|
|
|
|
|
|
Om glæden
ved Pixar
Af LOUIS THONSGAARD
Efter bruddet med Disney er fremtiden uvis for Pixar
Animation Studios, men intet tyder på, at det kommer til at stoppe
John Lasseter og kollektivet bag Toy Story og Finding
Nemo. Her følger historien om en af filmhistoriens største succeser.
Toy Story (1995), A Bug's Life (1998), Toy
Story 2 (1999), Monsters Inc. (2001) og Finding
Nemo (2003). De starter alle med et Disney logo, men er skabt
af Pixar Animation Studios. Et filmstudio, der bliver kaldt for filmhistoriens
mest succesfulde, fordi det kun har produceret originale, seværdige
og succesfulde spillefilm. Tilsammen har de fem film indspillet $2,5
milliarder.
Pixar er historien om overlegen teknologisk udvikling kombineret
med visionære ideer, ildsjæle og en håndværkskunnen ud over det
sædvanlige. Pixar er også historien om en virksomhed, der har forstået
at kombinere kollektiv ånd med individuel trivsel, hvilket har gjort
Pixar til den amerikanske underholdningsindustris mest attraktive
arbejdsplads.
Selvom Pixar lagde ud med succes lige fra starten i 1986, så tager
artiklen afsæt i Pixars første spillefilm, Toy Story,
der på mange måder var en milepæl. |
|
Pixar Animation Studios’ indgangsportal.
|
|
|
|
|
|
|
|
Toy Story
Da Toy Story havde premiere i 1995, blev den
filmhistoriens første fuldt genererede 3D spillefilm; en såkaldt full
Computer Generated (CG) film. En stor teknisk bedrift, der kan
illustreres ved, at det i nogle af filmens sekvenser tog op til 60
timer at udregne én enkelt billedframe. Frames, som der altså skulle
bruges 30 af i sekundet. Udregningsprocessen, den såkaldte rendering,
har lige siden den første film været et af de tekniske områder, Pixar
har været gode til at håndtere. Ud over det at den nuværende Pixar
hovedbygning er blevet anlagt ovenpå en kompleks absorberende konstruktion,
der kan beskytte computerne mod jordskælvsrystelser, så regnes Pixars
computerpark iblandt verdens kraftigste. Lige siden Pixars grundlæggelse
har man ligeledes udviklet softwaren til hele tiden at kunne skabe
mere naturtro illusioner i sine film, hvilket man løbende har vundet
prestigefyldte priser for.
Instruktør John Lasseter vil nok finde denne indledning med overskriften
Toy Story temmelig trist. For selvom man kunne forledes
til at tro, at det vigtigste for en Pixar film er dens tekniske
overlegenhed, så er det de godt fortalte historier, der giver Pixar
film en særlig tiltrækningskraft. Gode historier, der gør, at man
kan se dem igen og igen.
Toy Story tilførte animationsgenren en hidtil uset
visuel realisme, som den anvendte på at virkeliggøre fantasien om
levende legetøj. Pixar skabte en film om venskab; om de to meget
forskellige stykker legetøj, cowboyen Woodys og rumlegetøjet Buzz
Lightyears konfrontation, samarbejde og venskab; og om deres skiftende
forhold til det meget forskellige legetøj på Andys værelse.
Legetøjet skulle appellere til børnepublikummet, mens legetøjsfigurernes
bekymringer og overvejelser skulle appellere til det voksne publikum.
Det var i hvert fald det Pixar fik overbevist Disney om, der som
medinvestor var bekymret over titlen Toy Story. Tænk
nu hvis det kun var børn, der ville se filmen! Men sådan gik det
jo langt fra. Alligevel var det primært teknisk anerkendelse filmen
fik. Ved den amerikanske animationsindustris prisuddeling modtog
Toy Story otte Annie Awards i 1996, og ved Oscaruddelingen
fik instruktør John Lasseter en Special Achievement Award
for at have inspireret til den første computeranimerede spillefilm.
Til gengæld blev Toy Story også den første animerede
film, der blev nomineret i kategorien Writing (Screenplay
Written Directly for the Screen). |
|
Toy Story (1995).
|
|
|
|
|
|
|
|
A Bug's Life
Selvom muligheden for publikumssucces med CG film var åbenlys
efter Toy Story, var der stort set ingen konkurrence,
før Pixars næste film, A Bug's Life, havde premiere i 1998.
Jo, der var lige én. DreamWorks første full CG film Antz. Antz
handlede om en myre, der havde det svært med sine daglige gøremål,
og som forelskede sig i en myreprinsesse. Akkurat det samme set
up som der er i Pixars A Bug's Life! Pixars film var først
parat til at blive vist i biograferne en måned efter premieren på
Antz, hvilket må siges at være den største ufrivillige kvalitetstest,
man kan udsætte en spillefilm for.
Til held for Antz, havde den som sagt en måneds forspring
og blev en pæn succes. Til held for A Bug's Life havde Pixar
igen skabt en film, som var både kunstnerisk, teknisk og historiemæssigt
fremragende. A Bug's Life blev en kæmpe succes.
I modsætning til Antzs brune og sorte farvetone, lagde man
hos Pixar vægt på, at det var et eventyr, og farvelagde fortællingen
med et bredt spektrum af farver. Og imens myrerne i Antz
er kantede og 3D-agtige, har myrerne i A Bug's Life et blødt
og venligt udseende. Det er i det hele taget kendetegnende for A
Bug's Life, at insekterne har et sympatisk udseende med menneskelige
træk. Græshopperne er som filmens skurke, de eneste insekter, der
virker ubehagelige, ja, faktisk sådan lidt insektagtige. Miljøet
er en mikroverden under bladenes transparente, grønne tage. Synsfeltet
er stærkt begrænset, således at omgivelserne kun ses skarpt i insekternes
umiddelbare nærhed.
Drømmen om at kunne leve sig ind i en eventyrlig verden fuld af
myrer og andre insekter, virkeliggjorde John Lasseter med A Bug's
Life. Selvom filmen blev en
publikumssucces, vandt den ikke de mest prestigefyldte priser.
Den vandt dog blandt andet en Golden Satellite Award, en Broadcast
Film Critics Association Adward og en Los Angeles Critics Association
Adward for bedste animerede spillefilm. |
|
A Bug’s Life (1998).
Antz (DreamWorks, 1998).
|
|
|
|
|
|
|
|
Toy Story 2
Efter den første Toy Story film var det oplagt
at lave en opfølger, en Toy Story 2. Både Pixar og
deres co-investor Disney mente, at det var en god idé. Man planlagde
at lave en direct-to-video film. Det tager Pixar 3-4 år at producere
en biograffilm, så hvis man valgte en direct-to-video version, ville
det kunne ske betydeligt hurtigere og billigere. Man ville bl.a. slippe
for at bruge tid på små detaljer i billederne, da de alligevel ikke
ville kunne ses i videoformatet. Desuden er det kutyme, at man går
på kompromis over hele produktionslinien på en direct-to-video film,
fordi det er sværere at tjene udgifterne ind igen. En stor del af
medarbejderne var også i gang med A Bug's Life og ville derfor
ikke kunne arbejde på en biografversion af Toy Story 2.
Man regnede heller ikke med, at være i stand til at kunne tiltrække
nok kvalificerede folk udefra. Alt sammen gode grunde til at Toy
Story 2 skulle have været Pixars første discount-film.
Ovenstående scenario har sikkert påført Lasseter en del søvnløse
nætter, for i sidste øjeblik kommer man alligevel til den erkendelse
hos Pixar, at man ikke vil være et filmselskab, der går på kompromis
med kvalitet. Man vil ikke producere to slags film. Gode og dårlige.
Pixar vælger at lave biografudgaven og ikke nok med det. Til udarbejdelsen
af Toy Story var der 10 manuskriptkonsulenter (de
såkaldte story artists) involveret, i Toy Story
2 kaster man hele 25 manuskriptkonsulenter ind i manuskriptprocessen
og går efter at lave det absolut bedst mulige. En afgørende beslutning
for Pixars selvopfattelse og et vigtigt skridt på vejen til renomméet
som selskabet, der kun producerer succeser. Desuden havde Pixar
ingen problemer med at tiltrække kvalificerede medarbejdere.
Toy Story 2 blev færdig i 1999. Og hvilken film!
Historien udnytter, at man kender figurerne i forvejen, men tilføjer
så en masse flere og komponerer en historie, der er super godt skruet
sammen. Replikkerne er også fremragende. Igennem hele filmen er
dialogen lige så sjov og kvik, som hos Woody Allen, når han er bedst.
Der er ikke en eneste overflødig replik i Toy Story 2,
og humoren er overalt. Læg f.eks. mærke til den sidste sætning i
hver eneste scene. Den er stort set altid morsom og skaber en god
stemning og forventning til den næste.
Man kunne frygte, at 25 manuskriptkonsulenter ville kunne ødelægge
det hele, men ikke hos Pixar. Toy Story 2 bliver på
den måde et symbol på, hvad der kan lade sig gøre fortællermæssigt,
når man har kunstnerisk evne og overblik til at forvalte den totale
kontrol, som CG filmen giver.
Publikum valfartede også til biograferne, og Toy Story
2 slog en del af de såkaldte opening weekend records
over hele verden. Filmen endte med at have kostet ca. $90 millioner,
og indbragte allerede i sin åbnings weekend $57 millioner i USA.
I Danmark så 450.464 biografgængere filmen. Det kan måske virke
lidt ynkeligt med disse referencer, men Toy Story 2
vandt ikke så mange priser, som den fortjente. Godt nok vandt Toy
Story 2 den prestige fyldte Golden Globe for bedste komedie
og blev valgt som bedste animerede spillefilm af Broadcast Film
Critics Association. Men festivalmæssigt vælger jeg at tro på, at
den led under at være en to'er, og at konceptet derfor ikke kan
siges at være så originalt, som det ofte er nødvendigt for at opnå
festivalsucces. En forrygende flot og godt fortalt film er det under
alle omstændigheder. |
|
Toy Story 2 (1999).
Toy Story 2 - figurerne.
|
|
|
|
|
|
|
|
John Lasseter
John Lasseter instruerede Pixars tre første spillefilm Toy
Story, A Bug's Life (med Andrew Stanton som medinstruktør)
og Toy Story 2 (med Ash Brannon og Lee Unkrich som medinstruktører).
Pixars historie er tæt forbundet med Lasseters.
John Lasseter blev født i Hollywood i 1957 og voksede op i Whittier,
Californien. Allerede i High School fik han forbindelse til Disney,
og efter High School tog han en fireårig animationsuddannelse, der
var arrangeret af Disney på California Institute of Arts (også kendt
som CalArts). Efter endt uddannelse i 1979 fik Lasseter med det
samme job hos Disney. I 1983 besøgte Lasseter imidlertid Lucasfilm
Industrial Light and Magics grafiske computerafdeling på foranledning
af dets leder Ed Catmull. Inspireret af sit besøg og med visioner
om hvad der kunne lade sig gøre grafisk vha. computere, forlod Lasseter
i 1984 Disney til fordel for Lucasfilm. Disney ønskede ikke at foretage
de store investeringer, der var nødvendige, hvis det grafiske computerområde
skulle udvikles og havde svært ved at forestille sig, at fremtidige
indtægter skulle kunne dække dette. Det samme havde faktisk George
Lucas, der allerede året efter bad Catmull om at finde en køber
til afdelingen. Catmull besøgte Steve Jobs, der netop var blevet
afsat som CEO (Chief Executive Officer) hos Apple Computer Inc.,
som han havde været medstifter af. året efter, i 1986, købte Steve
Jobs afdelingen for omkring $10 millioner. Det nye firma blev navngivet
PIXAR, og Lasseter fik frie hænder til at skrive, producere og udvikle
modeller til mange forskellige projekter.
I perioden fra 1986 til 1995 producerede Pixar de meget berømte
kortfilm Luxo Jr. (1986), Red's Dream (1987),
Tin Toy (1988) og Knick Knack (1989), som alle
er instrueret af John Lasseter. Kortfilmene gav opmærksomhed og
skabte et kundegrundlag for produktion af reklamefilm, så de mange
investeringer i hard- og softwareudvikling kunne fortsætte. Målet
var hele tiden en full CG spillefilm, og da Toy Story
fik premiere i 1995 blev Pixars tekniske og kunstneriske succes
en økonomisk ditto.
Lasseters succes skyldes ikke mindst hans baggrund som traditionel
animator, hans evne som inspirator samt hans evne til at fortælle
gode historier på film. På disse områder bliver John Lasseter sammenlignet
med Walt Disney, der heller ikke satte teknikken over fortællingen.
Og uden en John Lasseter til at fastholde den godt fortalte historie
inden for CG filmproduktion kunne CG film sagtens have udviklet
sig til at være effektfilm for effekternes skyld. Men så havde CG
filmen aldrig kunnet give animationsgenren det comeback i popularitet,
som den har. |
|
John Lasseter, instruktør og vice-præsident.
Luxo Jr. (1986) nomineret til Oscar for bedste animerede
kortfilm.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tin Toy (1988) vandt Oscar
for bedste animerede kortfilm. |
|
Red’s Dream (1987). |
|
|
Knick Knack (1989). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Den kollektive periode
Efter Toy Story 2 har Pixar haft en periode,
hvor den kollektive tankegang er blevet styrket. Lasseter gav plads
til andre af Pixars instruktørtalenter, som nu fik muligheden for
selv at instruere film.
Peter Docter havde ideen til Monsters Inc. som blev produceret
og kom i biograferne i 2001. Docter havde tidligere lavet kortfilm
og har af større funktioner været både medforfatter, storyboarder
og supervising animator på Toy Story, additional storyboarder
på A Bug's Life, og medforfatter på Toy Story 2.
Komponisten Randy Newman, der både var nomineret til en Academy
Award for musik til Toy Story, A Bug's Life
og Toy Story 2, vandt med sin 16ende oscarnominering
endelig en Oscar. Det var for bedste originale sang "If I Didn't
Have You" i Monsters Inc. Derudover blev Monsters Inc.
nomineret på 20 forskellige festivaler i ind- og udland og vandt
adskillige priser.
I 2003 havde filmen Finding Nemo premiere. Den var
instrueret af Andrew Stanton og Lee Unkrich. Andrew Stanton havde
tidligere været medforfatter på både Toy Story 1 og
2, samt A Bug's Life, hvor han også var medinstruktør. Desuden
har Stanton været inde over flere af Pixars kortfilmsproduktioner.
Lee Unkrich har været klipper på både Toy Story 1
og 2 samt A Bug's Life. På Toy Story 2 og Monsters
Inc. var han desuden medinstruktør. Finding Nemo
er den hidtil mest prisbelønnede Pixarfilm. Den vandt en Oscar for
bedste animerede spillefilm og tog prisen i hele ni kategorier ved
Annie Awards.
Pixars antal af festivalpriser er steget kontinuerligt fra den
første spillefilm og frem til den seneste. Et forløb, der selvfølgelig
har baggrund i Pixars interne dygtiggørelse, men som også skal ses
som omverdens stadig større accept og forståelse af CG film som
en kunstart og ikke blot som et effektmedie. En udvikling Pixar
har været katalysator for.
Med de to sidste spillefilms succeser har Pixar som selskab bevist,
at deres succes ikke er afhængig af en enkelt mand. Det kollektive
system, filmene bliver produceret efter, indikerer, at Pixar vil
blive ved med at frembringe talenter, der vil kunne tage over løbende.
De medarbejdere, der viser talent for at kunne fortælle historier,
bliver hjulpet frem. De får først medansvar og siden hen mulighed
for i sidste ende at blive sat i spidsen for en spillefilmsproduktion.
Pixar har desuden en klausul, der fremmer dette, idet Pixar kun
producerer film fra originale, inhouse manuskripter. Man
modtager ikke ideer udefra. Til gengæld er man så åben over for
filmidéer fra samtlige medarbejdere, hvilket må være meget motiverende.
Brad Bird er ikke en undtagelse fra denne regel, men næsten. Bird
der til november har premiere på Pixarfilmen The Incredibles
kom først til Pixar i 2000. Modsat de andre Pixar-instruktører,
som er modnet i Pixars miljø, har Bird en anden, men imponerende
baggrund. Brad kender Lasseter helt tilbage fra CalArts. Han har
arbejdet hos Disney og været instruktør på flere afsnit af Simpsons
i de første fire sæsoner. Mest kendt i offentligheden er han blevet
gennem sit samarbejde med Warner Bros., hvor han skrev og instruerede
The Iron Giant (1999), der regnes for et mesterværk.
Bird skrev manuskriptet til The Incredibles hos Warner
Bros., hvor det var tænkt som en traditionel animationsfilm. Men
da Warner Bros. lukkede deres traditionelle animationsafdelingen,
smækkede Bird med døren og tog sin film med til Pixar, hvor han
som ansat fik lov til at lave filmen.
Ligesom de fleste andre filmproduktionsselskaber har Pixar altså
en strategi for deres instruktørtalentudvikling. Det samme har de
også for Pixars andre medarbejdere. |
|
Monsters Inc. (2001).
Finding Nemo (2003).
The Iron Giant (1999).
The Incredibles (2004).
|
|
|
|
|
|
|
|
Den kollektive tanke
Pixar University blev stiftet i 1996 i forbindelse med et
stort antal nyansættelser. Da de nyansatte var blevet sluset ind i
virksomheden gennem et tremåneders studieforløb, udviklede Pixar University
sig til at blive en undervisningsenhed for videreuddannelse af alle
Pixars ansatte.
De ansatte opfordres til at bruge mindst et par timer om ugen af
deres arbejdstid til at blive undervist. De undervises både praktisk
og teoretisk i emner som tegning, farve, lys, matematik, programmering
samt andre områder, der relaterer direkte eller indirekte til det
at lave computeranimerede film. For tiden er der omkring 14 forskellige
kurser, man kan melde sig til hver uge. Der bliver lagt vægt på,
at den enkelte medarbejder spreder sine studier, så vedkommende
også deltager i undervisning i fagområder, der ligger ud over dennes
normale arbejdsområde. Det kan f.eks. være en programmør, der tager
undervisning i improvisationsskuespil. Improvisationsundervisningen
er et godt eksempel på idéen med Pixar University. Målet med improvisationsundervisningen
er nemlig at udvikle et arbejdsklima, hvor den enkelte føler sig
tryg, og hvor det derfor også føles trygt at fremlægge nye idéer.
Den individuelle udvikling peger altså direkte tilbage på styrkelsen
af den kollektive tankegang i dette tilfælde.
Da jeg i foråret 2004 besøgte Randy Nelson, Dean of Pixar University
hos Pixar Animation Studios i Emeryville (ved San Francisco), blev
jeg præsenteret for et gæsteskilt med påskriften "A Stranger
from the Outside". Der ligger selvfølgelig en sjov reference
til Toy Story i den ordlyd, men samtidig er det egentlig
meget kendetegnende for den oplevelse, man har som udefrakommende.
Pixar fungerer som et stort, rart men lukket kollektiv. Da mødet
med Nelson var slut, blev jeg ikke vist hen til døren, som man ellers
forventer at blive det, når man besøger en virksomhed, der er afhængig
af et vist hemmelighedskræmmeri. I stedet var der mulighed for at
hænge ud med Pixars ansatte i de mange fællesarealer.
De ansatte har en frokostpause på hele to timer midt på dagen.
Det giver dem tid til rekreation og deltagelse i mange forskellige
former for fritidsaktiviteter, såsom balletdans, basketball og yoga
i det omkringliggende parkareal. Den venlige kollektive stemning,
medarbejderne mødte hinanden med, var bemærkelsesværdig.
At Pixar tager sig af deres ansatte kom også tydeligt til udtryk
sidste jul. Der blev uddelt en særlig julebonus til samtlige 750
medarbejdere på ikke mindre end $10.000 per person! I et Californien,
der i flere år har været præget af fyringer og lønnedgang, har denne
svimlende bonus naturligvis bidraget til historien om Pixar som
et helt særligt sted - Animators Paradise.
Steve Jobs ejer i dag 53,1% af aktierne i Pixar Animation Studios
og bidrog i 2003 til den kollektive tankegang ved kun at tildele
sig selv $1 om ugen i løn. Catmull er Præsident, og Lasseter er
Vice-præsident. Pixar har formået at skabe et succesfuldt, kreativt,
velfungerende filmproduktionsmiljø, som allerede er legendarisk.
Så hvad vil fremtiden byde på? |
|
Pixars hovedbygning, forår 2004
foto: Bjarne Slipsager.
Pixars hovedbygning, forår 2004
foto: Bjarne Slipsager.
Father of the Pride, NBC tv-serie. DreamWorks, 2004.
|
|
|
|
|
|
|
|
Fremtidige film
Walt Disney Studios og Pixar Animation Studios lavede i 1997
en co-produktionskontrakt om fem CG spillefilm. Toy Story
2 er også et fælles projekt, men blev lavet under en særkontrakt,
hvilket gør, at den ikke tæller med i de fem. Indtil videre er der
lavet fire film ifølge kontrakten. A Bug's Life, Monsters
Inc., Finding Nemo og The Incredibles. Den femte
og sidste film er også meget langt fremme i produktionsprocessen,
da den er færdig om et år. Det er John Lasseters fjerde spillefilm
Cars.
Ifølge den gamle aftale stod Disney for distributionen og betalte
50% af de samlede produktionsomkostninger, men fik så til gengæld
også 50% af overskuddet. Men med indtægter i milliardklassen er
Pixar nu selv i stand til at betale for produktionen af deres film.
Ved forhandlingerne om en ny aftale gav Pixar et tilbud til Disney,
der fik Disney til at forlade forhandlingerne. Hvad der nu skal
ske er ikke klart. Pixar skal naturligvis finde en ny distributør.
Men Pixar betaler sandsynligvis selv for produktionen og kan så
beholde hovedparten af et muligt overskud i milliardklassen, hvis
filmene fortsætter med samme succes som hidtil. Hvordan de har tænkt
sig at investere de penge bliver interessant at følge. En ting er
dog sikkert: Pixar vil sikre intentionerne om at kunne frigive en
spillefilm om året. Et mål som Pixar allerede er tæt
på med striben: Finding Nemo - The Incredibles - Cars.
2004 bliver det første år i USA, hvor hele fire full CG film har
premiere. Fra DreamWorks kommer Shrek 2 og Shark
Tale, fra Warner Bros. The Polar Express og fra Pixar
The Incredibles. Desuden kommer der tre 3D tv-serier ud i
USA i dette efterår. Så det bliver spændende at se, om de andre
selskaber er i stand til at leve op til Pixars høje standard.
Animationsbranchen som sådan står også overfor en meget spændende
periode. Den traditionelle animationsspillefilm er trængt af CG
filmene, og branchens svar på publikums forkærlighed for CG film
lader til at blive radikalt. De traditionelle animatorer i Hollywood
er blevet sat ned i løn inden for de seneste år, og en omfattende
omskoling af 2D animatorer til 3D er gået i gang i Hollywood.
Man skal ikke opfatte 2D spillefilmen som et fænomen, der er ved
at være passé, selvom flugten fra 2D produktioner er i gang. Men
traditionelle animationsfilm er dyre at producere, og vil publikum
ikke se dem, så vil der ikke længere være råd til at producere gode
2D animationsfilm, og så bliver kunstformen udhulet. Det ville selvfølgelig
være en katastrofe.
Det eneste store studio der har meldt ud, at de vil bekæmpe en
sådan udvikling, er ingen andre end Pixar! Pixar hævder, at hvis
udviklingen fortsætter i den retning, at alle andre vil lave 3D
film, så vil de begynde at lave 2D spillefilm af respekt for kunstformen,
der ligger til grund for deres egen succes.
Så når et selskab som Pixar bliver ved med at lave den ene gode
film efter den anden og ser ud til at fortsætte med at være hovedinspirationskilde
for udviklingen i animationsbranchen, så er det svært ikke at glæde
sig. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
forrige side | næste
side |
|
|
|
|
|
|
|