|
Indholdsfortegnelse |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FAST INDSLAG. Denne leder har en kort omtale af Antichrist, men handler i virkeligheden om, hvilken type af avisanmeldere, der i fremtiden skal give deres mening til kende om en film som Antichrist: Kritikere, som er velbevandret i filmhistorien - fx koryfæet Andrew Sarris - eller journalister, som er kändistourister i filmens verden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FEATURE. En krage, en hest og et smykke sammenbinder fortællingen om svigt og fortrængninger i Bruce McDonalds The Tracey Fragments, der med markant brug af splitscreen portrætterer den femtenårige Tracey Berkowitz. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FEATURE. Walt Disney var garant for perfektionistisk håndværk og moralske historier med udgangspunkt i den amerikanske drøm. Martin Houlind tegner her et portræt af Walt Disney som en auteur med en helt unik animationsstil. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FEATURE. Juan Antonio Bayonas El Orfanato fra 2007 står som endnu et stemningsfuldt og visuelt overbevisende eksempel på en fornyet spansk horrorbølge i kølvandet på Guillermo Del Toros El Espinazo del diablo (2001) og El Laberinto del fauno (2006). Martin Skovhus ser nærmere på El Orfanato som gotisk fortælling med stærke træk fra både den naturromantiske tradition, psykoanalysen og den katolske symbolsfære. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FAST INDSLAG. Thomas Alfredsons vampyrfilm Lad Den Rette Komme Ind er en særegen blanding af genrefilm og art cinema. Især dens stil kalder på en nærmere gransking. Søren Rørdam Bastholm kigger i denne udgave af En Scenes Anatomi blandt andet på filmens brug af klipning, kamerabevægelser og genrebrud. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FILMANMELDELSE. Terminator Salvation (2009) er sidste skud på stammen i én af filmhistoriens mest sejlivede serier. Derudover er den også tænkt som første skud på stammen i en ny trilogi, som skal revitalisere filmserien. Jakob Isak Nielsen anmelder filmen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BOGANMELDELSE. 1960’erne bød på meget nyt, politisk såvel som kulturelt. Også filmhistorisk var 60’erne en periode med brud og nyskabelser, ikke bare i Europa, men i det meste af verden. Den engelske historiker og kritiker Geoffrey Nowell-Smith har sat sig for at introducere de film og filmskabere, der gjorde en forskel, i sit aktuelle værk, Making Waves, og Andreas Halskov anmelder hans bog. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
DVD-ANMELDELSE. Warner har for nylig åbnet deres arkiver med en ny download & burn-on-demand service i stedet for den gængse masseproducerede dvd-udgivelse, hvor film præges på en skive. Tjenesten er tiltænkt det amerikanske marked, og der er – indtil videre – knap 200 svært tilgængelige titler at vælge imellem. Vi bad Palle Schantz Lauridsen finde en favorit og valget faldt på den underholdende genrehybrid Too Hot to Handle (1938) med Clark Gable og Myrna Loy i hovedrollerne. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FEATURE. Sometimes heralded as a source of liberation, other times chided as the cause of nausea-invoking images. There are both friends and foes of the handheld digital camera. However, few would dispute that it has developed into a remarkably complex aesthetic practice. Jenna Ng discusses the implications of its aesthetics – focusing on The Blair Witch Project (1999) and Cloverfield (2008). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FAST INDSLAG. Billedet er ikke længere et bevis, men nu blot endnu en påstand. Vores iboende tiltro til mediet, de ’levende billeder og den ’levende lyd’, rummer et potentiale for manipulation og vildledning. Men også for en drilsk leg med billedets og lydens anslåede sandhedsværdig. Én indstilling fra Abbas Kiarostamis Nema-ye Nazdik (1990) er en legende refleksion over netop dette tema. |
|
|
|