|
Præterea censeo:
Leth-lede og Trier-tolerance
Af ORIN VON SCRIVELLO
En måde at fejre dette, ifølge redaktørerne, udmærkede filmtidsskrifts
1 års fødselsdag på kunne være at kaste et kritisk blik på nogle
af de præferencer, som bevidst eller ubevidst allerede har manifesteret
sig i tidsskriftets så unge liv, og at gøre det, som min ærede kollega
Hr. Pseudolus i en tidligere klumme har anbefalet det, ved at tage
bladet fra munden. Det vil jeg hermed forsøge.
16:9 har bragt to artikler om Lars Trier og et interview
med Jørgen Leth - og noget sådant må naturligvis antastes. Ikke
sådan at forstå, at de tre nævnte artikler ikke er velskrevne -
i modsat fald kunne man bebrejde redaktørerne - eller ikke skulle
have været bragt, men fordi skribenterne mere eller mindre explicit
gør sig skyld i den antagelse, at de to bemeldte herrers (seneste)
værker kræver at blive taget alvorligt.
Jeg ærgrer mig over at have givet 65 kr for at lide mig igennem
De 5 benspænd, for hvad fik jeg til gengæld: en gudsjammerlig
kedelig og bedøvende ligegyldig omgang navlepillende selvforherligelse
- to smiskende egocentriske og åh så skælmske "Konstnere", Jørgen
Leth og Lars Trier, der klamt koketterende og flækkende af grin
over egen selvsmagende opblæsthed forkorter publikums fysiske liv
med 90 minutter for slet ikke at snakke om det psykiske (hvor jeg
dog får kvalme af film, hvor de medvirkende morer sig, når jeg
keder mig!). To positive ting fik jeg dog med mig: en bekræftelse
af, at Det perfekte menneske stadig er Leth's bedste film
med sin smukke sort-hvide æstetik i et minimalistisk univers og
med Claus Nissen's fantastiske nærvær og charme (i stærk kontrast
til Leth's egen aldeles ukarismatiske fremtoning), samt scenen i
Bombay, hvor Leth i bil holder stille og en fattig kvinde med et
barn på armen banker på bilruden for at tigge (scenen varer vel
en 20 sekunder - jeg har ikke kræfter til at se hele filmen igen
for at verificere længden). Her og kun her i disse 20 sekunder blev
filmen levende og vedkommende: den rige vesterlænding, der smider
et par millioner ud på et latterligt (desværre ikke i komisk betydning)
intetsigende filmprojekt, og som ikke har eller ønsker at give et
par håndører, videregiver til sidst, da bilen stadig sidder fast
i en kø, og tiggersken bliver ved, en almisse fra en af medpassagererne
off-screen.
Hvorfor denne scene er medtaget i filmen, er
mig en gåde, da filmen ellers er støvsuget for politisk stillingtagen,
men det spørgsmål blev Leth ikke stillet i interviewet.
En passant skal jeg gøre opmærksom på, at 16:9's delvise
konkurrent, Mifune, i sit første nummer fra dec 03 bringer en anmeldelse
af Anders Leifer af De 5 benspænd, som han finder "meget,
meget morsom"!
De 5 benspænd skulle nu tournere rundt på diverse filmfestivaler,
og jeg kan til min skræk forestille mig kommende benspændsfilm som
genindspilning af Udenrigskorrespondenten i Lapland, Bazra
og Tasmanien kun indspillet på bemeldte steders originalsprog og
vist uden undertexter - eller måske Stjernerne og vandbærerne
udsat for 4 andre sportsgrene som undervandsdykning, skiskydning,
trespring og vandpolo.
Efter denne gang lettere Leth-lede går vi over til tærsklen for
Trier-tolerance.
Denne tærskel blev for mit vedkommende overskredet for mange år
siden bl.a. med Lars Trier's tidlige nazi-flirt, nok ment fra hans
side som en provokation (hvad andre strenge har han egentlig at
spille på?), men udført aldeles opblæst-patetisk, uoverbevisende
og i mine øjne uden nævneværdig kunstnerisk værdi. Det har selvfølgelig
ikke hindret pressen - og heriblandt også beklageligvis den mere
seriøse - i ukritisk at labbe enhver så godt som ugentlig ytring
fra Trier eller andre Zentropa-folk i sig og ærefrygtigt slå dem
stort op i aviserne - som oftest garneret med alle mulige afledninger
af og omskrivninger af ordet genial. Det skulle ikke overraske mig,
at den store "Konstner" foruden det allerede lånte adelsmærke "von"
snart - lidt på samme måde som Prince - skifter navn til "Instruktøren
for fremtiden kendt som Lars geni von Trier".
Jeg kan ikke kraftigt nok anbefale "Lars von Trier: Myte og sandhed"
(Arbejdspapirer - en skriftserie fra Statsbiblioteket, Nr. 5, 2003),
hvori Peder Grøngaard yderst overbevisende argumenterer for Trier
som en middelmådig instruktør (det er ikke ordret Grøngaards ord,
men det er, hvad han mener) og en fantastisk medie-manipulator ("hans
formidable evne til at sælge sig selv i medierne uden egentlig at
have noget at sælge" s. 14) med et klart endemål: "den store tiljubling
af sig selv som det store filmgeni." (s. 8). I forlængelse af nogle
af Grøngaards pointer kan jeg tilføje, at hvis Trier og co virkeligt
havde ment noget alvorligt med dogme-gimmicken, som var et pragtstykke
af medie-spin i og med, at sørgeligt mange hoppede på den, ville
de ikke have brudt de fleste af reglerne, og vigtigere, de ville
have fortsat med at arbejde ud fra konceptet - men hvad skete? Da
de havde fået den presseomtale, de anglede efter, var vejen banet
til det, de virkelig efterstræbte: at lave borgerlige sminkefilm,
des tykkere sminke des bedre. Og kunne man få kendte for ikke at
sige berømte europæiske eller amerikanske "stjerneskuespillere"
med i filmen, ligegyldig om der var fugls føde på deres roller eller
ej, var formålet nået.
Tag nu fx pressebilledet på Dogville-hjemmesiden/ Trier
om Dogville til højre for instruktørens udtalelser: her ses Lars
Trier stående i profil på sort baggrund og skuende ud af billedet
(mod fjerne horisonter eller monstro mod Parnassos?) som en kaptajn
med hånden på roret (det er dog en bænk), mens "Hollywood-verdensstjernen"
Kidman (Julianne Moore blev nu snydt for sin Oscar), underdanigt
placeret på et lavere niveau, kaster tilbedende blikke på den store
mester - eller er det nu, ifølge texten til venstre, en kronhjort?
- og uden skovsø? (Jeg husker ikke lignende klam selviscenesættelse
siden bryllupsbilledet af Spies og Jannie, som Søren Kjørup, tror
jeg det var, et eller andet sted havde en fornøjelig analyse af
- oplysninger herom modtages med taknemlighed).
Hvad lavede Deneuve egentlig i Dancer, og hvad havde hun
at lave? Hvad laver Kidman i Dogville? Hvorfor senge og stole
nogle steder, men ingen døre, og et træ? Hvorfor rigtige biler og
ikke bare et rat og wruuun wruuun-lyde? Er det for at publikum i
den umanerlig langstrakte og langsomme film skal kunne lukke øjnene
lidt, at Hurt fortæller os, hvad billederne og skuespillerne skulle
have vist? Har overdosisen af Verfremdung ikke blot gjort de i forvejen
uengagerende postulater af personer aldeles uinteressante og uoverbevisende?
Som modvægt til den danske presses raseri over, at Dogville
ikke vandt i Cannes, er det tankevækkende, at i Cahiers du Cinéma's
vurderingsskema gav en af bladets kritikere filmen 2 stjerner (ud
af max. 4), mens de fire øvrige kritikere ingen stjerner gav den
("inutile de se déranger" = overflødig at ulejlige sig).
I stedet for et INRI som epitaf over den katolske sminkeinstruktør
kunne man passende skrive IDSD (inutile de se déranger). |
|
Om Præterea
censeo
Præterea censeo er et fast indslag i 16:9. Her
får skiftende skribenter spalteplads til - under pseudonym
- at komme med mere eller mindre seriøse ud- og indfald mod
alle sider af filmens verden. En skønsom blanding af ucensurerede
krigs- og kærlighedserklæringer. Ordet er frit ...
|
|