tilbage til forsiden
   
 

Juni 2003
1. årgang
nummer 2
gratis

forsiden | indholdsfortegnelsen forrige side | næste side
     
  Ode til nørden

Af HENRIK HØJER


I anledning af DVD-udgivelsen af True Romance, Two-disc Special Edition kipper vi med flaget for det vellykkede samarbejde mellem Quentin Tarantino og Tony Scott og for en film, der blev heftigt diskuteret og udskældt ved sin fremkomst i 1993.


Tony Scott, Quentin Tarantino og True Romance
Den engelske instruktør Tony Scott er ikke just forvænt med kritikerros, snarere tværtimod. Han har modtaget forbeholden ros for spændingsfilmene Crimson Tide (1995),  Enemy of the State (1998) og Spy Game (2001), men forbindes ellers mest med udskældte og lettere anløbne blockbusters som Top Gun (1986), Revenge (1990) og Days of Thunder (1990). Så hvorfor overhovedet beskæftige sig med denne engelske håndværker, denne metteur en scène, som det med et lettere nedladende fransk udtryk hedder om de instruktører, der tilsyneladende arbejder uden stilistisk eller tematisk konsekvens? Når Tony Scott trods alt er værd at beskæftige sig med som andet og mere end en simpel epigon, er det fordi han ud over ovennævnte film, der alle på billedsiden kendetegnes ved sit umiskendelige Scott'ske touch, faktisk har instrueret i hvert fald én film, hvor stil og indhold går op i en højere enhed: True Romance. Resultatet er stadig uspiseligt for mange, men Scotts materialisering af Tarantinos manuskript til filmen er så meget på bølgelængde med manuskriptets intention, at et særegent og ganske velfungerende værk er opstået. Filmen er nu udgivet på en DVD Special Edition fra Warner Video, og det er vores anledning til, trods alt, at kippe med flaget for en instruktør, der meget sjældent tages alvorligt.

Myten om nørden
True Romance var det første manuskript, Tarantino forsøgte at få solgt i Hollywood, og som det fremgår af manuskriptforfatterens eget kommentarspor på den aktuelle udgivelse, er det også det mest selvbiografiske manuskript, dette postmoderne ikon har produceret.

Det giver mening et stykke af vejen. Historien om knægten Quentin, der arbejdede i nørdernes paradis Video Archives i West L.A., om den unge mand, der udskiftede livet med filmhistoriens kollektive erindring, den historie er blevet den postmoderne myte per se og har efterhånden vokset sig lige så stor og uomgængelig som de filmmanuskripter, der kom i en lind strøm fra vidunderbarnet i løbet af halvfemserne.  I filmen True Romance, om en ung mand af samme støbning som ophavsmanden selv, får myten billeder, og nørden bliver helt i det epos, der kommer til at stå som halvfemsernes - tvetydige - ode til ham.

True Romance handler om tegneserienørden og kung-fu-film-elskeren Clarence (Christian Slater), der forelsker sig hovedkulds i luderen Alabama (Patricia Arquette). Clarence kan bedst beskrives som en postmoderne udgave af Travis Bickle fra Scorseses Taxi Driver (1976) og Kit fra Terrence Malicks Badlands fra 1973. Sidstnævnte film fungerer som evigt nærværende undertekst til Scotts film og udover at udlåne sit musikalske tema til True Romance, så fornemmes samme farlige naivitet hos Clarence og Alabama, som det var tilfældet med Kit og Holly i Malicks film. Det er da også den hysterisk-romantiske forelskelse mellem nørden og luderen, der antænder det hypervoldelige plot i True Romance, da Clarence bestemmer sig for at befri sin kommende viv fra alfonsen Drexls (Gary Oldman) brutale omklamring. Og nu springer Clarence ud som den galning, han ret beset er, og det, der ved første øjekast fremstod som en tilsyneladende ufarlig stakkel, træder nu i karakter som aggressiv enspænder, uden dog af den grund og paradoksalt nok at miste sin aura af naiv uskyld. Clarences forbilleder er nemlig hentet i tegneseriens kulørte univers, hans moral i asiatiske kung-fu-film og øverst oppe, som gud i et verdensbillede, der udelukkende hviler på populærkulturelle referencer, troner Elvis, kongen over dem alle. Netop Elvis dukker da også op som åndelig vejleder og rådgiver for Clarence i den roadmovie, han og Alabama bliver karakterer i, og som bringer dem til det Hollywood, der selvsagt må være selve himlen for en filmfreak af Clarences kaliber. Her skal de forsøge at sælge den store mængde kokain, han ved en fejl fik med sig fra opgøret med Drexl.

 

True Romance (1993).
 
         
  Stilen er manden
Klicheerne er stablet højt i Tarantinos manuskript, men modelleret i hans hænder får de en kant, der hele tiden truer med at sprænge glansbilledet og overdøve det skær af lyserødt, der kan spores gennem hele filmen; fra Clarences Pink Cadillac over Alabamas skingre påklædning til Tony Scotts brug af belysning og farver. Vi lægger dog ud i det mindst lyserøde USA af alle, i Detroit, i et gråt og socialrealistisk Amerika hvor kun Clarence, Alabama, den lyserøde Cadillac (fig.1) og en enkelt Marlboro-billboard giver lovning om andet og mere bag de farveløse facader. Og ganske rigtigt; langsomt men sikkert, gennem Tarantinos bevidsthed og Scotts linse omformes denne verden til tegneseriens og fiktionens; til rummet for eventyret om den postmoderne nørd og hans rejse mod enden af regnbuen, Hollywood i al sin herlighed.

Jeg har flere gange henvist til Scotts visuelle stil og i hans tilfælde er stilen i høj grad manden. Set gennem hans linse fremstår verden eller mere præcist Amerika altid i skæret fra utallige reklamer og musikvideoer, men denne gang med et overskud af mættet rød, kinky lyserød og melankolsk blå, farver der i øvrigt er rig lejlighed til at svælge i på den flotte DVD-udgave af filmen. Hvis man kan tale om naive billeder, så er der en ny naivitet over Scotts billeder i True Romance. Det, der i hans øvrige film ligner ren spekulation, vrides her mod et mere naivt udtryk, der inkarneres af Clarence og Alabama og i sidste ende kontrolleres af manuskriptforfatteren, der i den grad formår at lade sine figurer tone billederne.

Men det Scott'ske look er umiskendeligt og denne gang giver det mening, fordi vi med Clarence og Alabama bevæger os ind i et stykke americana, i et stykke ikon-amerika, der ikke prætenderer at ligne verden udenfor billedernes rækkevidde. Med sine moteller, diners, byer og landskaber byder det os tværtimod indenfor i et pop-utopia, som vi smiler genkendende tilbage til. Med Clarence, Alabama og True Romance, tager vi skridtet ind i et Amerika, der er filtreret gennem en fælles bevidsthed skabt af de film, reklamer og fiktioner, der for os alle er en uadskillelig del af det amerikanske.

Glansbilleder og død
Det er i forlængelser heraf, at filmens utallige intertekstuelle referencer skal ses; de utallige henvisninger til superhelte og film som Bullit, Apocalypse Now, Badlands, Taxi driver, Hong Kong-action m.v.. I sin personlige roadmovie får Clarence fiktionen at mærke på sin egen krop, og vi bliver som tilskuere vidne til det, man kunne kalde en omvendt Last Action Hero. Her er det ikke actionhelten, der træder ud i virkeligheden og slår sig, som det er tilfældet i John McTiernans film fra 1993. Clarence er snarere tilskueren, der som Buster Keaton i Sherlock jr. (1924) træder ind i lærredet og næsten, men kun næsten væltes omkuld af den voldsomhed, hvormed han modtages. En voldsomhed og gru, der er en uadskillelig del af de historier, Clarence elsker, men også et fremmedelement, der med jævne mellemrum forsøger at rive sig fri af sine billeder og lade eventyret forvandle sig til en helt anden og langt mørkere historie. Det går et langt stykke af vejen godt for Clarence og Alabama, men de bløder og græder undervejs, og med jævne mellemrum må Tarantino og Scott lægge kræfter i for at opretholde illusionen og fortsætte legen.
 

Fig.1.
 
         
 

Denne kamp mellem 'eventyr' og 'virkeligheden', 'glansbillede' og 'død' udkæmpes mest overbevisende og berygtet i scenen, hvor der krydsklippes mellem Clarences foredrag om nørdens skræmmende natur på en burgerbar, og de brutale tæsk Alabama får af en gangster i James Gandolfinis frygtindgydende skikkelse. Scenen vakte forståelig nok furore ved filmens premiere, dels på grund af sin brutalitet, men i lige så høj grad på grund af Scotts iscenesættelse af volden. Scott fastholder nemlig sin hyperæstetiske tilgang til filmbilledet og orkestrerer scenen, så den har samme vulgær-mondæne stil som filmen i øvrigt. Resultatet er en sekvens, der placerer den labile tilskuer mellem to stole; mellem beundringen for filmens forførende potentiale (og der er tale om en formidabel udfoldet sekvens på alle niveauer) og så, selvfølgelig fristes man til at sige, den gru en scene af denne karakter må vække. For kan det forsvares at æstetisere volden og fastholde den stadige seksualisering af Alabama i en scene, hvor naiviteten kastes overbord til fordel for en næsten dyrisk voldsomhed, der krænger prinsessekostumet af hende og snarere bringer mindelser om Juliette Lewis' figur i den af Tarantino skrevne Natural Born Killers (1994)? Den farlighed, den rå kraft der her kommer til udtryk i Alabamas figur anes allerede tidligere i filmens eksplicitte sexscener, men det er i scenen på motelværelset, at anelsen bliver til vished og spørgsmålet er nu, om filmen stadig kan bære sin naive tilgang til stoffet? Der er ingen tvivl om, at det er her eventyret er tættest på at implodere, at vi i den omtalte scene nærmer os det punkt, hvor indholdet dræner formen og fastholdelsen af stilen bliver skinger (fig.2). Men Clarence er Clarence og Tarantino er Tarantino og da førstnævnte og Alabama sidder på en gammel sofa og med L.A. Airport som pittoresk baggrund plejer hendes sår, så forsikrer han hende om, at det er tid til at drage ud verden: "I have always wanted to see what TV in other countries looked like" lyder den vægtige begrundelse (fig.3). 'Fiktionen længe leve' lyder slagordet trods alt for den postmoderne helt, og her fik nogle anmeldere nok dengang i 1993, mens vi var andre, der blev hængende og så fascinerede på.

 



Fig.2.



Fig.3.

 
         
 

Nørdens død, eller .
True Romance er fortællingen om nørden, der bliver inviteret indenfor i sin egen vådeste drøm, og som kun med nød og næppe kommer ud på den anden side med livet og, måske, illusionerne i behold. Og netop Clarences skæbne var ifølge både Scott og Tarantino genstand for megen diskussion under indspilningen af filmen. I Tarantinos originale manuskript dør Clarence under den afsluttende ildkamp, men da Scott ikke nænnede at slå sin hovedperson ihjel (han understreger i sine kommentarer til filmen - og man tror ham - at grunden ikke var kommerciel) filmede man to slutninger: den vi kender fra biografversionen og den slutning Tarantino egentlig havde tiltænkt sit alter ego. På den aktuelle DVD-udgivelse har Tarantino nogle interessante betragtninger over, hvorfor det trods alt var rigtigst at vælge den lykkelige udgang på historien: Han understreger, at han oprindeligt skrev manuskriptet for selv at instruere filmen og i hans udgave, i den tarantino'ske udlægning af manuskriptet, havde Clarences død været på sin plads. Noget ganske andet gør sig gældende for Scotts udlægning af skriften. For selvom sidstnævnte var loyal overfor idé og intention, så er Scotts film blevet en helt anden, end den Tarantino oprindeligt så for sig. Vi kan kun gætte, men mens Tarantinos film sandsynligvis havde vægtet historiens kyniske potentiale højere og beskrevet et syndefald, en historie om illusionen, der bliver til desillusionen, da drømmen bliver til virkelighed, så forsøger Scott filmen igennem at fastholde og lægge accenten på manuskriptets sentimentale og eventyrlige elementer. Og det er netop de ingredienser, en mand med Scotts visuelle temperament formår at forløse, og Tarantino er da heller ikke i tvivl: Scott så rigtigt, hans slutning rammer den tone, der trods alt blev filmens, og sådan kan det samme manuskript altså ikke overraskende skabe vidt forskellige billeder.

 

Fig.4.
 
         
 

'Kill your darlings'
Slutningen behandles udførligt i DVD'ens ekstramateriale, der desuden byder på engagerede kommentarspor af både instruktør og manuskriptforfatter. De kommenterer tillige begge Tarantinos alternative slutning, ligesom Scott genser nogle af de scener, der ikke overlevede redigeringsfasen. Blandt dem gemmer der sig et par perler; scener, der endte på gulvet i Scotts stadige forsøg på at give filmen den puls og den fremdrift, der igen og igen var ved at ryge overbord, når enkeltscener truer med at stjæle al opmærksomhed fra helheden. Og True Romance er allerede i sin nuværende form fyldt med den slags scener: Clarences indledende monolog om Elvis, scenen mellem Walken og Hopper, Brad Pitts korte optræden, Bronson Pinchot med ansigtet indsmurt i kokain osv., og på DVD-udgivelsen kan man nu forsikre sig om, at de scener ligeså kunne være røget ud til fordel for Clarences doceren over Janis Joplin eller historien om, hvordan Alabama fik sit navn.

Ellers er ekstramaterialet som altid en blandet landhandel af skidt og kanel, mens selve filmen serveres i en indpakning og i en kvalitet, der er upåklagelig.

I David Thompsons The New Biograhical Dictionary of Film nævnes Tony Scott kun i en bidende bisætning i artiklen om den mere salonfähige storebror Ridley Scott. Mange vil uden tvivl argumentere for, at han ikke har gjort sig fortjent til mere, men med True Romance skabte han faktisk en film, der på overlegen filmisk vis omfavner og forløser et manuskript. Tony Scott bliver ofte og ikke urimeligt beskyldt for at dyrke det overfladiske, og der er da heller ingen tvivl om, at det er der, på overfladen, han befinder sig allerbedst. Derfor er han også i sit rette element i True Romance: På overfladen, blandt omvandrende ikoner og filmiske klicheer, der får liv i spillet mellem Tarantinos ord og hans egne flader.

     
       
Faktaboks

True Romance, Two-disc Special Edition er udgivet af Warner Video og inkluderer blandt andet:

True Romance, Directors Cut.
Tre kommentarspor med henholdsvis Slater/Arquette, Tony Scott og Quentin Tarantino.
Skuespillerkommentarer til udvalgte scener.
Tony Scotts Storyboards.
Bag filmen Featurette.
Alternativ slutning med kommentarer af Scott og Tarantino.
Udeladte eller udvidede scener kommenteret af Scott.

Region 2 udgaven kan købes hos BlackStar
Region 1 udgaven kan købes hos FutureEnt.com
     
       
 
  Udskriv denne artikel
     
  Gem/åben denne artikel som PDF (88 Kb)
     
  Gem/åben hele nummeret som PDF (762 Kb)
  forrige side | næste side  
     
16:9, juni 2003, 1. årgang, nummer 2
til toppen | forsiden | tidligere numre | om 16:9 | kontakt | copyright © 2002-2003,16:9. Alle rettigheder forbeholdes.