|
|
|
|
|
|
Please let me
keep this memory!
Filmanmeldelse. Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2004).
Instruktion: Michel Gondry.
Af CLAUS TOFT-NIELSEN
Normalt er kærlighedsfilm umiddelbare og ret forudsigelige.
Og normalt er der ikke de store intellektuelle krumspring og ingen
udfordringer i hverken at følge med i plottet eller at gætte, hvad
der sker senere hen. For kærlighedsfilm skyder efter hjertet, og de
bedste af dem rammer. Hjernen går ramt forbi. Men sådan er det ikke
altid. Nogle gange ændrer selv kærlighedsfilm på sin egen traditionelle
fortælleformular.
I 1993 lod Harold Ramis i Groundhog Day Bill Murray
gennemleve den samme dag igen og igen, mens Adam Sandler i Peter Segals
50 First Dates (2004) er underlagt samme gentagelsestvang i
sine forsøg på få pigen med den manglende korttidshukommelse til at
forelske sig i ham. Begge disse film er romantiske komedier, og begge
er de ret traditionelle, da man hele tiden er med på, hvordan tingene
hænger sammen. Det er man derimod ikke i det seneste skud på stammen
af atypiske kærlighedsfilm: Michel Gondrys Eternal Sunshine
of the Spotless Mind (2004), som samtidig er en afstikker i forhold
til, hvad man tidligere har set.
Kaufmans univers - verden vendt på vrangen
Selvom Eternal Sunshine of the Spotless Mind ikke
ligner mange andre film overhovedet - så er der en lille håndfuld
snirklede og aparte film, der deler visse fællestræk med ovennævnte.
Og for en gangs skyld er det ikke udelukkende instruktørens fortjeneste,
i dette tilfælde Gondry, der er mest er kendt for sine nyskabende
musikvideoer for bl.a. Björk, Beck og White Stripes. Nej det skyldes
hovedsageligt den nu 46-årige manuskriptforfatter Charlie Kaufman
- nok den største komet på manuskriptforfatternes stjernehimmel. |
|
Eternal Sunshine of the Spotless Mind
(2004).
|
|
|
|
|
|
|
|
Første gang Gondry og Kaufman arbejdede sammen var
i Gondrys noget ujævne spillefilmsdebut Human Nature (2001)
- en skæv film om kærlighed, kulturelt dekorum og dyriske drifter
mellem en adfærdspsykolog, hvis arbejde er styret af barndommens
traumer om bordmanerer, en usædvanlig behåret kvinde, en giftesyg
assistent og en mand opvokset blandt aber. Filmen har sine øjeblikke,
men fornemmelsen af, at ideen er bedre end udførelsen, kommer Kaufman
til gode.
Kaufmans gennembrud kom to år tidligere med manuskriptet til Spike
Jonzes mentale udstyrsstykke Being John Malkovich
(1999). Her præsenteres man for første gang for Kaufmans egernartige
univers i en film, der starter ud som en tragisk kærlighedshistorie
i trekantsdramaets form, men snart løber af sporet. Det sker da
John Cusack i en kontorbygnings 7½. etage opdager en portal, som
fører direkte ind i John Malkovichs hoved. Herfra kan man så opleve
verden gennem skuespillerens øjne og til en vis grænse kontrollere
dennes vilje i form af replikker - ganske som en manuskriptforfatter
gør det. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kaufman-Jonze koalitionen gentog succesen tre år
senere med Adaptation, på dansk Orkidé-tyven. Her
introducerer Kaufman sig selv og sit alter ego i form af brødrene
Charlie og Donald Kaufman, der begge er manuskriptforfattere og
begge spilles af Nicolas Cage. Donald er talentløs men succesfuld,
mens Charlie er original, men dybt neurotisk og lider desuden af
skriveblokering. Charlie kæmper hårdt og får sin chance: han skal
adaptere Susan Orleans roman The Orchid Thief - en virkelig
bog - til et filmmanuskript. Men efterhånden som filmen forløber
smelter manuskriptets mange krumspring sammen med filmens handling,
og Kaufman skriver på manuskriptet til filmen, vi ser. Alt imens
virkelige og fiktive personer defilerer ud og ind af filmen. Desuden
har Kaufman leveret manuskriptet til George Clooneys instruktørdebut
Confessions of a Dangerous Mind (2002).
Kaufman er i ordets bedste forstand en original, hvis manuskripter
rummer handlingstråde og -fragmenter som væver sig ind og ud mellem
hinanden på flere niveauer. De modsiger alle gyldne regler for det
gode, sammenhængende og enkle manuskript og minder - i deres genfortælling
- mest af alt om postmodernistiske stiløvelser for Filmskolens manuskriptstuderende.
Det kan undre, at de faktisk lader sig realisere, men det gør de.
Og ret succesfuldt faktisk. Kaufman er blevet et kvalitetsstempel. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
"Why remember a destructive love affair?" -
Dr. Mierzwiak
Den ordinære Joel Barish (en bleg og apatisk Jim Carrey) vågner en
kold vintermorgen, fumler sig ud af sengen og tager som altid på arbejde.
Hans liv er én lang rutine - tomt, trist og trivielt. Det eneste han
vil er at finde en kæreste. Han er fortabt i hverdagens trivialitet,
og han fortæller i en refererende voice over, hvordan
den forestående Valentines Day blev "invented by greeting card companies
to make people feel like crap", og hvordan "sand's overrated. Its
just tiny little rocks". Han lyder som Charlie Kaufman fra Adaptation
- deprimeret og selvmedlidende. En pludselig indskydelse får ham til
at pjække fra arbejde og i stedet tage toget til den februarkolde
strand i Montauk. Her møder han det eneste andet menneske på stranden,
Clementine Kruczynski (Kate Winslet i alle regnbuens farver) - Joels
diametrale modsætning. Trods deres indbyrdes forskelligheder forelsker
de sig og indleder et forhold. Klip til en Joel som sidder i sin
bil og hulker. Vi finder ud af, at det er et år senere. Deres forhold
er kuldsejlet, og Clementine er gået fra ham. Da han kort tid herefter
forsøger at vinde hende tilbage, viser det sig at hun har en ny
kæreste og - hvad værre er - overhovedet ikke kan genkende eller
huske ham. Han finder ud af, at Clementine har fået alle minder
om ham slettet af firmaet Lacuna (www.lacunainc.com).
Fortvivlet og vred opsøger Joel selv Lacuna for at gengælde handlingen
og få Clementine visket bort fra hukommelsen. Joel er forståeligt
nok usikker på indgrebet og spørger; "is there any risk of brain
damage?", hvortil Dr. Mierzwiak (en morsom og underspillet Tom Wilkinson)
beroligende svarer "technically speaking, the procedure is
brain damage". Men Joel indvilliger og proceduren går i gang. Han
medbringer en sort plasticsæk med minder om Clementine, og de begynder
at aftegne et mentalt landkort over Joels minder. Selve proceduren
sker om natten, hvor Dr. Mierzwiaks noget inkompetente assistenter
Patrick (Elijah Wood), Stan (Mark Ruffalo) og Mary (Kirsten Dunst)
indfinder sig i Joels lejlighed, ifører ham en hårtørrerlignende
hjelm og tager fat. Det er så her det specielt kaufmanske ved filmen
tager over.
Mellem deja-vu og forskydning
Begyndende med de seneste minder (inklusivt Joel på klinikken
Lacuna, hvor han taler om Clementine) fortælles filmen baglæns i små
bidder i en Memento-lignende kronologi. Alt imens proceduren
skrider frem, opløses minderne ét for ét. På samme tid som denne kontrollerede
hjernevask systematisk fjerner sporene af Clementine, (gen)oplever
Joel og tilskueren, i hans underbevidsthed, minderne om ham og Clementine.
Som vi langsomt bevæger os tilbage i Joels minder, begynder de
positive af slagsen at dukke frem. For hvert minde som opløses,
bliver det tydeligere for Joel, hvorfor han forelskede sig i Clementine
til at begynde med. Han prøver desperat at vågne for at stoppe denne
mentale hovedrengøring. Men kontakten til den virkelige verden lykkes
ikke: Maskinen er på autopilot og de to assistenter Stan og Mary
ryger pot og danser rundt i deres undertøj, alt imens den tredje
assistent Patrick, bevæbnet med Joels minder og perfekte replikker,
forsøger at få Clementine til at forelske sig i ham. Men Clementine
begynder (trods sit indgreb) at fatte mistanke til Patrick og det
antydes, at noget måske alligevel overlever i hukommelsens kringelkroge
... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Desperat for at beholde de positive minder om Clementine,
begynder Joel at gemme hende, hvor hun ikke hører hjemme; i pinlige
pubertære situationer og i barndomsminderne. Vi ser nu Joel som
fireårig under spisebordet, mens Clementine er 'forklædt' som barnepigen.
Scenen er yderst morsom, eftersom den barnlige Joels interesse for
Clementine afløses af interessen for is, småkager og sin mor. Clementine
forsøger at holde Joel fast ved den oprindelige årsag til mindet
(engang i deres forhold fik han lyst til at have sex med hende,
da han fik et glimt af hendes trusser). Hun løfter derfor op i sin
nederdel og viser den fireårige Joel sine trusser, som han stirrer
på med uforstående afsky og udbryder "eww!". Det er i disse barndommens
øjeblikke, centreret om eksisterende og potentielle traumer, at
Kaufman er morsomst.
Resten af filmen er én lang flugt fra erindringsopløsningen, hvor
Joel og Clementine i minderne forsøger at undslippe glemslens sorte
hul ved bl.a. at flygte ind i minder som allerede er slettet. Minderne
forskydes til andre minder i associative glidninger og grænsen mellem
virkelighed og minder sløres. Men mulighederne indsnævres, og parret
ender tilbage på stranden, hvor de første gang mødtes. De ved begge,
at det er slut, og at det om lidt vil være, som om de aldrig har
mødtes. Clementine spørger, hvad de skal gøre nu, hvor de kun har
kort tid tilbage, hvortil Joel afklaret svarer; "Enjoy it". Hvad
der senere sker skal ikke afsløres her.
Historiens forløsning
Første gang Gondry prøvede kræfter med at sætte billeder på
et af Kaufmans manuskripter, lykkedes han ikke overbevisende. Hvor
Human Nature var lidt for pænt pakket ind i glat æstetik,
så er forløsningen af Eternal Sunshine of the Spotless
Mind meget mere vellykket. æstetikken er skrabet - kameraet
bevæger sig ud og ind af fokus i til tider rystede og grovkornede
billeder og scener filmet med kun det håndholdte kameras ene lyskilde
skaber en atmosfære af at være fanget i en feberdrøm. Men samtidig
er referencen til virkeligheden intakt - det er surrealisme pakket
ind i realismens æstetik.
Gondry kommer med simple løsninger på Kaufmans ideer, næsten helt
uden brug af computereffekter. Når de tages i brug så finder de
hovedsageligt sted i baggrunden, som en visualisering af Joels forsvindende
minder: En kop, der ændrer sig undervejs i scenen, folk der forsvinder,
tekstbidder som udviskes fra gadeskilte og bøger. Men mest effektivt
er det, når Gondry speeder filmen op, kører den baglæns, bruger
stop motion teknik eller lader folk bevæge sig mellem to
uforbundne lokaliteter i en ubrudt bevægelse. Det er science fiction
i low-tech, der flytter fokus fra teknikfascinationen og effektjageriet
over på historien. Det er Dogme, Jeunet, Allen og Kafka i én herlig
sammenblanding. Det fungerer upåklageligt. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hvor Kaufman i Being John Malkovich
tog os med ind i titelfigurens hoved i små perioder, så har han
her taget skridtet fuldt ud. Det meste af Eternal Sunshine
of the Spotless Mind foregår i Joels underbevidsthed, der langsomt
opløses - i omvendt kronologi. Men til forskel fra Being
John Malkovich, hvor Kaufman efter min mening skrev historien
op i et hjørne, den havde svært ved at komme ud af, så forløses
tingene bedre i Eternal Sunshine of the Spotless Mind.
Det gør de på grund af historiens følelsesmæssige kerne. Historien
lyder mere indviklet end den er - som altid med Kaufman. Trods de
mange finurlige tankeknuder, hans manuskripter slår på sig selv,
så kredser de alle om samme ting: En mands manglende evne til at
være sammen med den kvinde, han elsker. I Eternal Sunshine
of the Spotless Mind bliver dette aspekt det centrale, og filmens
omdrejningspunkt bliver derfor kærligheden.
Filmens casting er lige i øjet. Jim Carrey bærer megen af den melankoli,
filmen lever af - som Truman Burbanks, der seks år efter han har
undsluppet sin medievirkelighed, befinder sig i hverdagens grå tristesse,
indtil han farer vild i hovedet på sig selv. Carrey, bedst kendt
for sit manierede skuespil er her neddæmpet, stadig morsom, og ikke
mindst troværdig. Måske han endeligt har fået sin Lost in Translation-rolle.
Det virker mest af alt som om han og Winslet har byttet roller med
hinanden. Han er neddæmpet og alvorlig mens hun, som Clementine,
er kaotisk, voldsom og udfarende, og man forstår både Joels fascination
af og irritation over hende. Helt klart filmens bedste præstation.
Derudover er både Tom Wilkinson som den godmodige og skyldbetyngede
Dr. Mierzwiak, samt Mark Ruffalo som assistenten Stan fremragende.
Historien suppleres af et gedigent soundtrack, ofte brugt med slet
skjult ironi som ELOs feel good hit "Mr. Blue Sky"
og Becks melankolske version af "Everybody's gotta learn sometimes"
finder en fin klangbund i filmens ambivalente stemninger. Og så
har jeg sjældent hørt et musikscore som Jon Brions. Hans arbejde
på P. T. Andersons Punch Drunk Love (2002) var underligt,
men hans seneste arbejde tager prisen: Det er en blanding af pop-
og kammermusik, der smyger sig ind og ud mellem filmens flertydige
billeder og virkeligheder.
Filmen er melankolsk, morsom, forvirrende og smertefuld. Som kærligheden
er det. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Faktaboks
Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2004), 108
min.
Instruktion: Michel Gondry.
Historie: Charlie Kaufman og Pierre Bismuth.
Officiel
hjemmeside >
USA todays interview med Kaufman >
Problemer med kærligheden? Så er Lacuna måske noget
for dig. Læs meget mere på: www.lacunainc.com.
"Lacuna - Bringing you the revolutionary painless non-surgical
memory erasing process".
Læs flere anmeldelser af filmen her
> |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
forrige side | næste
side |
|
|
|
|
|
|
|