tilbage til forsiden
   
 

November 2003
1. årgang
nummer 4
gratis

forsiden | indholdsfortegnelsen forrige side | næste side
         
    Indhold      
 

Leder: Biografkrigen der blev afblæst

FAST INDSLAG. For godt tre år siden åbnede CinemaxX store biografkomplekser i Odense og København. Mange troede, at det var starten på en gigantisk biografkrig mellem CinemaxX og Nordisk Film Biografer. Biografkrigen blev aldrig særlig blodig, men den blev heller ikke uden omkostninger. Nu, hvor CinemaxX også er flyttet til Århus, gør vi status over biografmarkedet med særlig fokus på 'krigens' implikationer for kunstbiograferne i Danmark.
 

 
         
  En mening med galskaben
FEATURE. Claus Toft-Nielsen undrer sig over, hvorfor en så professionel skuespiller som Jack Nicholson spiller som han gør i Stanley Kubricks The Shining. Er der overhovedet en mening med galskaben?
   
         
  Om forstyrrelse eller fokusering af beretterniveauet
FEATURE. Jens Arentzen har undervist på samtlige elevskoler i Danmark, Filmskolen og DR og står desuden bag undervisningsprogrammerne Skuespillerens Værktøjer. I denne artikel betoner Arentzen forskellen på at være en rolle og at tolke en rolle, og han gør rede for, hvorledes stærke momenter og scener kommer af, at hovedkarakteren får lov at agere i sit erkendelsesrum og stå alene i indre konflikt.
 

 
         
  Begrænsningens kunst på Den Danske Filmskole
FEATURE. Med udgangspunkt i filminstruktørerne Martin Strange-Hansen og Christoffer Boe belyser Heidi Jørgensen Den Danske Filmskoles indflydelse på fortællestrategier i ny dansk film. Samtidig varsler hun, at vi hverken behøver at bekymre os for ensretning eller manglende fornyelse.
   
         
  Ny dansk film og den realistiske tradition
INTERVIEW. Birger Langkjær vil de fleste forbinde med studier af filmlyd og lydperception. Nu har han imidlertid skiftet spor og skriver på en bog om realisme i dansk film. Lisbeth Overgaard Nielsen har interviewet Langkjær om hans nye kæphest og spørger ham blandt andet om forholdet mellem filmstil og realisme.
   
         
  En scenes anatomi: Dødens triumf
FAST INDSLAG. En gammel professor ser bogstaveligt talt Døden i øjnene i en mareridtsscene fra Ingmar Bergmans Smultronstället (1957). Jan Oxholm kaster et blik på de drømmende billeder og det symbolske filmsprog fra én af verdens bedste film.
   
         
  Suspicious Minds
FILMANMELDELSE. Coen-brødrene nærmere mainstream. Jakob Isak Nielsen anmelder Intolerable Cruelty og betegner den som brødrenes mest vellykkede komedie.
   
         
  Amerikansk film dengang
BOGANMELDELSE. Scorsese, Spielberg, Lucas, Altman, vi kender dem alle. Sammen med en række andre innovative instruktører var de med til at sætte Hollywood på den anden ende op gennem 1970'erne og skabe det, der senere er blevet kendt og anerkendt som The Hollywood Renaissance. I Ryan Gilbeys nye bog It Don't Worry Me revurderes en række af filmene og  Henrik Højer anmelder bogen.
   
         
  Skudsikker krigsfilm
DVD-ANMELDELSE. 3 Disc-udgaven The Collector's Edition af Ridley Scotts krigsfilm Black Hawk Down inspiceres indgående af Thomas Lind Laursen, der må skære igennem for at slippe ud igen.
   
         
  16:9 in English: Fucking monsters: post-apocalyptic desire in Tim Roth’s The War Zone
FEATURE. Dr. Charles Jason Lee discusses The War Zone (1999) as a post-apocalyptic film. He focuses on the sexual tensions in a dark wasteland where even the outer world looks like a prison with no signs of life.
   
         
  Præterea censeo: Sic transit gloria mundi
FAST INDSLAG. Pseudolus er tilbage, mere indigneret end nogensinde over truende biografdød og filmselskaber, der elsker ’blurp’, popcorn, stjerner for en aften og bralrende one-liners langt højere end filmen.
   
         
   
  Udskriv denne side
     
  Gem/åben denne side som PDF (138 Kb)
     
  Gem/åben hele nummeret som PDF (1034 Kb)
  forrige side | næste side  
         
16:9, november 2003, 1. årgang, nummer 4
til toppen | forsiden | tidligere numre | om 16:9 | kontakt | copyright © 2002-2003,16:9. Alle rettigheder forbeholdes.