mod skoven, hvor hun stiger på et tog, der er på vej ind mod
byen. Manden når også toget, og herefter følger en af filmhistoriens
vel nok smukkeste scener, der viser de to stående nedslåede og ubevægelige,
mens vinduet bag dem viser verden drive forbi dem i stadig forandring.
Parret forekommer frakoblede fra verden. Og verden forekommer nærmest
at være hallucinatorisk ustadig. Igen altså denne dobbelthed af
fascinerende fylde og fremmedgørende tabserfaring. Derfor går Bukatman
så vidt som til at sige, at han opfatter scenen som en metafor for
den filmiske oplevelse (der som sagt indebærer samme sammensathed).
I flyvescenen fra Blade Runner ser Bukatman selv samme dobbelthed
i det fascinerende panoramiske overblik ud over fremtidsbyens uhyre
sammensathed og detaljerigdom på den ene side og fremtidsbyens retrofittede
byfornyelse af fortidige ruinøse bygninger på den anden. Filmens
fortid er vores nutid, og således fremmanes igen en samtidig oplevelse
af fylde og tabserfaring.
På samme måde som byrummet er et sammensurium af forskellige tiders
bygninger, opfatter Bukatman filmen som den eksternaliserede erindrings
terræn. Og netop Blade Runner retfærdiggør vel dette synspunkt
bedre end nogen anden film. Ikke alene er Los Angeles anno 2019
et virvar af forskellige kulturer og byggestilarter, som film betragtet
er Blade Runner også et virvar af filmhistoriske referencer
- til bl.a. film noir, western og horror-filmen. "En film, der foregår
fyrre år fremme i tiden, lavet i en stil, der er hentet fyrre år
tilbage i tiden". Sådan har Ridley Scott selv betegnet Blade
Runner. Og det mener Bukatman, at man kan se på alle niveauer
i filmen.
Det er ikke længere tilstrækkeligt at tænke, og dermed vide at
man er. Med den netop omtalte exteriorisation of memory
er Descartes filosofiske cogito ergo sum endegyldigt
ugyldiggjort. Da informationsalderens computerteknologi afløser
den industrielle tidsalders maskineri, opstod der en repræsentationsmæssig
krise i Science Fiction-genren. Hvordan skulle man behandle og vise
den nye menneskelige position, når den ikke længere er knyttet til
en decideret lokalitet, men derimod en elektronisk verden - det
såkaldte cyberspace? Den nye menneskelige identitet, der opstår
som svaret på dette dilemma, døber Bukatman terminal identity.
Selvom han ikke er helt klar på dette punkt, mener han tilsyneladende,
at biografgængeren selv udgør en sådan terminal identity i og med
sit møde med filmen - anskuet som den eksternaliserede erindrings
terræn. Man kunne altså forsøgsvist formulere et jeg ser film,
altså er jeg som et alternativ til Descartes velkendte cogito.
Men mere præcist må det vel skulle lyde jeg fastholdes i en dobbelthed
af fortsat overflod og tab, altså er jeg?
Er Deckard replikant?
For mange af filmens fans synes det at være blevet en dille
at diskutere, om filmens hovedperson selv er robot, som de såkaldte
replikanter, han sættes til at jagte. For Scott Bukatman er det
væsentlige imidlertid, at man bringes til at stille spørgsmålet:
ikke at man kan eller skal svare det ene eller det andet. Og heri
giver jeg ham ret. Det gør jeg også, når han (alligevel) bemærker,
at svaret i den originale version ville være nej, mens det
er ja i director's cut. Tvetydigheden er imidlertid afgørende:
Uden den falder fortællingen sammen. Grunden er, at Blade Runner
tematisk opererer med to afgørende begrebsmodsætninger. Det ene
er skellet mellem menneske og replikant. Det andet er skellet mellem
at være menneske og at være umenneskelig. Det første medfører spørgsmålet
om, hvad man er, og hvordan man kan vide det. Det andet fører til
spørgsmålet om, hvordan man er det, man er: Hvad vil det med andre
ord sige at være menneske? Bukatmans pointe er, at det første spørgsmål
i filmens narrativ bliver et middel til at stille det andet, mere
væsentlige og presserende spørgsmål. Sagt på en anden måde: Filmen
handler om, hvad det vil sige at være menneske - ikke om robotters
vilkår. Replikanterne gøres m.a.o. til metaforiske størrelser. Deres
funktion i fortællingen kommer af deres menneske-lighed. "More human
than human" lyder reklamesloganet, der lancerer robotterne, og det
må siges at passe på flere måder end blot en. For det første kan
man som sagt ikke med det blotte øje skelne replikanter fra mennesker.
For det andet er de udstyret med indkodede erindringer, i forlængelse
af hvilke de kan udvikle følelser. For det tredje viser de sig i
løbet af filmen at handle mere menneskeligt end menneskene selv.
Dersom Deckard, filmens menneskelige fikspunkt, gøres til en replikant,
falder den omtalte metaforik nødvendigvis til jorden.
En af filmens centrale pointer gælder da også såvel filmens replikanter
og mennesker som os, der beskuer filmen: Erindringers sandhedsværdi
er ikke selvindlysende objektiv. Replikanterne er udstyret med
konstruerede erindringer og bærer rundt på dyrebare fotografier,
for at holde fast i illusionen om et tilhørsforhold til andre mennesker.
Men det samme gør mennesket. Samtidig selekterer, forvansker og
husker vi alle fejl. Erindringer er konstruktioner. Og da vore erindringer
definerer os som mennesker, bliver resultatet af den psykologiske
ligning følgelig, at vi som individer også er konstruerede. Vi gøres
i filmens diskurs uvirkelige, siger Bukatman, som fortsætter med
at pointere, at det er denne vores uvirkelighed, som filmen ønsker,
at vi skal konfronteres med - for at genvurdere og genetablere vores
selv i overensstemmelse med spørgsmålet om, hvad det vil sige at
være menneske.
Blade Runners blueprint
Som sagt (allerede i vores første leder) er det 16:9s målsætning
at stille skarpt på filmens udtryk - frem for dens tematiske indhold.
Ud fra dette parameter må Scott Bukatman afgjort siges at have leveret
en vellykket bog. Imidlertid kan den samtidig ses som repræsentant
for en omfattende tendens til - netop i arbejdet med filmens form
- at efterstræbe den forkromede fortolkning på bekostning af den
tilsyneladende mere brogede analyse. Det er altså godt, men i bund
og grund ikke godt nok. Når dét er sagt, skal det nødvendigvis også
siges, at Bukatmans bog om Blade Runner (ganske som de øvrige
titler i BFIs to omtalte serier) omfangsmæssigt må siges at være
særdeles begrænsede. Der er som sagt tale om introducerende behandlinger.
Det ændrer imidlertid ikke på indtrykket af, at langt de fleste
forlag synes at mene, at der er meget lidt salg i detaljeret filmanalyse.
I altoverskyggende grad forbliver Bukatmans behandling af filmens
form abstrakt og i bedste fald overordnet - i form af (fine) overvejelser
over filmens art direction og samlede udtryk. Der er hverken redegørelser
for filmens brug af lyd, lys, kameraarbejde eller klipning. Filmen
som et levende billede synes altså at forsvinde til fordel for en
art æstetisk og ideologisk blueprint af det samlede kunstneriske
udtryk. Det går ud over den analytiske klarhed. I sin fokuserede
bestræbelse på at sige noget overordnet essentielt og udtømmende
om filmen, fjerner Bukatman sig ret beset fra den. I denne type
afhandling undersøger man ikke den enkelte scenes anatomi; man tegner
kun et signalement af det hele væsen. Dette signalement bliver nødvendigvis
metaforisk og i bedste fald metonymisk.
Anmelderens analytiske resonans
Dette er en boganmeldelse, og ikke en filmanalyse. Men trods
de analytiske mangler i Bukatmans bog, skal heller ikke læseren
af denne 16:9-artikel snydes for iagttagelser og
betragtninger af decideret analytisk art. Her følger derfor en -
i sagens (læs: anmeldelsens) natur - yderst kortfattet redegørelse
for min egen opfattelse af Blade Runners formmæssige udtryk,
der på sin vis ligger fint i forlængelse af Bukatmans overordnede
betragtninger.
Såvel hvad angår filmens form som dens indhold drejer Blade
Runner sig for mig at se om, hvad jeg billedligt talt vil kalde
resonans. Filmhistorisk anskuet består den som sagt af en
anseelig mængde intertekstuelle referencer. Psykoanalytisk
betragtet pointerer den, at vi alle er citater: at vi er
mere konstruerede, end vi er selv-konstruerende. Filmens art direction
fremstår som tidligere omtalt som en retrospektiv pastiche.
Som kulturelt udsagn ses samme forhold i de omfangsrigt repræsenterede
simulacre (replikanterne er kopier af mennesket; dyr er kunstigt
fremstillede kopier af den virkelige vare; gutterspeak-sproget,
der tales på gaden, er et miskmask af diverse oprindelige sprog).
Også formmæssige aspekter understreger denne tematik: Lydsiden
gengiver igen og igen ekkoer, mens lyset ofte er reflekteret
af usete flader, før det oplyser rummet, der er afbilledet.
Et enkelt billede og flere replikker optræder desuden flere gange
i løbet af filmen. Intet i Blade Runner er originalt. Alt
er gentagelse. Med Bukatmans ord kunne man sige, at mine analytiske
iagttagelser således påviser tabserfaringen ved indsigten i altings
hulhed og fylden ved den fortsatte gentagelse af ekkoet af noget
oprindeligt.
De, der holder af Blade Runner og ønsker sig et dybere indblik
i mesterværket (og de heldige, der har den til gode) bør gense filmen
- igen og igen. Og netop derfor er det alt andet lige sørgeligt,
at den ultimative udgave til stadighed lader vente på sig. I år
kan man stikke 22 lys i Ridley Scotts storslåede 700-lags lagkage.
Hvor mange lys mon der når at komme i den, før den får sin fortjente
behandling som dvd-udgivelse? |
|
Stills fra Blade Runner.
|
|