|
|
|
|
|
|
Tiden ødelægger
alt
Af LISBETH JUHL
SIBBESEN
Lykken er lunefuld, og fremtiden er allerede skrevet i dette voldsomme
epos om kærlighed og hævn. For hver ny film, han laver, cementerer
Gaspar Noé sin position som rasende dygtig instruktør og provokerende
enfant terrible i fransk film. Irréversible er ingen undtagelse...
Gaspar Noé
Han ser rar ud, den argentinsk-franske instruktør Gaspar
Noé. Han har varme brune øjne og et venligt smil. Men bag hans betryggende
ydre gemmer der sig en kompromisløs og kontroversiel herre, hvis film
tager os med ud på en rejse til de allermest kyniske, voldelige afkroge
af den menneskelige eksistens. Man skal være en ualmindelig hård negl
for ikke at lade sig påvirke af Noés barske fortællinger, og hans
film er i sagens natur svære at elske. Derfor vælger mange at hade
og afvise dem som stupide og brutale provokationer. Som filmiske monstre
uden nogen form for kunstnerisk eller menneskeligt udbytte. Provokerende
og brutale... ja, uden tvivl. Stupide, filmiske monstre... bestemt ikke.
Irréversible er en rå film om voldtægt og hævn, som vækker
kvalmende ubehag. Overalt hvor filmen har fået premiere, har den givet
chokerende genlyd, ikke mindst i Cannes i 2002, hvor den bragte sindene
i kog. Mange journalister forlod den officielle forevisning under
højlydte protester, nogle besvimede, og flere brækkede sig efter sigende
på den røde løber på vej væk. Filmens ene mandlige hovedrolle, den
franske skuespiller Vincent Cassel, fortæller, at hans egen bror sågar
rejste sig op under filmen og angreb Gaspar Noé med et umiskendeligt
"Fuck you!". Men Irréversible er ikke en tom provokation.
Den er både form- og indholdsmæssigt et udfordrende kunstværk, der
påvirker sin tilskuer voldsomt og går både i maven og i hjertet med
sin fortælling om altings skrøbelighed og tidens uafvendelige væsen.
Selvom Gaspar Noé først blev kendt i brede kredse med Irréversible,
tiltrak han sig allerede filmverdenens opmærksomhed med novellefilmen
Carne (1991) og spillefilmen I Stand Alone (1998).
Her lader han den franske skuespiller Philippe Nahon spille den
gennemgående rolle som slagteren, der i Carne selv opdrager
sin mentalt handicappede datter. Efter at slagteren har mistet sit
arbejde i I Stand Alone, søger han tilflugt i en voldelig
og hadefuld verden, hvor hans forhold til datteren bliver alt for
tæt og intimt. Hvor intimt får vi tilsyneladende svaret på i starten
af Irréversible. Det er nat, og der udspiller sig en bizar
samtale mellem to mænd på et usselt værelse. Den ene mand, spillet
af den nøgne Philippe Nahon, afslører, at han røg i spjældet for
at gå i seng med sin datter. Den anden mand svarer, at der ikke
findes ugerninger, kun gerninger. En påstand som Irréversible
derefter afkræfter med sin grumme fortælling om onde handlinger,
ugerninger.
|
|
Gaspar Noé.
|
|
|
|
|
|
|
|
Lunefulde lykke
Irréversibles tre hovedpersoner spilles af de franske
skuespillere Vincent Cassel og Albert Dupontel samt italienske Monica
Bellucci. Vincent Cassel og Monica Bellucci er uden tvivl tidens hotteste
filmpar i Frankrig. De elsker hinanden på det hvide lærred, såvel
som i det virkelige liv, og de er smukke, sexede og glamourøse. Men
de er først og fremmest meget dygtige skuespillere, der konstant udforsker
og udfordrer filmens verden sammen og hver for sig. De er ikke bange
for at bevæge sig helt derud, hvor det gør virkelig ondt, hvilket
Irréversible er et mere end glimrende eksempel på. Her spiller
de Marcus og Alexandre, kaldet Alex, som tager til fest med Pierre,
der både er Marcus' ven og Alex' ekskæreste. Til festen kommer Alex
og Marcus op at skændes, og hun går sin vej. Få meter derfra i en
fodgængertunnel, bliver hun overfaldet, voldtaget og banket til bevidstløshed.
Da Marcus og Pierre kort tid efter forlader festen, bliver de konfronteret
med det forfærdelige syn af Alex i koma, der bæres derfra på en båre.
Pierre forsøger at holde Marcus tilbage, men Marcus går amok i et
rasende hævntogt, der ender i bøsseklubben Rectum, hvor han i sin
desperate søgen efter alfonsen La Ténia - Bændelormen - ender med
selv at blive overfaldet og får brækket armen. Pierre redder ham fra
også at blive seksuelt forulempet af Alex' formodede voldtægtsmand,
som han i et anfald af ukontrollabelt raseri slår ihjel på den mest
bestialske måde.
Irréversible er på sin vis en "banal" historie om kærlighed
og hævn og så alligevel overhovedet ikke. For det første bliver
den ikke fortalt på klassisk vis, hvor vi går fra harmoni mod konfrontation
og kaos. Noé vender derimod filmen om, og lader den starte med delvis
spejlvendte sluttekster i rødt og hvidt, der forsvinder ned over
lærredet. Derefter følger en prolog - der jo så i virkeligheden
er en epilog - hvor vi møder de to føromtalte mænd på værelset.
Den nøgne mand starter med at konstatere, at tiden ødelægger alt,
og fremsætter dermed filmens dystre konklusion. En konklusion, der
også slutter, dvs. starter filmen, hvor udsagnet toner frem med
hvide spejlvendte bogstaver på en sort baggrund. Derefter følger
12 hovedafsnit, hovedsageligt optaget i lange, ubrudte, flydende
indstillinger, der bevæger sig i omvendt kronologisk rækkefølge,
altså fra hævn og kaos til harmoni og lykke. Hvor filmens første
scene er det voldsomme og frastødende hævntogt, er filmens sidste
scener af den smukke og kærlige slags.
|
|
|
Her oplever vi Marcus og Alex i et intimt øjeblik, hvor de vågner
op, nøgne og tæt sammenslyngede i sengen. Vi oplever også en sommersmuk
Alex ligge og læse i parken, mens alt ånder fred og ro. I en regelret
struktur ville de afsluttende scener have haft tendens til at kamme
over i lutter idyl, men det sker ikke her, fordi filmens omvendte
struktur får historien til at træde i karakter, det er her den henter
sin styrke. Når vi mennesker oplever noget trist, føler vi gerne
en voldsom trang til at skrue tiden tilbage for at ændre tingenes
gang. At alting er omvendt i filmen - og står i opposition til titlen,
der betyder 'noget som ikke kan vendes' - fremhæver på dramatisk
vis det faktum, at tiden netop skrider fremad, og kun fremad,
på ubønhørlig vis. Dermed fremstår Irréversible ikke som
et fransk drama, men nærmere som en græsk tragedie, hvor skæbnen
allerede har tilrettelagt de tre hovedpersoners liv. Irréversible
flirter da også kraftigt med tanken om, at vores skæbne
er forudbestemt. På vej til festen fortæller Alex om en interessant
bog, som hævder, at fremtiden allerede er skrevet. Beviset er profetiske
drømme og forudanelser. Noé understreger denne påstand ved at lade
Alex drømme om en mærkelig rød tunnel, og Marcus har ondt i den
arm, han senere får brækket. Desuden ligger Alex i parken og læser
J. W. Dunnes An experiment in Time, som reflekterer over
tidens væsen og dens forhold til skæbnen.
Hvad enten man forholder sig positivt til filmens ideer om skæbne
eller ej, så er det interessante ved den omvendte fortælling den
måde, vi oplever historien på. Den forfærdelige scene i Rectum bliver
endnu mere forfærdelig og giver endnu mindre mening, fordi vi ikke
ved, hvad det handler om. Voldtægten bliver endnu mere grum og uudholdelig,
fordi vi ved og venter på, at hun også bliver banket til bevidstløshed.
Samtidig er der absolut ingen "trøst" at hente ved tanken om, at
denne uhyrlighed bliver hævnet, for voldtægtsmanden viser sig
ikke at være den mand, Pierre slår ihjel, men ham der står ved
siden af med et lystigt smil om munden. Berusede Marcus' halvhjertede
råb om, at han vil følge hende hjem fra festen skriger til himlen,
og det samme gør Pierres bemærkninger til Marcus: "Du aner ikke
hvor heldig du er, du ender med at miste hende", foruden Alex'
forsikringer til Pierre om, at der ikke sker hende noget, som er
intet mindre end ubærlige. Desuden farves den smukke, usentimentale
kærlighedsscene af et umiskendeligt melankolsk skær, fordi man ved,
hvad der venter dem. Tragedien farves yderligere af det faktum,
at Alex viser sig at være gravid, hvilket hun endnu ikke har fortalt
Marcus. |
|
Monica Bellucci.
Vincent Cassel og Albert Dupontel.
Albert Dupontel.
Gaspar Noé brugte 6 uger på at forberede Irréversible
og 6 uger på at filme. Tiden var knap, for Monica Bellucci skulle
straks efter begynde optagelserne til The Matrix 2 og 3.
Der var intet manuskript til filmen, skuespillerne arbejdede på
baggrund af en 15 siders synopsis og improviserede i høj grad dialogerne.
Den ene dag repeterede de, og den næste blev de meget lange indstillinger
optaget flere gange i træk. Voldtægtsscenen blev taget om 4-5 gange.
Gulvet er lavet af gummi, og Jo Prestia, som spiller voldtægtsmanden,
er gammel bokser. Han er derfor i stand til at lægge al sin kraft
i et slag og standse det få millimeter fra Monicas ansigt. |
|
|
|
|
|
|
|
Paradoksalt nok kan man alligevel ikke lade være
med at glæde sig på Alex vegne. Dermed bliver slutningen, dvs. begyndelsen,
til en form for 'happy end', hvor Noé fortæller, at livet trods
alt også kan være smukt, og at man skal sætte pris på det. Tilskueren
får dog ikke lov til at glæde sig over dette glade budskab ret længe,
førend Noé totalt ødelægger vores 'følelsesmæssige forløsning' ved
afslutningsvis at lade kameraet hvirvle hurtigere og hurtigere rundt
over Alex på den grønne græsplæne, mens Beethovens 7. symfoni svøber
os i en stemning af klar tristesse. Derefter lader Noé den blå himmel
blive hvid og blande sig med hidsige stroboskopeffekter: "It
gives you a sense of fear linked to time. You have this abstract
fear that is not linked at all to the plot of the movie and it's
very mechanical, so you're more afraid of yourself or your mind's
structure than what's going on on the screen" (Noé, www.cinemaspeak.com)
A la Memento
Den omvendte struktur og historien om en mands hævntogt
får uundgåeligt en til at tænke på den amerikanske film Memento
af Christopher Nolan fra 2000, som Gaspar Noé er fan af, og som
mange anmeldere af Irréversible refererer til. Begge film
handler om en mand, der vil hævne sin kone, og de er fælles om at
dyrke stilen og den usammenhængende narration. Men Memento er
langt mere kompleks i sin form, fordi den balancerer mellem to krydsklippede
handlingstråde i sort/hvid og farver, som løber henholdsvis forlæns
og baglæns. Filmens hovedperson har mistet sin korttidshukommelse,
og man kan derfor læse fortællingens struktur, eller rettere mangel
på samme, som en mental spejling af hovedpersonen. Det betyder også,
at tilskueren er omtrent ligeså forvirret som hovedpersonen det
meste af tiden. Irréversibles form forvirrer også sin tilskuer
til at begynde med, men man fanger hurtigt filmens omvendte fortælleprincip,
og hvor Memento har tendens til at distancere sin tilskuer,
fordi man bruger megen hjernekapacitet til at gennemskue strukturen,
så er Irréversible en langt mere direkte fysisk oplevelse,
der går lige i kroppen på seeren. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Formen og den fysiske påvirkning af tilskueren
Trods sit filosofiske budskab om at tiden ødelægger alt,
så føles Irréversibles virkelighed både konkret og kropslig,
og formen er i højeste grad med til at gøre filmen til en fysisk oplevelse
for tilskueren. Denne fysiske oplevelse starter allerede under forteksterne,
dvs. de føromtalte sluttekster, hvor Noé fremprovokerer uro og bange
forudanelser med sin effektive blanding af lyd, musik, form og farver.
På hypnotiserende vis glider de markante røde og hvide spejlvendte
bogstaver langsomt ned over den sorte baggrund, og mens bogstaverne
danner konkrete ord, som vi kun tyder med besvær, taler farverne til
os om lidenskab, raseri, uskyld, kærlighed, erotik, sårbarhed og blod.
Samtidig trænger den underliggende lyd af à la ulmende uvejr direkte
ind i vores nervesystem og varsler død og ulykke. Rulleteksterne drejer
langsomt mod højre, og ens hjerte giver et forskrækket hop, da de
pludselig krænger voldsomt i modsatte retning til lyden af gennemtrængende
hornblæsere, der følger dem ud af lærredet. Stilheden før stormen
er brudt, og det understreges kraftigt af den følgende strøm af tekster,
hvor spejlvendte navne hamrer frem på skærmen i hvidt, rødt og nu
også gult (der sammen med rød er en signalfarve, som fortæller, at
vi skal være på vagt) tilsat stroboskopeffekter og akkompagneret af
en "dødstromme", som går lige i mellemgulvet.
De sorte, røde og gule farver er gennemgående i størstedelen af
filmen. Først i allersidste scene, hvor Alex ligger i parken, ser
vi befriende lysegrønne græsplæner, mørkegrønne træer og blå himmel.
Scenen i Rectum er et orgie i sort og rødt, hvor enkelte gullige
pærer lader lys og mørke støde sammen og gør det lyse endnu lysere
og det mørke endnu mørkere. Noé benytter sig her af det, man i billedkunsten
kalder clairobscur, hvor man betoner modsætningen mellem lys og
skygge for at overvælde sanserne og skabe dramatik. Samtidig lader
han sit kamera vælte rundt i alle mulige og umulige retninger, som
giver tilskueren kvalme i sin insisteren på at illustrere Marcus'
oprevne sindstilstand. De gennemtrængende lyde af råb, støn, slag
og en nervepirrende technosirene af variende styrke gør også deres
for at hindre tilskueren i at få et øjebliks fred. Voldsomt er kun
et fattigt ord ...
Efterhånden som historien bevæger sig baglæns, og Marcus dermed
falder til ro, gør kameraet det samme, hvilket føles som en ren
lise. Lige bortset fra under den forfærdelig voldtægtscene, hvor
Noé går i helt modsatte grøft og placerer kameraet på gulvet i en
fast totalindstilling, der viser voldtægtsmanden tvinge Alex ned
på alle fire. Han flytter først kameraet 7 forfærdelige minutter
senere, og lader dermed tilskueren opleve hele voldtægten fra Alex'
synsvinkel, "I would have felt ashamed of shaking the camera
above her. That would be like sharing the rapist's pov"
(Noé, www.bfi.org.uk). Her er ingen smarte kamerabevægelser og hurtige
klip, som distancerer tilskueren til det der sker på lærredet, vi
er både tvunget til at se og tvunget til at kæmpe med trangen
til at se væk. Vi er handlingslammede og totalt hjælpeløse,
hvilket gør scenen endnu sværere at stå igennem. Ikke mindst fordi
der rent faktisk kommer en person ned i tunnelen, som tøver et øjeblik
for så at vende om! For hver gang jeg ser filmen føles det mere
og mere uudholdeligt at følge Alex ned i den røde tunnel, hvor den
grusomme handling oven i købet står i stærk kontrast til det smukt
komponerede billede. Også her benytter Noé sig af farver, lys og
skygge til at modellere sit dramatiske billede.
|
|
|
|
|
Vi bliver påvirket fysisk af det, vi kan se
og høre i Irréversible, men ifølge Noé er der endnu en god
grund til at filmen påvirker os fysisk: "You can have a physical
reaction to the movie too. Even on the soundtrack, we added
these really low waves, infra-waves, so that during the first half
of the movie you have a 27-herz frequency that's usually used in
riots to make people run away. So the first half of the movie you
feel weird, you could show just a cat drinking milk, and it'd be
scary, and you wouldn't know why, but it's because of this infra-wave
beneath it". (Noé, www.bfi.org.uk) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hævn giver ingen mening
Irréversible er en film om hævn af den mere usædvanlige slags.
Her får de onde nemlig slet ikke som fortjent af en retfærdig, selvbestaltet
hævner, som vi kan identificere os med. "Helten" plejer ellers gerne
at måtte tage hævn på film. Det er tilskuerens sunde og kærkomne
lejlighed til at udleve den hævn, vi aldrig kunne drømme om at tage
i virkeligheden. For selvom det er såre menneskeligt at føle trang
til at gengælde en uret, så har vi lært at vende den anden kind
til. Irréversible viser netop, hvorfor det er klog beslutning
at fravælge selvjustits og sætte sin lid til politiet og myndighederne.
Der har flydt blod. Blod kræver hævn. Hævn er en menneskeret"
siger de lokale gorillaer til Marcus, og han takker ja til at handle.
Han er den store charmerende drengerøv, der pludselig får en mission
og føler, at han 'træder i karakter' som mand. Marcus handlinger
og hævntogt bliver hele tiden sat i relief af Pierre, der forsøger
at trække i modsatte retning "Hvad er det du vil? Det her hævntogt
er som taget ud af en dårlig film!". Men i sidste ende mister
både Marcus og Pierre forstanden, og Irréversible legitimerer
ikke hævnen, den viser tværtimod, at hævnen både er blind og døv.
Noé fortæller, at han interesserer sig for mennesker i krise. Folk
der som Marcus og Pierre befinder sig helt ude på overdrevet. Han
er blevet beskyldt for både at være homofobisk og racistisk, fordi
han lader Marcus komme med racistiske og homofobiske udbrud og pga.
scenen i bøsseklubben Rectum. For at skildre en mand i krise, er
man nødt til at vise hvordan han er, når han mister kontrollen over
sig selv og sine handlinger, siger Noé. For ham at se er vi fundamentalt
set dyriske og barbariske, og derfor siger og handler Marcus, som
han gør. Hvad angår scenen i Rectum, så er den chokerende i sin
utilslørede skildring af en 'rå' seksualitet, men Noé er ikke ude
på at fordømme eller moralisere. Det handler i virkeligheden ikke
om det homoseksuelle univers, det handler om det udprægede maskuline
univers, siger han. Et univers der ifølge Noé er ladet med en
særlig, kvælende, elektrisk, testoron spænding, som han ønskede
at skildre i filmen. Han kunne også have valgt at lade denne scene
udspille sig i hæren, i fængsel eller andre steder befolket med
lutter mænd. Han optræder i øvrigt selv i scenen i Rectum for at
imødegå anklagerne om, at han er homofobisk.
Afsky og eftertanke
Gaspar Noés film vækker som sagt både anstød og begejstring, Nogle
anmeldere ser den som et ægte kunstværk, en original og uforglemmelig
oplevelse, mens andre synes Irréversible er den mest frastødende,
pinefulde og afskyelig film, de nogensinde har set. Humlen er selvfølgelig
de forfærdelige voldshandlinger og i særdeleshed voldtægten. Hvorfor
er der ingen form for forløsning, spørger filmens modstandere, hvorfor
varer scenerne dog så længe, og hvorfor skal vi overhovedet se på
det?! Jeg synes, Irréversible er en frygtelig ubehagelig oplevelse
(og den bliver bestemt ikke mindre ubehagelig af at blive set mange
gange ...), men jeg har samtidig dyb respekt for, at Noé tør gå hele
vejen. Hvorfor skal vi dog skånes? Alle latterlige teorier om, at
kvinder i virkeligheden drømmer om at blive voldtaget, bliver gjort
effektivt til skamme af en film, der ikke banaliserer voldtægt,
men viser dette overgreb i hele sin gru. Ja, det er afskyeligt at
se på, men de følelser af afsky, ubehag og vrede, som filmen forhåbentlig
vækker i os, er lige så legitime og produktive følelser at forlade
biografen med som lyst og glæde. Noé kritiserer, han problematiserer,
måske spekulerer han også en smule, og han ryster og provokerer med
sikkerhed. Men som Kim Skotte meget rammende skriver i sin anmeldelse
i Politiken, så er Irréversible en ægte provokation,
hvis man ellers kan måle en provokation på de følelser af ubehag og
de blandede reaktioner, den vækker i beskueren. Og ægte provokationer
vækker til eftertanke. Det er svært at kalde Irréversible en
'god' film, men det er i allerhøjeste grad en interessant film, som
man bør gøre sig selv den tjeneste at se. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
forrige side | næste
side |
|
|
|
|
|
|
|