|
|
|
|
|
|
Kærlighedens
farve er rød
Filmanmeldelse. The Passion of The Christ (2004). Instruktion:
Mel Gibson. Af MICHAEL
HØJER
I The Passion of The Christ oprulles en af verdenshistoriens
mest udbredte og universelle fortællinger, nemlig fortællingen om
de sidste tolv timer i Jesu liv - tolv timer, hvor Jesus led på
hele menneskehedens vegne. Og helt i instruktøren Mel Gibsons ånd,
er The Passion en blodig affære, hvor netop lidelsen, fra
start til slut, spiller den altafgørende hovedrolle. Men kan filmens
særdeles udpenslede vold retfærdiggøres?
Jeg har lige være ude at hente vand på biografens toilet, vel
vidende hvad det er jeg går glip af i disse sekunder. Det er nemlig
anden gang inden for to uger jeg ser The Passion of The
Christ, og tidspunktet for toiletbesøget er omhyggeligt udvalgt.
Da jeg bevæger mig ned langs sæderækkerne mod min plads, fokuseret
på at holde mine øjne så langt væk fra lærredet som muligt, ser
jeg ind over biografsalen.
Den er knap halvt fyldt, og det bemærkelsesværdige er, at samtlige
tilstedeværende publikummer sidder med hånden foran øjnene og med
et forfærdet udtryk i øjnene. Enkelte drister sig, i ny og næ, til
at fjerne hånden fra ansigtet, men da deres blik rammer lærredet
gisper de og hånden løftes hurtigt op igen.
Hvad der foregår på lærredet, befinder sig blandt de mest afskyelige
torturscener i filmhistorien. Jesus straffes med pisk for "gudsbespottelse",
og der er ikke grænser for den detaljerigdom hvormed scenen afvikles
- detaljer man sagtens kan være foruden, specielt ved andet gennemsyn.
Men er denne udførlige skildring af vold, smerter og lidelse nødvendig,
for at en film som The Passion kan fortælle sin historie?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fra Mad Max til Jesus Kristus
Bibelske film er absolut ingen nyskabelse. Jesus-figuren
har faktisk floreret på film siden mediets spæde begyndelse. Således
er de filmiske skildringer af Jesu liv kommet i en lind strøm siden
begyndelsen af det 20. århundrede, dog med ganske forskellige udgangspunkter.
Af bemærkelsesværdige film kan bl.a. nævnes LaVie et la
Passion de Jésus Christ (Ferdinand Zecca og Lucien Nouguet, 1902),
Intolerance (D.W. Griffith, 1916), Blade af Satans Bog (Carl
Th. Dreyer, 1921), King of TheKings (Cecil B. DeMille, 1927),
The Robe (Henry Koster, 1953), Matthæuspassionen, (Pier
Paolo Pasolini, 1964), The Greatest Story Ever Told (George
Stevens, 1965), Jesus Christ, Superstar (Norman Jewison, 1973),
Et Herrens Liv (Monty Pyton, 1979), The Last Temptation of
Christ (Martin Scorsese, 1988), og nu altså også Mel Gibsons The
Passion of The Christ.
Gibsons filmkarriere spænder over femogtyve år, og hvis man tager
et vue ud over de film han har medvirket i, har lidelserne tilsyneladende
fulgt ham hele vejen. Fra den martrede titelrolle i gennembrudsfilmen
Mad Max (George Miller, 1979), over skuldre af led, skudsår
og selvmordstanker i firser-hittet Dødbringende Våben (Richard
Donner, 1987), forbi den mentalt plagede Hamlet (Franco Zeffirelli,
1990), det vansirede ansigt i instruktørdebuten Manden
Uden Ansigt (1993) og videre mod Braveheart (1995),
hvor Gibson spiller den evigt fortærede William Wallace, hvis smertelige
liv meget passende ender på pinebænken.
Det kan derfor ikke undre, at netop Gibson har valgt at lave en
Jesus-film som primært fokuserer på den lidelse Jesus måtte igennem,
før han kunne genopstå fra de døde og sætte sig ved sin faders højre
side.
The Passion er da også umiskendeligt Gibson'sk, hvis
man da kan tale om noget sådant oven på kun tre film. Billedsiden
ligner ofte, til forveksling, hvad man så i Braveheart (bl.a.
et anseeligt forbrug af slowmotion), og i The Passion
kredses igen omkring de selv samme temaer, som udforskedes i Gibsons
anden film.
I centrum for begge Gibson-instruktioner, står den evigt pinte
helt, der må udstå nok så uhyrlige lidelser for sine medmenneskers
skyld. I første ombæring drejede det sig om frihed
for Skotland, denne gang er hele menneskehedens ve og vel på spil,
og lidelserne er så meget desto større. |
|
Griffiths Intolerance (1916). |
|
|
|
|
|
|
|
Fra det første billede af den fortvivlede, bedende
Jesus (Jim Caviezel) i Getsemane Have, til hans sidste åndedrag
på korset står pinslerne malet i ansigtet på ham. Men ikke kun Jesus
lider i The Passion. Det samme gør moderen Maria (Maia
Morgenstern), den underskønne eks-luder Maria Magdalena (Monica
Belluchi), den ansvarstyngede Pontius Pilatus (Hristo Naumov Shopov),
den fornægtende Peter (Francesco de Vito) og ikke mindst den plagede
Judas (Luca Lionello), hvis kys jo, som bekendt, foranlediger eksekveringen
af Jesu dødsdom. Det er altså nogle foruroligende og skæbnetunge
timer, man tilbringer i selskab med disse mennesker. Intet er dog
at sammenligne med den vold Jesus (og publikum) bliver udsat for,
specielt i to af filmens scener: Da Jesus, i første omgang straffes
med pisk af romerske soldater, og da han senere nagles til korset
på Golgata.
Lidelse, lidelse og død
Der har kørt en heftig debat om The Passion, både før
og efter filmens premiere. Fremstillingen af jøderne, som dem der
slog Jesus ihjel, er selvfølgelig blevet kritiseret af jøderne selv.
Men hvorvidt filmen rent faktisk giver det jødiske folk skylden for
Jesu død kan diskuteres, da de jøder, der i filmen gøres til ansvarlige
for Jesu korsfæstelse, alle er elitære ypperstepræster. De kan derfor
ikke direkte sidestilles med den menige jøde.
Debatten om, hvorvidt The Passions udpenslede voldsscener
kan retfærdiggøres, tvinges man derimod til at forholde sig til,
hvis man vælger at se filmen, for det er de hypervoldelige sekvenser,
der efterlader det største indtryk.
Der kan ikke herske tvivl om, at disse passager både chokerer,
forfærder og vækker afsky hos tilskueren, men med hvad formål? Fortalere
for Gibsons film, heriblandt en del kristne præster, mener at volden
er et nødvendigt onde, for at minde os om, hvor stort et offer Jesus
faktisk bragte for at redde menneskeheden, et offer foranlediget
af hans kærlighed til os:
Så grusom er ondskaben i verden, at Gud selv måtte
gå ind i denne smerte. Og så grim er lidelsen, at
Gud ikke ville efterlade os alene til at bære denne byrde
[…] Gibson har på filmen ladet sine egne hænder
banke naglerne i Jesus. En af denne verdens kendte aktører
udstiller, at det var for hans skyld og som straf for hans synd,
at Guds søn måtte ofre sit liv i stedfortrædende
lidelse.
(Nicolai Winther-Nielsen, Kristeligt Dagblad, 02-02-04)
The Passions kritikere, derimod, mener at de blodsprøjtende
pinselscener dvæler ved volden for voldens egen skyld og dermed
er udpræget masochistiske, og man er tilbøjelig til at give dem
ret.
Passion er en uhyrligt professionelt produceret
film. Der er lagt et stor arbejde i at gøre filmen og tidsbilledet
så detaljerigt og akkurat som muligt. Alle skuespillerne taler aramæisk
eller latin, som det blev talt for to tusind år siden, og kostumerne
er minutiøst genskabt efter datidens forskrifter. Også romerrigets
torturmetoder er blevet nærstuderet, for at kunne beskrive datidens
afstraffelsesmetoder så nøjagtigt som muligt. Men det store problem
ved forsøget på at gøre hændelserne i The Passion
så virkelighedstro som muligt er, at filmen i øvrigt er bemærkelsesværdigt
stiliseret, og derfor ikke kan gøre krav på at være en "virkelighedstro"
skildring af begivenhederne omkring Jesu korsfæstelse.
Først og fremmest er billedsiden, på Gibsons egen opfordring,
inspireret at den italienske Barok-maler Caravaggio, der lavede
nogle meget mørke (men ikke decideret blodige) religiøse malerier
omkring år 1600. Desuden er der tydeligvis leget med farvefiltre
for at give hver scene det rette visuelle udtryk, for slet ikke
at nævne den betragteligt bearbejdede lydside, ført an af den storslåede
og allestedsnærværende stemningsmusik. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Den i alle henseender metaforisk-symbolske stilistik
gør, at volden, i flere scener, bliver så æstetiseret, at den netop
fremstår direkte masochistisk. Samtidig er disse torturscener simpelthen
for afskyelige til at kunne retfærdiggøres, for det er væmmelsen
ved torturens absurde detaljerigdom, der stjæler billedet - ikke
fortællingen om Jesus, der lider pga. sin kærlighed til menneskeheden.
I The Passion er kærlighedens farve rød som blod.
New York Times' filmanmelder, A.O. Scott, beskriver filmens problem
ganske eksakt:
The Passion of The Christ is so relentlessly focused on the
savagery of Jesus' final hours that this film seems to arise less
from love than from wrath, and to succeed more in assaulting the
spirit than in uplifting it. Mr. Gibson has constructed an unnerving
and painful spectacle that is also, in the end, a depressing one.
It is disheartening to see a film made with evident and abundant
religious conviction that is at the same time so utterly lacking
in grace.
Gibson selv udtaler, at han kun har gjort brug af den vold, der
var nødvendig for at fortælle historien og formidle pointen om Jesu
lidelse og død. Jeg erklærer mig hermed uenig. Når nioghalvfems
procent at publikum sidder med hånden foran øjnene, er det ikke
kunstnerisk frihed, men sadistisk vulgaritet.
Paradoksalt nok virker slutningen, som ellers tilføjer filmen
et tiltrængt positivt løft, alligevel underligt påklistret, ligesom
det er tilfældet med rækken af tilbageblik, Jesus oplever i løbet
sine pinsler. Næsten samtlige af disse tilbageblik har ingen anden
funktion, end at vise velkendte passager fra de fire nytestamentlige
evangelier filmen påstås at være baseret på. Kun en enkelt gang
er sammenkoblingen af filmisk nutid og fortid effektiv, nemlig da
Jesus falder med korset på vejen mod Golgata og der krydsklippes
mellem denne hændelse og Jesus der falder som barn. Her virker tilbageblikket
motiveret.
The Passion er unægtelig en uafrystelig filmoplevelse, som
man tvinges til at reagere på, og det føler jeg, på en eller anden
mærkværdig måde, Mel Gibson bør have cadeau for. Men spørgsmålet
er, om det er så svært at provokere og vække afsky hos et filmpublikum.
Det der er problematisk, er vel nærmere at gøre det på de rette
præmisser og det gør Gibson ikke. |
|
Caravaggio: Christ at the Column
(1607).
|
|
|
|
|
|
|
|
Det ændrer dog ikke ved, at The Passion
kommer til at stå som dette års absolut mest omdiskuterede mediebegivenhed,
og det er måske netop fordi filmen formår at vise, hvor virkningsfuldt
et medie, spillefilmen er, og i hvor stor grad film kan anfægte
folk, at den har sin eksistensberettigelse. Det gør dog ikke The
Passion of The Christ til nogen bedre film. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Faktaboks
Man kan læse en udførlig beskrivelse af de fleste
centrale Jesusfilm her.
A.O. Scotts anmeldelse kan læses i sin fulde længde
her.
På engelsk er udkommet:
Tatum, W. Barnes: Jesus at the Movies: A Guide
to the First Hundred Years (Polebridge Press, 1998).
Walsh, Richard: Reading the Gospels in the Dark:
Portrayals of Jesus in Film (Continuum International
Publishing Group, 2003).
Sterns, Richard C.: Savior on the Silver Screen
(Paulist, 1999). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
forrige side | næste
side |
|
|
|
|
|
|
|