|
Leder: I sandhedens
tjeneste
USA's svar på Jens Olaf Jersild, Michael Moore, løb for nylig med
årets prestigefyldte palmer i Cannes for sin nyeste film Fahrenheit
9/11 (2004), der bl.a. sætter fokus på nogle af bevæggrundene
for USA's krigsdeltagelse i Irak. Hermed ser det ud, som om den
politiske (dokumentar-)film har fået lidt af en renæssance. I Moores
tilfælde blev det internationale gennembrud for alvor skudt i gang
for to år siden med den dramatiske Bowling for Columbine
(2002), en tankevækkende, men også yderst underholdende film om
omstændighederne ved massakren på Columbine High i 1999 og amerikanernes
forhold til våben. Moores film er dog langt fra uproblematiske,
ikke mindst som dokumentarfilm betragtet. En flue på væggen? I så
fald en voldsom forædt spyflue med en summevolumen på højde med
et kor af Tuva-sangere. Det kommer næppe bag på nogen, at Moores
nyeste film, Fahrenheit 9/11, allerede inden
præmieren herhjemme har mødt en hel del kritik, og man kan spørge
sig selv, hvorvidt Moore skal betragtes som en selvbestaltet retfærdighedens
hævnende engel eller blot en opmærksomhedssøgende idealist, som
ikke skyr nogen midler for at hænge samfundets onde kræfter ud (tænk
bare på den ubamhjertige og pinagtige forfølgelse af en forvirret
og alderssvækket Charlton Heston i Bowling for Columbine)?
Fahrenheit 9/11 er blevet klandret for at fordreje virkeligheden
lige lovligt meget i sin iver efter at udstille George W. Bushs
uduelighed og komprimittere den amerikanske regering mest muligt.
Et eksempel fra traileren: Nærbillede - George Bush med dybe panderynker
og et alvorsfuldt blik opfordrer indtrængende alle nationer til
at gøre alt, hvad de kan "to stop these terrorist killers." Zoom
ud - vi ser at Bush befinder sig på en golfbane. Han nikker et "thanks"
til journalisterne og fortsætter "now watch this drive." Uden tvivl
en pinlig og meget morsom scene, der fremstiller den mægtigste mand
i verden som utroværdig og lidt af en fritidspolitiker. Men er der
egentlig noget galt med at præsidenten spiller golf? Og er det i
bund og grund ikke alt for let at reducere komplicerede problemstillinger
til underholdning? Tjo... men så kan man jo spørge sig selv, hvad
virkeligheden egentlig er, og hvem der kan give det rigtige billede
af den? Moore går uden tvivl direkte efter struben, men han forsøger
ikke at lægge skjul på, at der bag enhver fortælling findes et menneske
med en holdning. Ingen burde være i tvivl om, at Moore med sine
film fortæller sin version af, hvordan virkeligheden hænger
sammen. Det afgørende er, at han peger på en række interessante
aspekter og sammenhænge, hvis relevans man kan være enig eller uenig
i, men aldrig ligeglad med! Moores film opfordrer med andre ord
til kritisk diskussion. Og det er naturligvis vigtigt i et samfund,
hvor medierne - inklusive filmen - uden tvivl spiller en stor rolle
for vores opfattelse af den verden, vi lever i.
|
|
|
|
|
1910'erne og 1920'ernes udbredte idé blandt filmskabere
og -teoretikere om filmen som et redskab til at indfange og gengive
virkeligheden objektivt forekommer temmelig naiv i dag. Den euforiske
tro på filmen som et nyt sandhedsvidne, der gennem den blotte mekanisk-fotografiske
optagelse kunne præsentere publikum for et ubestrideligt sandt billede
af den omgivende verden, har for længst måttet vige til fordel for
en kritisk mediebevidsthed, der til tider nærmer sig dyb mistillid.
Som Karsten Fledelius pointerer i artiklen "Film, politik og propaganda"
er filmen siden sin fødsel blevet benyttet som et redskab for politisk
agitation, hvad enten det har været i Lenins Sovjetunionen, Hitlers
Tyskland eller som forklaring af den amerikanske indsats i Vietnam.
I dag ved enhver, at film på ét eller andet plan er fiktion, eller
i hvert fald som et minimum er farvet af instruktørens holdning
til dette eller hint, afspejlet og realiseret gennem fotografens,
klipperens og lydmandens arbejde med komposition, montage og lydbillede.
Det er simpelthen postmoderne barnelærdom, at filmens, kunstens
og mediernes billede af virkeligheden kan nedbrydes til bidder af
information, som er behændigt sat sammen til én version af virkeligheden
blandt mange mulige.
Og så alligevel... I forbindelse med visse film som for eksempel
Mel Gibsons The Passion of the Christ synes dette
filmens grundvilkår momentant at være sat ud af funktion til fordel
for en indædt vrede over, at instruktøren tillader sig at skildre
sin version af historien. Det er trist, fordi disse talrige udfald
mod instruktøren og filmens sandhedsværdi dræber ethvert tilløb
til en seriøs diskussion af filmen som film og af de sider af filmen,
der kvalificerer den som et interessant kunstværk, et stærkt æstetisk
udsagn.
I et af det kommende efterårs numre af 16:9 vil netop dette
forhold blive debatteret. Men allerede i det aktuelle nummer lancerer
vi - med et indlæg om netop The Passion of the Christ
- en læserbrevssektion, som inviterer alle jer derude til at
komme med seriøse bidrag til diskussionen af film omtalt i 16:9
samt 16:9-artikler som sådan. For at kvalificere indlæggene
og undgå spontane, mavesure opstød eller fornærmede følelser vil
vi gerne opfordre til længere, velovervejede indlæg, som vi forbeholder
os ret til - som enhver anden brevkasse - at sortere i. Der er altså
med andre ord ikke tale om et internetforum i gængs forstand - dem
findes der masser af i forvejen.
Blandt meget andet byder det nye nummer desuden på et eksklusivt
møde med den internationalt anerkendte filmforsker, David Bordwell,
hvis bøger ikke blot må formodes at udgøre en fast del af pensum
for enhver filmstuderende, men også tilbyder den almindeligt filminteresserede
masser af spændende læsning om film generelt. Ud over Bordwells
splinterny artikel om Hal Hartley, bringer vi 1. del af et interview
med Bordwell foretaget af Jakob Isak Nielsen.
Rigtig god læselyst!
|
|
Karsten Fledelius
er lektor ved Institut for Film- og Medievidenskab, Københavns Universitet.
Artiklen "Film, politik og propaganda" findes i Politologiske Studier,
årg. 4 nr. 4, Film og Politik, oktober 2001, og er desuden
tilgængelig på www.politologiske.dk. |
|