|
|
|
|
|
|
Kitano Takeshi
Af HENRIK SYLOW
Hvor det almene biografpublikum stort set ikke kender til
andet end den amerikanske blockbuster, er et voksende antal filmelskere
(takket være Internettet og muligheden for at hente film hjem fra
udlandet på DVD) begyndt at få øjnene op for film, der normalt ikke
ville finde vej til Danmark. At den japanske instruktør Kitano Takeshi
er populær blandt disse sås tydeligt, da Zatôichi satte publikumsrekord
under NatFilm Festivalen med 1.759 solgte billetter.
Da Ole Michelsen i sin tid anmeldte Kitanos film Brother, gik
han i detaljer for at forklare instruktørens stil og teknik, og DR2
helligede sågar Kitano en temalørdag, hvor han blev hyldet som Kurosawas
arvtager. En sådan dedikation og opbakning finder man ikke blandt
anmelderne i dag. Fx sammenlignede Filmlands Per Juul Carlsen karakteren
Zatôichi med Gøngehøvdingen og beskrev filmen som "fjollet uden det
store plot", og Urbans Louise Kidde Sauntved fordrejede pressematerialet
for at komme frem til, at Zatôichi var en mislykket hyldest
til Kurosawa. Sådanne anmeldelser er blinde for den banebrydende originalitet,
hvormed Kitano de sidste ti år har troldbundet såvel publikum som
kritikere*, og de gør det svært for et nysgerrigt publikum at nærme
sig Kitano med friske øjne. Det er synd, for Zatôichi var én
af sidste års mest originale og underholdende film.
Hvor Kitano i vesten stort set kun er kendt som instruktør, nyder
han i Japan en berømmelse, der til tider nærmer sig hysteri. Udover
at lave film er Kitano forfatter til over tres bøger, Japans største
tv-ikon og vært for syv ugentlige programmer, stand-up komiker,
maler, samfundskritiker, musiker, skuespiller og lidt mere ved siden
af*. Denne alsidighed skyldes en evig søgen efter nye måder at udtrykke
sig på, en impuls der ligeledes beriger Kitanos film. Hvor et naivt
øje vil opfatte hans film som inkonsekvente, er de netop konsekvent
anderledes. Dette er en styrke, Kitano deler med et af sine filmiske
forbilleder Jean-Luc Godard.
Kitanos kulturelle status i Japan og hans kunstneriske diversitet
giver også en ekstra dimension til hans film. Nogle gange inkorporerer
Kitano selv denne dimension (fx malerierne i Hana-bi), andre
gange er det publikummet, som medbringer den (se senere om Violent
Cop). Hvad enten Kitano har ønsket at inddrage andre aspekter
af sit kunstneriske virke eller ej, så forbliver filmene uudtømte,
hvis man som analytiker blot betragter ham som instruktøren "Kitano"
og ikke som den multifacetterede kunstner, han i virkeligheden er.
The making of: Kitano
Kitano Takeshi blev født i Tokyo den 18. Januar 1947. Hans far
var alkoholiker og lavede, ifølge Kitano, ikke stort andet end at
prygle sin familie, før han slutteligt en dag forlod dem. Hans mor
arbejdede derimod døgnet rundt for at få mad på bordet og for at
sikre børnenes skolegang. Familien var fattig. Kitano og hans søskende
brugte trækasser som skrivepult, og når det blev mørkt sad de under
gadelampen og læste. Uddannelse var - næst efter at blive yakuza
- den eneste vej ud af fattigdommen. Kitanos drøm var at bygge biler
for Honda, og det var en stor dag, da Kitano blev optaget på det
fornemme Meiji Universitet for at læse til ingeniør. |
|
I 1995 blev Kitano udnævnt som Le choix
de la redaction de Cahier du Cinema, som dermed antog ham som
én af de ti vigtigste filmskabere i verden. De seneste år er man
i Japan begyndt at kalde ham Sekaino Kyosho Kitano (Kitano,
den største mester i verden).
Fig.1: I starten af 90erne skrev Kitano i en leder i Weekly Post
(Japan), at man ikke kunne forstå hans film, hvis man ikke forstod
Godard. Arbejdstitlen til Sonatine var "Pierrot Okinawa"
og i Boiling Point indskyder Kitano en visuel hommage
til samme film: Godards Pierrot le fou (1965).
* Kitano har desuden designet computerspil,
indspillet mere end 15 LP'er og 23 singler, stået model for Yamamoto
Yohji og har endda ledet et baseball-hold (i stil med FC Zulu) hvor
han lod sit amatørhold spille ugentlige kampe mod rigtige hold. |
|
|
|
|
|
|
|
Til at begynde med var Kitano en flittig student,
men snart fik han interesse for piger, siden hen jazz og eksistentialisme.
I 1970 droppede Kitano ud af universitetet. Få uger forinden havde
han, mens han var sengeliggende med en halsinfektion, haft et mareridt,
hvori han fik kræft og siden døde. Grebet af panik indså Kitano,
at han ikke levede sit eget liv, men efterlevede sin mors ønsker.
Han risikerede at dø uden nogensinde at have forfulgt det, han virkelig
ville. Hans mor var rystet og fortsatte med at betale for hans studier
i endnu et år i håb om, at han ville vende tilbage og færdiggøre
sin uddannelse*. Men Kitano vendte ikke tilbage. I stedet drev han
de næste to år omkring som futen (en japansk hippie), før han besluttede
sig for at blive komiker.
Såvel beslutningen om at forlade universitetet som den om at blive
komiker udgjorde for Kitano et bevidst forsøg på at løsrive sig
fra sin fortid og samtidig få kontrol over sit eget liv. At begynde
som komiker blev et valg, der for Kitano både blev startspringet
for karrieren og senere skulle blive en central ingrediens i hans
filmproduktion.
Kitano kom i lære hos Fukami Senzaburo, der var huskomiker på en
stripbar, og de følgende to år helligede Kitano sig komikken. Når
han ikke introducerede stripnumre, studerede han forskellige teknikker
inden for komik, dans og teater. Fukami var uhyre stolt af sin meget
lærenemme elev, men med tiden blev Kitano træt af at skulle gentage
de samme teknikker og valgte, til Fukamis store skuffelse, at danne
par med en anden ung komiker, Kaneko Kiyoshi. |
|
* Den 7. september 2004 modtog
Kitano en æres-bachelor som ingeniør fra Meiji Universitet. I sin
takketale sagde Kitano: "Nu bliver mor endelig glad."
Kitano fortalte mig i et interview tidligere på året, at han som
barn altid blev irettesat, når han morede sig, og at han var blevet
opdraget med, at det ikke var passende at give udtryk for sine følelser.
|
|
|
|
|
|
|
|
Efter en rum tid med mangel på succes brød Kitano
dog med Kaneko*. Han var tæt på at vende tilbage til Fukami, da
han ved et tilfælde så et show af komikeren Youshichi, hvis rutine
bestod i at tale så hurtigt som muligt, mens han fornærmede alt
og alle. Kitano var ekstatisk. Han gik straks hjem og skrev en række
nye rutiner om en dum bonde og en oversmart storbyfætter. Han kontaktede
Kaneko og foreslog, at de dannede par igen, men denne gang under
Kitanos ledelse. Således blev "The Two Beats"* født.
Dr. Kitano og Mr. "Beat"
Modsat den traditionelle form for manzai (der består
af en samtale, hvor én person, kaldet Tsukkomi, siger eller
spørger om noget i nord, og en anden, Boke, svarer i syd)
bestod The Two Beats' new wave manzai i, at Kitano ville
fyre monologer af i et ekstremt tempo, mens Kaneko, der ikke kunne
følge med, ville stå og se dum ud og sige: "hva' taler du om?" Deres
materiale var vulgært: De brugte ord som pik, lort og kusse, og
de gjorde grin med ældre, svagelige, handikappede, grimme og ikke
mindst kvinder. Kitanos idé var at tage emner op, der normalt blev
anset som seriøse, og gennem humoren illustrere dobbeltmoralen bag
dem. Kort sagt: Hans komik var alt det, hans mor havde lært ham
ikke var passende. Snart var de en kæmpe succes blandt de unge,
og inden længe kom The Two Beats på tv og fik deres eget show, hvor
de brød så mange regler, at de knapt var begyndt, før de blev bandlyst
i et år.
Allerede her ser vi den tidlige vekselvirkning mellem de to sider
af Takeshi: "Kitano" og "Beat". Hvor Kitano stod for metode og indhold,
stod Beat for udtrykket. Ligesom ved motivisk improvisation i jazz
ville Kitano studere et emne for så at afmontere det i dets enkelte
bestanddele, tage det han kan bruge, smide resten væk og genopbygge
sin version af emnet, for så endelig at lade Beat bruge det.* Men
også som person adskilte de sig. Hvor Kitano var alvorlig og sky,
var Beat infantil og provokerende. Kitano har fortalt mig, at Beat
fungerer som en ventil: af og til skal trykket tages af. Og hvor
dette i dag er en kontrolleret handling, havde Kitano ingen kontrol
over Beat dengang. Kitano beskriver vekselvirkningen mellem de to
persona'er som et pendul: jo mere det trækkes til den ene side,
desto mere vil det pendulere til den anden. I dag er der harmoni
mellem de to persona'er, men dengang lod Kitano sig rive med af
Beats voldsomme trang til selvrealisering og succes; at Beat også
var selvdestruktiv, kom først til syne, da Kitano prøvede at få
styr på sit liv.
I 1979 døde Kitanos far, og selvom han havde været voldelig og
havde forladt sin familie, valgte Kitano at være ved hans side i
hans sidste tid. Faderens død fik Kitano til at revurdere sit liv.
Han begyndte så småt at lave solo-komik for at udtrykke sin sorg,
og efter et par år brød han med Kaneko. Han fik arbejde på de mest
populære radio- og tv-programmer, blev gift og fik en datter. Alt
gik godt, da Kitano under optagelsen af et show i 1983 modtog beskeden
om, at lærermester Fukami var død. Kitano brød sammen og gik i chok. |
|
* Kitano blev mere og mere
frustreret under det tidlige samarbejde med Kaneko. Han fandt Kanekos
rutiner kedelige og begyndte at drikke og dukkede senere og senere
op (når han overhovedet kom) og kunne finde på at starte slagsmål
med publikum, hvis de ikke grinede.]
* Navnet "The Two Beats" kommer af Kitanos forkærlighed
for jazz. Kitano tog scenenavnet "Beat" Takeshi, mens Kaneko kaldte
sig "Beat" Kiyoshi.
I sit essay "A Comedian Star is Born" sammenligner
Machiyama Tomohiro Kitano med Lenny Bruce, da begge reagerede imod
den konforme borgerlighed.
* Det at afmontere noget i dets enkeltdele
for siden at redefinere det efter behov er den dag i dag et af de
stilistiske særtræk, som kendetegner Kitanos film. |
|
|
|
|
|
|
|
Siden universitetstiden havde Kitano været angst
for at dø - i særdeleshed angst for at dø udbrændt og glemt - og
over de følgende år ville dette give sig til kende i en selvdestruktiv
magtkamp mellem Kitano og Beat. Hvor Kitano blandt andet dannede
familie og fokuserede på sin seriøse side ved at skrive semi-autobiografiske
bøger og spille karakterroller på tv, begyndte Beat at drikke, at
have udenomsægteskabelige forhold og at tale om selvmord. Kitanos
udvikling var en tilnærmelse til de normer, som Beat i sin tid var
en reaktion mod, og jo mere borgerlig og sat Kitano blev, desto
stærkere reagerede Beat imod det.* |
|
* Da Kitano var nygift, ville Beat
på radio fortælle, hvor meget han bollede udenom, og efter hans datter
blev født, ville Beat smide bukserne og vise sine kønsdele direkte
på nationalt tv. |
|
|
|
|
|
|
|
Da sladderbladet Friday i 1986 viste billeder
af Kitano og en angivelig elskerinde, gik han amok. Sammen med Gundan*
smadrede han bladets kontor og bankede redaktøren. Reaktionen kom
prompte: Kitano modtog en betinget dom, konen forlod ham, og NHK
(Japan Broadcasting Corporation) sendte ham på tvungen ferie. Kitano
brugte de næste syv måneder på at få kontrol over sig selv igen.
Takket være sin mor reddede han sit ægteskab, og takket være publikum
reddede han sin karriere. Endelig tog han kontrollen over sit professionelle
liv ved i 1987 at forlade det agentur, der siden 1974 havde guidet
hans karriere, for i stedet at grundlægge sit eget, Office Kitano.
Kitanos perioder
I 1989 blev Kitano hyret til at spille hovedrollen i en komedie,
men da instruktøren udvandrede pga. produktionsstridigheder, blev
Kitano tilbudt at instruere, og han slog til med det samme. Dog
havde han ingen intentioner om at lave en komedie. Han ville bruge
filmen til at vise, hvor seriøs han kunne være. Han skrev hele manuskriptet
om, fjernede al komik og skabte sig en solid dramatisk platform.
Desværre havde det japanske publikum ingen forståelse for denne
forandring, og de hengav sig i latter, hver gang de så Kitano på
lærredet. Dybt såret begik Kitano - i trodsighed mod det publikum,
der hverken ville eller kunne forstå ham - karakterdrab i sin næste
film.
Kitano har siden sin debut med Violent Cop (1989) lavet
yderligere 10 film - Boiling Point (1990), A Scene at
the Sea (1991), Sonatine (1993), Getting Any?
(1994), Kids Return (1996), Hana-bi (1997), Kikujiro
(1999), Brother (2000), Dolls (2002) og Zatôichi
(2003). Filmene falder omtrent i tre perioder, som hver er kendetegnet
ved stilistiske særkender samt ved bestemte måder at gå ind til
filmene på. |
|
* Mens Kitano lavede radio på "All
Night Nippon", fik han en gruppe fans, der stort set ville gøre alt
for ham. De kaldte sig for Gundan og Kitano for "Tono", hvilket samuraier
kaldte deres herre. Kitano ville give dem ofte livsfarlige opgaver
(som fx at sætte en klokke omkring halsen på en løve i zoo) og deres
interne rang blev bestemt af dristigheden af opgaverne. Opgaverne
affødte senere ideen til "Takeshi's Castle", der pt. kan ses på Zulu
hver tirsdag. Op gennem firserne var de hans konstante følgesvende,
og siden hen kom mange af dem i lære under Kitano som komikere. Den
dag i dag benytter han stadig mange af dem til biroller i sine film. |
|
|
|
|
|
|
|
Kendetegnende for den første periode, der begynder
med Violent Cop og slutter med Getting Any?, er en
pendulering mellem personlig vækst som kunstner og en eskalerende
selvdestruktion.* Hvor Violent Cop er en tæt og regelret
historie, er efterfølgeren Boiling Point nærmest en fornærmelse
over for publikum, på grund af måden hvorpå Kitano tilsidesætter
fortællingen for i stedet at eksperimentere med forskellige former
for ellipser.** Således svinger pendulet mellem en Kitano, der gør
sig umage og fortæller sin historie "langsomt og tydeligt", og en
Kitano, som i trods giver publikum fingeren og bare jabber historien
af.
Som minimalist mener Kitano, at en film skal fortælles med så få
billeder som muligt, og det gør han både ved at forkorte fortællingen
til små enkeltstående episoder uden at forståelsen for historien
falder bort og ved at forkorte den enkelte episode ned til så få
som to billeder. Kitano bruger således en væsentlig del af sin første
periode på at eksperimentere med, hvorledes han kan forsimple en
scene mest muligt. I Boiling Point gør han det gennem ellipsis.
Et eksempel herpå er Kitanos årsag/effekt-ellipsis: I Boiling
Point ser vi en person køre off-screen på motorcykel - for så
at klippe til ham siddende ved siden af en smadret motorcykel. Ved
at isolere årsag og effekt forstærkes altså sammenstillingen. I
A scene at the Sea gør han det direkte modsatte: her udstrækker
han tiden og leger med transitionen mellem total- og nærbillede. |
|
* Grunden til at Kitano begyndte
at lave film, var at blive værdsat for sin seriøse side. Men da
han gennem 15 år havde været Japans sjoveste mand, kunne dette ikke
ske, så længe Beat lurede i kulissen. Således er selvdestruktionen
i denne periode faktisk styret af Kitano.
** Ellipsis betegner en udeladelse af tid
og/eller handling. |
|
|
|
|
|
|
|
Nøglefilmen for denne periode er Sonatine,*
som mange anser for at være den første egentlige Kitano-film. Det
var filmen, hvor Kitanos mise-en-scene for første gang virkede afslappet,
og det var filmen, med hvilken han slog igennem i Europa. Men da
den floppede i Japan, følte Kitano, at hans hjemland aldrig ville
acceptere ham - uanset hvor god en film han lavede. I raseri over
dette lavede han Getting Any?: en komedie uden handling,
fyldt med så mange absurde situationer som muligt; en film, han
i dag betragter som filmisk selvmord.** Selv om Kitano forventede,
at Getting Any? ville floppe, tog det alligevel hårdt på
ham, da den rent faktisk også gjorde det. Var enden nået?
Den 2. August 1994 havde Kitano været ude at drikke. Døddrukken
satte han sig op på sin scooter og begav sig hjemad. Han kom ikke
langt, for få øjeblikke senere kørte han frontalt ind i en jernbanebum.
Han blev indlagt på intensivafdeling med smadret kæbe og kraniebrud.
Aviserne skrev side op og ned og spekulerede på, om han nogensinde
ville komme tilbage, hvilket imidlertid kun forstærkede hans beslutsomhed.
Stadig mærket af uheldet, spillede Kitano med i Gonin, og
kort tid derefter begyndte han indspilningen af sin næste film,
Kids return. |
|
* Kitano opfattede sine første
film som øvelsesstykker. Derfor kaldte han den første film, hvor
han følte at have kontrol over mediet, for Sonatine, da man
opnår en vis færdighed med et instrument ved at spille sonatiner
(små sonater, øvelsesstykker).
** På dette punkt har Kitano sammenlignet sig
selv med Kurosawa, der efter "Dodes Kaden" også forsøgte at begå
selvmord. |
|
|
|
|
|
|
|
Med Kids return begyndte Kitano sin anden
kunstneriske periode, og filmen var den første af i alt tre film
med autobiografisk islæt, hvori Kitano arbejdede med temaerne forsoning
og revurdering. Kitano har siden sagt, at uheldet var velsignet.
Han havde været så angst for at dø, at han ikke havde kunnet glæde
sig over livet. Først efter selv at have set døden i øjnene forstod
han værdien af livet. Især hans hovedværk fra denne periode, Hana-bi,
afspejler denne nye forståelse og sensitivitet. Kitano selv betragter
Hana-bi som sit mesterstykke, og mange kritikere er af den samme
opfattelse. Kitanos navn blev nu for alvor nævnt sammen med de store
mestre.* Han sluttede sin "triologi" med Kikujiro, for endelig
at afrunde sin anden periode med gangsterdramaet Brother. |
|
* I sit essay "Equinox Flower"
skriver David Kehr således, at "Ozu and the other great Japanese
classicists concerned themselves with the sad acceptance of the world
full of pain and disappointment; in the Sixties, Oshima and Imamura
arrived at an angry rejection of a world now ruled by violence and
horror. Kitano, the great equilibrist, balances these two traditions;
in Hana-Bi, his characters achieve a furious peace." |
|
|
|
|
|
|
|
Selv om Kitano nu havde kontrol over Beat, og ikke
længere lod sig gå på af publikum,* følte han stadig, at han skulle
bevise over for sig selv, at han var en god filminstruktør. Da Hana-bi
vandt guldløven i Venedig for bedste film, sagde Kitano, "Nu er
jeg mester!" Endelig fik han den anerkendelse, han så desperat søgte.
Centralt for anden periode er, at Kitano begynder at smugle personlige
motiver, symboler og referencer ind i sine film. Eksempelvis kan
nævnes englen, der bliver mere og mere synlig - for i Kikujiro
at blive et gennemgående symbol og motiv.** Ligeledes kan havet
nævnes: Det er et svagt symbol allerede i A Scene at the Sea
og Sonatine, der fra og med Hana-bi anvendes i forbindelse
med fortællingens "point of no return", hvor personerne tager deres
liv op til revision. Den mest personlige reference finder
vi dog i Kikujiro, der ikke alene bærer Kitanos faders navn,
men også behandler Kitanos eget hospitalsbesøg hos sin mor som en
karakterbetoning i selve fortællingen.
Efter at have færdiggjort Brother fortalte Kitano Tony Rayns,
at han mente, at han havde undskyldt sig selv tilstrækkeligt - og
at det var på tide at komme videre. Kitano gør derfor op med sig
selv og sin hidtidige måde at lave film på i og med Dolls og
Zatoichi. Kendetegnene for begge film er en fordybelse i
og redefinering af nye komplekse former. Kitano nærmer sig nu film
med en seriøsitet, der afspejler den vej, han har lagt bag sig.
På overfladen synes Zatôichi hverken repræsentativ for Kitano
generelt eller for hans tredje periode, men dens ligefremhed narrer
let. Et eksempel på dens kompleksitet er kampscenerne, hvor Kitano
bad sin cheffotograf om at skyde faste og planlagte indstillinger,
mens assistenten ville skyde håndholdt og spontant. Kitano benyttede
dynamikken mellem disse to forskellige kompositionsformer samt overgangene
mellem total og næroptagelser til at understrege råstyrken i en
sværdkamp, der på den ene side er en fastlagt, indøvet stil og på
den anden side netop lever i kraft af den frie brug af teknikkerne.
Endelig benytter Kitano transition og dynamik til at understøtte
karakter og historie.*** Få lægger mærke til sådanne små nuancer,
men for Kitano er de af afgørende vigtighed, og de viser, hvorledes
han nærmest bruger mediet, som en jazzmusiker bruger musikken. Redigeringen
definerer rytmen.
Mere end blot at være et stilistiske særtræk understreger Kitanos
metode i større og større grad, med hvilken detaljeret forståelse
for et emne samt med hvilken higen efter originalitet, Kitano konstruerer
sine film. Og netop i Zatôichi finder man det hidtil mest
originale og smukke eksempel på Kitanos metode.
Traditionelt slutter jidai-geki-film (Jidai-geki betyder ordret
periodedrama og betegner fortællinger, der foregår før 1864)
med en festival, hvor bønderne fejrer deres sejr. Da jidai-geki
traditionelt er kabuki teater, begyndte Kitano at tænke på shoso-goto
(danse drama) og takatsuki (step med traditionelle japanske træsandaler),
og ligesom en jazzmusiker ville skabe en motivisk improvisation,
afmonterede Kitano de enkelte dele og redefinerede derefter (sammen
med sin koreograf Hidobah) såvel den traditionelle festival som
shoso-goto og takatsuki. |
|
* Arbejdstitlen på Hana-bi var Kitano Opus #7, hvilket
er en joke på publikums bekostning, da Kitano hermed ønsker at gøre
os opmærksom på, at han forinden havde lavet seks film. Joken er
stadig tydelig i form af filmens første billede, som ses ovenfor.
** Englen anvendes ikke som en kristen reference, men som et symbol
på beskyttelse. Efter sin ulykke gav bekymrede fans Kitano små engle,
og siden da har han samlet på dem.
*** I en tidlig scene bliver den uerfarne
Hattori, skudt i faste indstillinger, besejret af en ronin, skudt
med håndholdt. I den senere store kampscene er Hattori udelukkende
optaget med håndholdt kamera. Kitano bruger også denne teknik i
slutscenen, hvor traditionel dans bliver skudt i faste indstillinger,
mens improvisationerne optages med håndholdt.] |
|
|
|
|
|
|
|
Modsat traditionel kabuki benytter Kitano sig af
scenografien fra musicals* og indleder det hele med, at frontfigurerne
danser traditionel takatsuki, hvor alle stepper samme grundtrin
og er iført traditionelle kabuki-masker. Så smides maskerne, og
danserne, såvel som koret, stepper nu en variation over grundtrinene,
hvorefter danserne enkeltvis improviserer over dem. Til slut forenes
de med filmens skuespillere i en eskalerende repetition af grundtrinene.
Ganske som i kampscenerne anvender Kitano faste indstillinger til
traditionel takatsuki og håndholdt til improvisationerne for til
sidst at blande de to former sammen. Dette giver hele kompositionsrytmen
en yderligere dynamik og faktisk minder Zatoichi, netop pga.
denne strukturelle rytme, meget om en musical.
Kitanos iscenesættelsesstrategier er uhyre komplekse og udspekulerede.
Han henter gerne inspiration fra sit kendskab til andre kunstarter.
I ovennævnte scene er inspirationskilden motivisk jazz, og da jeg
talte med Kitano tidligere på året, fortalte han mig, at han arbejdede
med idéen om at realisere kubismens idéer i en narrativ struktur.
Man kan formode, at han refererer til en sammenknytning af adskillige
perspektiver i ét udtryk, men hvorledes han præcis vil forvalte
idéen, må fremtiden vise.
Under alle omstændigheder håber jeg at have vist, at Zatôichi
er alt andet end "fjollet uden det store plot", og at denne
beskedne gennemgang af Kitanos virke må medvirke til, at man med
nye, friske øjne vil se eller gense hans film. |
|
* I traditionel kabuki optræder kun en håndfuld
frontfigurer. I løbet af scenen arrangerer Kitano dog danserne som
et orkester med solister og rytmesektioner. |
|
|
|
|
|
|
|
Faktaboks David Kehr, "Equinox
Flower" in Film Comment (Marts/April 1998)
Machiyama Tomohiro, "A Comedian Star is Born" in 'Beat'
Takeshi Kitano (London: Tadao Press, 1999): 105-113.
Interviewet der bliver refereret i artiklen blev foretaget
i Rotterdam den 23 Januar, 2004. Dele af interviewet
er udgivet på www.kitanotakeshi.com.
Tony Rayns, engelsk filmskribent og nær ven af Kitano,
der var den første som tog Kitano seriøst og sammen
med Simon Field fik hans film til Europa. Kitano anser
Rayns som den første der forstod ham, og har flere gange
siden sagt: "Tony found me first."
For øvrige informationer se mit website:
www.kitanotakeshi.com |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
forrige side | næste
side |
|
|
|
|
|
|
|