Morgenstund har
guld i mund af THOMAS
LIND LAURSEN
I begyndelsen var billedet. Vil fremtidens filminteresserede
atter se, at det var godt?
I 1928, da den berømte Oscar-statuette blev uddelt for første
gang, gik ikke mindre end 3 af slagsen til filmen Sunrise - A
song of Two Humans instrueret af den tyske instruktør Friedrich
Wilhelm Murnau (1888-1931). Janet Gaynor (en af tidens største kvindelige
stjerner) fik prisen Best Actress. Fotograferne Rosher og Struss
fik prisen for Best Cinematography, og desuden fik filmen en særlig
pris for det, man valgte at kalde "Artistic Quality of Production"
- en pris, der i øvrigt kun blev givet denne ene gang.
I dag står Sunrise som et af filmhistoriens kunstneriske
højdepunkter. Det i mange sammenhænge toneangivende franske filmtidsskrift
Cahiers du Cinema har således kaldt den "det største mesterværk
i filmens historie" - og der er sågar de, der mener, at filmkunsten
ikke har præsteret nævneværdige nyvindinger siden.
Stumfilmens kronede dage
Sunrise er det formidable topmål af stumfilmens formåen.
Kun 13 dage efter filmens premiere udkom The Jazz Singer
- bedre kendt som verdens første talefilm. Tale er der derimod ingen
af i Sunrise, og selv mellemtitler anvendes kun i et relativt
begrænset omfang og desuden primært i filmens første halvdel. Murnaus
tidligere film, The Last Laugh, som ikke overraskende havde
begejstret den amerikanske filmproducent William Fox og derfor givet
ham ideen om at importere den tyske filmkunstner til USA, var fortalt
helt uden de ordinære mellemtitler. Flere af de, der anvendes i
Sunrise menes i øvrigt at være indsat i filmen uden Murnaus
samtykke; og hans virtuose filmsprog overflødiggør da også flere
af dem. Her er tydeligvis tale om en instruktør, der formår at få
billederne til at tale.
Men decideret stum kan man vel at mærke ikke kalde den udgave af
filmen, som Eureka udgiver. Sagen er den, at Sunrise blev
filmet i såvel en fuldstændig stum udgave som i en udgave, hvor
et såkaldt Movietone soundtrack blev optaget direkte på filmstrimlen
(i modsætning til at optage lyden på f.eks. en grammofonplade).
Sidstnævnte udgave blev kun vist i større byer, hvor biograferne
havde råd til at konvertere til faciliteter, der muliggjorde fremvisningen
af film, der benyttede dette lydsystem. Det er denne udgave, Eureka
har udgivet, og på ét af DVDudgavens 3 lydspor findes det originale
soundtrack, der nærmest må karakteriseres to 2 dele underlægningsmusik
og 1 del lydeffekt. Som det er tilfældet for billedsiden er også
lydsiden blevet restaureret i forbindelse med DVDudgivelsen, og
hér har man været meget påpasselige med ikke at overgøre arbejdet.
Musikken er således ikke genindspillet, og man har kun konsulteret
visuelle referencer i form af noder etc, i det omfang det har været
strengt nødvendigt. Målet har været at lade lydsiden stå som et
historisk præcist dokument over, hvad man kunne udrette af den slags
i 1927 - frem for at rette op på det med vore dages overlegne teknologiske
formåen. Slitage og ælde er derfor behandlet, mens de fejl og mangler,
som er lydsystemets begrænsninger iboende, er forblevet blottede.
Ingen periode i filmens godt hundredårige historie er mere mangelfuldt
repræsenteret på DVD end stumfilmens. I modsætning hertil kunne
man i laserdisc'ens storhedstid få betragteligt flere stumfilmstitler
på dette medie (hvoraf flere i øvrigt nu 'uden videre' kan overføres
til DVD). årsagen synes at være, at profitten på DVDudgivelser kun
er ca. den halve af den, der var på laserdisc-udgivelser. Og selvom
DVD'en til forskel fra laserdisc'en har opnået status som massemarkedsvare,
er salget af stumfilm forståeligt nok ikke fordoblet i og med det
nye medie. Men, som det er blevet bemærket af The Laser Examiner,
så udgives der jo flittigt klassiske CD'er, selvom den type udgivelser
samlet kun udgør ca. 2% af musikmarkedet. Man kan således håbe,
at DVDmediet ligeledes vil modnes med tiden. Men netop tiden er
ikke på stumfilmens side. Det materiale, hvorpå filmene er optaget,
nedbrydes eftertrykkeligt - hvilket i øvrigt gør, at arbejdet med
restaureringen bliver et ikke blot idealistisk, men også giftigt
projekt. I dag menes hele 95% af stumfilmene at være gået tabt.
Så omfangsrigt er problemet. At finde, samle og restaurere stumfilm
er en omstændelig og bekostelig affære, som kun de færreste selskaber
er villige til at involvere sig i. Og et halvhjertet engagement
kan meget vel vise sig at gøre mere ondt end godt. Selvfølgelig
kan man mene, at en dårlig gengivelse af filmene er bedre end slet
ingen. Men en mangelfuld bearbejdning eller en restaurering af en
dårlig original kan også risikere at give et nyt publikum det indtryk,
at stumfilm er noget, der rimer på ridsede og tågede billeder; og
et sådant førstegangsindtryk giver selvsagt ikke lyst til atter
at udsætte sig for film af denne art. Noget seriøst forsøg på at
gøre unge filminteresserede opmærksomme på den stumme del af vores
fælles filmskat kan man i øvrigt ikke sige, at der gøres herhjemme.
Som på så mange andre punkter er det nødvendigvis TVkanalerne, der
er de eneste, der ville kunne ændre holdningen til film uden lyd
og farver. Men filmhistorien begynder ifølge fjernsynet tilsyneladende
med Ditte Menneskebarn. Heller ikke hvad dette aspekt angår,
kan tiden siges at være på stumfilmens side.
Heldigvis er restaureringen af Sunrise forbilledlig. Og alene for
at støtte et så prisværdigt arbejde er filmen værd at købe. Faktisk
brændte det originale negativ i 1937, og det restaurationsarbejde,
som The Academy Film Archive, British Film Institute og 20th Century
Fox har været sammen om at muliggøre, er foretaget på en kopi, som
Janet Gaynor gav Museum of Modern Art i 1936. Men det er svært at
forestille sig, at den mere end 70 år gamle film kunne se bedre
ud i dag, end den gør på Eurekas DVD.
Filmens handling
Filmens handling er, som undertitlen - A Song of Two Humans
- angiver en allegorisk og temmelig melodramatisk affære. Mellem
persongalleriets tre anonyme aktanter: Manden, Konen og Kvinden
fra byen, udspiller sig et evigtgyldigt og rørende menneskeligt
drama, der måske nok ikke rummer mange overraskelser, men som til
gengæld er så raffineret fortalt (hvad angår såvel det rent filmiske
som det dramaturgiske), at man uden videre nyder hele foretagendet.
Det, man husker bagefter, er en perlerække af vidunderligt filmæstetiske
øjeblikke ...
- som den spraglede feriemontage, der indleder filmen og forklarer,
hvorfor Kvinden fra storbyen befinder sig på landet ...
- som den yderst elaborerede og elegante kameratur, der følger
Manden, da han går gennem tågen til sit natlige stævnemøde med Kvinden,
der efterfølgende lokker ham til at gøre det af med Konen og tage
med hende til storbyen ...
- som turen ind mod storbyen med sporvognen hvori de to ulykkelige
ægtefolk efter Mandens mislykkede forsøg på hustrumord kæmper med
følelserne, mens landskabet langsomt ændrer sig uden for vinduerne
...
- som det kolossale set design, der udgør storbyens hektiske hovedstrøg,
konstrueret ved hjælp af kunstigt perspektiv i bl.a. bygningernes
størrelsesforhold og anvendelsen af børn og dværge som statister
i billedets baggrund ...
Disse øjeblikke (og mange andre lig dem) hører til blandt filmhistoriens
mest fascinerende. Som man måske kan udlede af omtalen af det andet
og tredje eksempel, er et af Murnaus fineste kendetegn hans kunstneriske
og frit bevægelige kameraarbejde. Hos ham anvendes kameraet til
på hidtil uset vis at udforske rummet for herigennem at fortælle
os om filmens personer og om den verden, de bebor. Det er imponerende
og fuldt ud overbevisende.
Udgivelsens indhold
Den omfangsrige DVDudgivelse fylder to discs. På den første
finder man selve filmen; på den anden en lang række ekstramateriale.
En mere detaljeret redegørelse for indholdet lyder som følger:
Disc 1:
Sunrise - A Song of Two Humans (91 min.)
Selve filmen præsenteres i en fremragende sort/hvid billedgengivelse
og med en valgmulighed mellem tre forskellige lydspor. På det ene
høres Hugo Riesenfelds originale Movietone soundtrack i Dolby Digital
mono; på det andet den af Timothy Brock nykomponerede og af Olympia
Chamber Ochestra fremførte underlægningsmusik i Dolby Digital stereo;
mens det tredje er helliget filmfotograf John Baileys kommentarer
fremsagt henover et behørigt nedtonet Movietone soundtrack.
Disc 2:
A Song of Two Humans (12 min.)
I dette film-essay gør filmhistorikeren R. Dixon Smith (der
for øvrigt bidrager på lignende vis på adskillige andre udgivelser
fra Eureka) ganske kort og godt rede for filmens produktionshistorie.
Feature Outtakes
En serie pudsige fraklip (der oftest består af alternative mastershots)
kan ses enten med eller uden John Baileys kommentarer. Bailey refererer
desuden flere gange til disse under selve filmen. Det er med til
at give produktionen en særlig helstøbthed.
Theatrical Trailer
Den oprindelige trailer for udgaven uden Movietone soundtrack.
Stills Gallery
De ti stillbilleder fra produktionen (inkl. en enkelt plakat
i farver) må nok siges at udgøre udgivelsens mindst interessante
bestanddel.
Restoration Notes
Over 6 korte skærm-sider forklares på klar og kortfattet vis
om det restaurationsarbejde, der ligger bag udgivelsen af DVDudgaven
af Sunrise.
Original Sunrise Scenario by Carl Mayer with Annotations
by Murnau
Original Sunrise Photoplay (DVD ROM)
Sunrise Screenplay with Inserts and Shots List (DVD ROM)
Selvom teksterne benævnes på forskellig vis er der ret beset
tale om det samme - blot i forskellige formater - nemlig Carl Mayers
manuskript til filmen. Dette læsestof, der således præsenteres såvel
på tv-skærmen, i Word-format som i pdf, vil kunne danne baggrund
for et grundigt arbejde med filmen. Interessante er i denne forbindelse
ikke mindst Murnaus noter, der er gengivet sideløbende med Mayers
tekst.
Murnau's 4 Devils: Traces of a Lost Film (40 min.)
I sin dokumentarfilm fortæller og forklarer Janet Bergstrom
om Murnaus forsvundne film: 4 Devils. På mesterlig vis leder
hun seeren gennem såvel filmens skæbnesvangre fortælling som gennem
dens turbulente produktionshistorie.
4 Devils Treatment
4 Devils Screenplay (DVD ROM)
Også i forbindelse med 4 Devils finder man ekstra læsestof
blandt ekstramaterialet. Her er der imidlertid tale om to forskellige
tekster: Carl Mayers manuskript (til læsning på tv-skærmen) og Marion
Orths manuskript (gengivet som Word-dokument).
Jeg vil i det følgende se nærmere på de mest interessante af disse
features: de tre lydspor til Sunrise samt dokumentarfilmen
om 4 Devils. Pointeres skal det i denne forbindelse, at det,
der blandt udgivelsens megen materiale udmærker sig ved specifikt
at benytte sig af DVDmediets muligheder - bedømt i forhold til tilsvarende
materiale præsenteret i bogform eller på video, må siges netop at
være de tre parallelle lydspor.
John Baileys kommentarspor
Stemmen på kommentarsporet tilhører den velrenommerede filmfotograf
John Bailey. Han har arbejdet på godt 50 amerikanske film og er
nok bedst kendt for sit lange samarbejde med Paul Schrader og Lawrence
Kasdan. Selvom tonen er sat i og med kommentatorens profession,
bliver kommentarerne aldrig så fagligt snævre, at man skal have
en særlig uddannelse eller et særligt opslagsværk for at kunne følge
med. Når filmens scener er filmisk interessante, går Bailey tæt
på nævneværdige aspekter ved bl.a. klipning, set design og - frem
for alt - kameraarbejde. Og når filmen derimod synes at gå ind i
mere jævne sekvenser (hvilket særligt sker i forbindelse med scener
præget af comic relief) bruger han tiden til at videregive baggrundsviden
af forskellig art. Navnlig hører man her om instruktøren samt om
filmens to fotografer: Charles Rosher og Karl Struss. |