|
Bagsiden: læserbrevkasse
-
En misforståelse?
Afsender: Thomas Lind Laursen, redaktør og skribent.
Modtager: Michael Højer for anmeldelsen
af Passion of the Christ.
I sidste nummer af 16:9 anmeldte Michael Højer Mel Gibsons
Jesus-film The Passion of the Christ. Straks efter
at jeg havde læst artiklen, satte jeg mig og skrev et læserbrev
til redaktionen - som jeg vel at mærke selv er del af. Foruden at
medføre en intern debat om filmen, affødte det beslutningen om at
åbne en brevkasse for indkomne læserbreve, der ønsker at kommentere
eller debattere artikler fra foregående numre.
Mit brev til redaktionen optræder herunder. Det er om ikke
andet et udsagn om, at samme film kan ses på forskellige måder -
også af folk fra det samme tidsskrift.
Jeg har lige læst Michaels velskrevne anmeldelse af The
Passion of the Christ. Og ikke alene er jeg meget uenig i hans
vurdering af filmen - jeg mener faktisk, at han har misforstået
den. At anklage filmen for at dvæle ved volden for voldens egen
skyld giver for mig at se absolut ingen mening.
Det er først og fremmest i tilgangen til filmen, at jeg mener,
at Michael træder galt. Det indledende spørgsmål lyder nemlig, om
volden i filmen kan retfærdiggøres. Det er for mig at se et helt
forfejlet spørgsmål at stille en film om Jesu lidelse. Det burde,
efter min mening, have lydt hvordan eller hvorfor den
kan det. Det ville under alle omstændigheder have været en mere
frugtbar indgangsvinkel, eftersom det ville have tvunget Michael
ind i selve filmen - rettere end ud i den indledende sammenligning
med såvel tidligere Jesus-film som med Mel Gibsons forudgående produktion.
The Passion of the Christ er en dybsindigt katolsk
film, og alene dét faktum ændrer fuldstændigt det kropslige aspekt
- og dermed altså torturscenerne. For som der står skrevet, blev
folk forløst ved Jesu blod. At det skal tages bogstaveligt er ret
tydeligt, da soldaten på korshøjen støder sit spyd ind i siden på
Jesus, og blodet står ud over ham. Men at denne tankegang er svær
(eller ligefrem umulig) at fatte for de fleste af os i dag, skal
jeg så være den første til at indrømme. Jeg har aldrig for alvor
forstået nadverens Legeme og Blod. Men det er så at sige en realitet.
Noget andet (og her kan alle være med) er, at torturscenerne (sådan
som jeg ser filmen) transformerer Jesu krop til kunst og til lidelse
og dermed altså til Ikon og forløser. Det er ikke tilfældigt, at
de romerske bødler, efter at de har dækket ham med piskeslag på
den ene side af kroppen, vender Jesus om og pisker videre på den
anden side - til han til sidst er fuldstændigt indhyllet i smerte.
At kroppen her nærmest bliver til et kunstværk, understreges i det,
at ultra close-ups fra tid til anden lader dele af den fylde hele
filmens billedudsnit. Kroppen får således selv karakter af et lærred
(det er i denne forbindelse pudsigt, at Michael selv vælger at omtale
volden i filmen som værende "udpenslet").
Desuden sker der en transformation med scenerne i sig selv. Også
i dem sker der en forening af kunst og lidelse. De rytmiske piskeslag
indoptages i musikken, og selv de få støn, der kommer over Jesus,
indgår på skøn vis i Passionen. Der er ikke langt igen til Händel.
Denne transformation (som desuden understreges, da vi følger Maria
bort fra skuepladsen - og torturen stadig er tydeligt hørbar) er
virkelig mirakuløs (og efter min mening et flot stykke filmisk arbejde):
pludselig er Jesu krop ikke mere bare en krop: Den er blevet det,
vi kalder Kristi Legeme. Jesus er blevet pisket frem til forløserrollen.
Og tilskuerne (publikum) er blevet ført frem til filmens forløsende
klimaks.
I den forbindelse er det et frækt, men ikke desto mindre vellykket
træk, at filmen går i flere sekunders sort efter korsfæstelsen.
Selv blev jeg noget nær chokeret. Vi får ikke den tomme grav at
se!, nåede jeg at tænke - og det med en desperation, som stadig
kan overraske mig, når jeg tænker tilbage på oplevelsen. (Det rystede
mig ganske enkelt langt mere end torturscenerne forinden). Men scenen
kommer som bekendt. Og smukt forklarende er bevægelsen som lyset
foretager ind i graven (i modsat retning af Jesu vandring ned af
Via Dolorosa). Også i denne scene er begrebet transformation et
nøgleord for forståelsen af The Passion of the Christ.
Selv synes jeg, at filmen er særdeles vellykket (og jeg er vel
at mærke ikke særligt disponeret for hverken voldsfilm eller religiøse
budskaber). Faktisk mener jeg kun, at filmen begår en enkelt fejl.
Den er så til gengæld tankevækkende: I filmens sidste billede skal
eventuelle vantro tvivlere have syn for sagen. Sollyset finder Jesus
fattet og forklaret i gravens mørke. I hans hånd ses et yderst markant
og tydeligt hul. Her stopper The Passion of the Christ,
og Terminator kan tage over. For når tvivlen skal til livs,
skal miraklet gøres håndgribeligt, og så må computeranimationen
tages i brug.
|
|
Samtlige mails til vores læserbrevkasse
bringes på forunderlig vis sikkert frem af en meget vejrbidt
og meget forpustet Kevin Costner. Tak Kevin!
Send dit læserbrev til redaktionschef
Henrik Højer. Vi forbeholder
os ret til kun at bringe udvalgte indlæg.
|
|