|
Leder: Et blindt
punkt
Da Nikolaj Arcel den 30. oktober på Odder Højskole fortalte om
sin debutfilm Kongekabale, lagde han ikke skjul på, at filmen
blandt andet skulle ses som en reaktion på de seneste års lidt navlepillende
danske filmproduktion. Det bemærkede den samlede danske anmelderstand
da også ved filmens premiere, og de skrev for det meste begejstret
om en film, der tematisk havde revet sig løs fra den tilbagevendende
fokus på opvask og utroskab. Her var en dansk film, der turde binde
an med emner, der tidligere havde været forbeholdt Hollywood anno
ca.1975. Nikolaj Arcel har da heller ikke lagt skjul på, hverken
på Odder Højskole eller tidligere i avisinterviews, at de filmiske
forbilleder er All The Presidents Men (Alan J. Pakula),
The Conversation (Francis Ford Coppola) og hvad de ellers
hedder, alle de fremragende og meget paranoide thrillere, Hollywood
spyttede ud i årene efter Watergate. Hvad indholdet angik, var ingen
altså i tvivl om, at der med Arcels film var noget nyt på færde.
Hvad langt færre anmeldere havde blik for var, hvor fremragende
Kongekabale forløser sin historie i en form, der ligeledes
låner fra Pakula og Coppola, men også fra Michael Mann, der med
The Insider nærmest skabte en stilistisk gudfar til Arcels
debut (se i øvrigt dette nummers anmeldelse af Manns Collateral).
Og formen, i mindst lige så høj grad som det politiske tema, er
for alvor det velgørende nye ved Kongekabale. Netop arbejdet
med formen nævnte Arcel under sit foredrag som en anden af drivkrafterne
bag hans tilgang til filmmediet; det at skabe et alternativ til
dogmefilmens økologiske brug af filmsproget og til de sidste års
danske køkkenvask-film, der har gjort en dyd ud af en næsten selvudslettende
æstetik. At dogmefilmens brug af håndholdt kamera mm. senere er
blevet forbundet med en popsmart selvoptagethed, er i denne sammenhæng
ligegyldigt. Det interessante er, at Arcel tør buldre med de store
tønder og tør stå ved sin trang til det pompøse, men det interessante
er ligeledes, at næsten ingen opdagede det. Hvor mange af de anmeldelser,
der blev skrevet i danske aviser og blade, nævner det fremragende
arbejde med næsten abstrakte totaler af fotografen Rasmus Videbæk,
de formidable skift såvel visuelt som auditivt mellem modsætninger
orkestreret af filmens klipper Mikkel E.G. Nielsen eller filmens
underlægningsmusik, skabt af Henrik Munk og Flemming Nordkrog, der
i al sin enkelhed antyder mere end understreger ? Meget få, hvis
nogen overhovedet, men herfra skal lyde en dybfølt opfordring til
den ganske anmelderstand om at holde øjne og øre vidt åbne, når
de går i biografen. Også når det gælder danske film, og så ellers
et held lykke til Arcel med hans forsøg på at bibringe dansk film
et lidt mere pompøst præg.
Dette blinde punkt hos anmelderstanden forklarer måske også, hvorfor
vi nu for tredje gang på få år skal have en bog om personen
Bille August. I Information torsdag den 11. oktober kan man
læse Morten Piils ikke videre begejstrede anmeldelse af Niels Frids
bog om den danske instruktør, og endnu en gang fremgår det, at manden
tilsyneladende endnu en gang er mere interessant end bolden. Her
på redaktionen har vi gentagne gange undret os over den store mangel
på filmlitteratur om danske instruktører eller mere præcist om deres
film. Hvor er artiklen eller bogen, der undersøger samspillet mellem
indhold og form, hvis vi absolut skal opretholde den skelnen, hos
August ? Og nu hvor vi er i gang, hvor er den samme bog eller artikel
om Morten Arnfred, eller hvad med bogen om Henning Carlsens film,
Palle Kjærulff-Schmidts, om Johs. Allens, Lau Lauritzens eller Johan
Jacobsens ? Måske skulle det være udgangsbønnen herfra: At de på
Det Danske Filminstitut tager initiativer til en række udgivelser
af den art i forbindelse med arbejdet på Danmarks Nationalfilmografi.
Først skal de dog have lov at færdiggøre et andet projekt, nemlig
lanceringen af det stumfilmskuespiller-leksikon, der første gang
så dagens lys den 1. november, og som interesserede kan finde i
Danmarks Nationalfilmografi på: www.filmografi.dfi.dk.God
fornøjelse. |
|
|
|