|
Præterea censeo:
Storm paladset!
Af STIG MOROL
23. maj 1871: de parisiske kommunarder brænder Palais des Tuileries
ned til jorden.
17. november 1917: de russiske bolsjevikker stormer Vinterpaladset.
11. oktober 2003: det bolivianske folk tvinger Sánchez de Lozada
til at flygte fra Præsidentpaladset.
. Der ligger et palads i århus! Det huser hverken adelige eller
den kongelige familie. Herfra bedrives en tvivlsom form for biografvirksomhed
af selskabet Nordisk Film. Det er hensigten med denne artikel at
sætte spørgsmålstegn ved selskabets metoder - og således sætte tanker
i gang blandt biografgængere landet over.
Hvorfor går art house biograferne Grand samt Dagmar i København
og Café-biografen i Odense tilsyneladende så godt, når det går så
dårligt for øst for Paradis i århus og Biffen i Aalborg? Hvorfor
er Nordisk Film med i Filmporten (de danske art house biografers
alternativ til Nordisk Films Biografklub Danmark), når de
danske art house biografer ikke er med i Biografklub Danmark?
(Det kan umuligt være fordi, øst for Paradis og Biffen ikke er interesserede
i at vise Ken Loachs nye film "Et dristigt kys") Og hvad
i alverden skal titler fra Filmportens program som Agnés
Jaouis "Se på mig" og den mongolsk/tyske co-produktion "Historien
om den grædende kamel" i Palads? Og hvorfor deltager Nordisk
Film i øvrigt kun i Filmporten med biografer i århus og Aalborg
(tidligere også Kolding og Hillerød) - byer, der har en art house
biograf - og ikke fx i Randers, Esbjerg eller Herning? Og hvordan
kan det egentlig være, at informationen, om at Nordisk Films biografer
også var at tælle blandt de, der udbød filmene fra Filmportens
program, første år var stukket ind i programmet i form af en skrivelse,
der tydeligvis var skrevet og trykt efter at selve programmet var
færdigt og klar til omdeling? Og hvorfor går en film som Fahrenheit
9/11 først i øst for Paradis, når den er færdig med at gå i
Palads?
Der er ét svar på de mange ovenstående spørgsmål. Det er ingen
hemmelighed. Nordisk Film har et klokkeklart mission statement:
Selskabet vil være det bedste i alle de filmmarkeder, det berører
- og det er vel at mærke så godt som alle. De vil m.a.o. være de
bedste, når det angår såvel actionfilm, familiefilm, mainstream,
up market og art house cinema! Det er vel kun de helt outrerede
voldsfilm samt pornofilm, som Nordisk Film ikke synes, at de skal
være førende foreviser af. Det er m.a.o. ikke tilfældigt, at Nordisk
Film kalder deres tilbud om en økonomisk fordelagtig filmpakke for
Biografklub Danmark. De vil, siger de, have det bedste repertoire,
det største publikum og den største indtjening. Og det lyder jo
som en sund og fremsynet målsætning. Så hvad er problemet? Problemet
er, at det på ingen måde er sundt for biograflandet Danmark. Der
er intet galt med fri konkurrence, men konkurrencen blandt biograferne
i Danmark er netop ikke fri! Når et kæmpeselskab som Nordisk Film
lægger sig ud med en håndfuld små, selvstændige virksomheder, er
det ikke svært at regne ud, hvad resultatet bliver.
En såkaldt art house biograf defineres bl.a. ud fra, at den fokuserer
på kvalitet frem for kommercialisme. Dens filmudbud udmærker sig
ved i højere grad end mainstream-biografen at rumme titler
fra europæiske og uafhængige amerikanske selskaber samt fra fjerne
lande, hvis filmproduktion vi normalt ikke ser noget til. Der er
ti af denne slags biografer i Danmark: Biffen i Aalborg, øst for
Paradis i århus, Film 6000 i Kolding, Café Slotsbio i Hillerød,
Café-biografen i Odense samt Husets Biograf, Gloria, Grand, Posthusteatret
og Vester Vov-Vov i København. Det er biografer, der tager store
chancer og løber store risici for at sikre biografgængerne et mangfoldigt
og nuanceret filmudbud. At drive denne slags biograf er afgjort
uforeneligt med et mission statement, som det Nordisk Film
opererer med. Men det siger sig selv, at disse biografer fra tid
til anden har brug for succeser for at kunne overleve.
Når Grand og Dagmar er de eneste art house biografer i Danmark,
der kan løbe rundt uden støtte, er det fordi, det tætteste, Nordisk
Film i København kommer på det århusianske Palads er Paladium. Men
det er imidlertid langt fra det samme. Her er filmene bredere, og
salene større. Nogen art house biograf er den på ingen måde, og
Nordisk film forsøger altså m.a.o. ikke at udkonkurrere Grand og
Dagmar, som de gør Biffen og øst for Paradis.
Hvis ikke århus havde Palads, ville byen efter alt at dømme have
et biografmiljø, som det i Odense. Her præsenterer Café-biografen
byens udbud af art house film (foruden lige lovligt mange up market
titler), CinemaxX tager sig af familiefilmene og de store brede
succeser, mens Nordisk Films BioCity fanger sit publikum med diverse
mainstream film. Og i det store hele passer alle sit. Og folk ved,
hvor de skal gå hen. Sådan ser en ideel dansk biografby anno 2004
ud.
Værst ser det ud i Aalborg. Her synes biografsituationen at være
på vej ind i et endegyldigt fade to black. Byen har hidtil foruden
sin art house biograf, Biffen, haft tre biografer ejet af Nordisk
Film: Bio 5, Astoria samt Scala. De sidste to er nu lukket, en ny
BioCity åbner mens Bio 5 om- og udbygges for at genopstå i et format
a la Palads inden længe. Det tegner til at blive som et århus uden
CinemaxX.
Men ovenstående svar forklarer jo imidlertid ikke, hvordan det
så kan være, at Nordisk Film rent faktisk slipper af sted med at
efterleve deres mission statement. Spørgsmålet er altså stadig,
hvordan Nordisk Film kan få sig møvet ind i Filmporten;
hvordan det kan være, at de altid har første prioritet, når biograferne
skal vælge mellem distributørernes filmudbud og andre, mindre biografer
pænt må vente til de levner resterne af en færdigspillet film. Svaret
er selvsagt ikke så offentligt åbenlyst som det forrige - men svært
at regne ud er det imidlertid ikke. Forestil dig, at du leder et
distributionsselskab, der har købt en film, som hører hjemme blandt
landets art house biografer og muligvis ligefrem i Filmportens
program. Hvad kunne tænkes at få dig til at vælge at sætte den op
i Palads i stedet for i øst for Paradis om ikke den omstændighed,
at Nordisk Film så ikke vil vise den i sine øvrige biografer rundt
om i landet - hvilket du selvsagt vil være afhængig af? Og kunne
samme forhold ikke få dig fra at sætte den op begge steder? Kan
man virkelig forestille sig, at Danmarks ubetinget største biografkompagni
bruger den slags metoder? Spørgsmålet er snarere, om man kan forestille
sig andet!
Jeg er ikke interesseret i at skabe splid i det danske biografmiljø:
Den splid er der allerede! Jeg er interesseret i at hele et sår,
der ellers med ufravigelig sikkerhed vil dræbe landets art house
biografer og dermed blive det mangfoldige filmudbuds endeligt. Jeg
håber, at jeg har vakt tanker. Og er de vågne, så bed dem vække
benene også; for det er med dem, at du skal vise, at du tænker.
Det kan være svært at forstå, at det ovenfor skitserede foregår
i Danmark, men man bliver nødt til at se i øjnene, at det gør det.
Det kan være svært at huske på, men når man køber en biografbillet
er man med til at skabe morgendagens filmudvalg. Og det kan være
svært at efterleve, men man bør boykotte Palads, hvis man for fremtiden
vil have et filmudbud, der er til at leve med!
|
|
Sjældent billede af skribenten Stig
Morol.
Om Præterea censeo
Præterea censeo er et fast indslag i 16:9. Her
får skiftende skribenter spalteplads til - under pseudonym
- at komme med mere eller mindre seriøse ud- og indfald mod
alle sider af filmens verden. En skønsom blanding af ucensurerede
krigs- og kærlighedserklæringer. Ordet er frit ...
|
|