I 2011 udkom Fjernsyn for viderekomne – de nye amerikanske tv-serier, som var den første bog i serien 16:9 bøger. Fjernsyn for viderekomne var også den første bog på dansk om den renæssance, som tv-serien fik i starten af det 21. århundrede, og bogen blev omtalt og anmeldt i en række danske medier – blandt andre DR, TV 2, Berlingske, Jyllands-Posten, Politiken, Weekendavisen, Information og Kristelig Dagblad.
Bogen blev en succes blandt studerende, undervisere og andre serie-interesserede, og på redaktionen er vi stolte af den klassiker-status, som bogen har opnået – så vidt det nu kan lade sig gøre for en dansk fagbog.
Fjernsyn for viderekomne endte ret hurtigt med at blive udsolgt fra forlaget, og her næsten 10 år senere får vi fortsat henvendelser om bogen fra interesserede læsere. Derfor har vi besluttet at udgive bogen fra ende til anden her på siden, hvor den kan downloades kvit og frit for alle.
Enten kan du hente hele bogen som en 305 sider lang PDF – eller du kan downloade de enkelte kapitler som separate PDF-filer længere nede på denne side. God fornøjelse og læselyst!
Download hele bogen: Fjernsyn for viderekomne (305 sider, 2 MB).
Bogens bagsidetekst
De ryger, drikker og horer. De fremstiller narko, udøver vold og har lemfældig omgang med liv og død. Alligevel er de sært tiltrækkende. De moderne amerikanske tv-serier befolkes af en række karakterer, vi ikke traditionelt forbinder med amerikansk tv. Fra HBO’s Tony Soprano til AMC’s Walter White og Showtimes Dexter.
Med opblomstringen af diverse kabelstationer indledtes der i 1990’erne en ny guldalder for amerikansk tv-dramatik. Det brede publikum blev gradvist erstattet af nichepublikummer, og mainstream-serier blev udkonkurreret af en skæv og grænsesøgende tv-dramatik. Med serier som The Wire, Breaking Bad, Mad Men og Lost er amerikansk tv trådt ind i en ny æra præget af komplekse fortællestrategier, virtuose stilgreb og vidunderligt fejlbarlige karakterer.
Fjernsyn for viderekomne behandler en række af tidens centrale amerikanske tv-serier og byder læseren indenfor i et amerikansk tv-landskab, der har ændret sig mærkbart. Det er ikke bare tv, men TV at its best.
Indhold
Forord: TV or not TV (PDF)
Af Henrik Højer, Jakob Isak Nielsen & Andreas Halskov
Del 1. På sporet af det nye
Det er da tv? – den amerikanske tv-series udvikling fra antologi-tv til ikke-tv (PDF)
Af Henrik Højer
Indledningens kunst – den moderne titelsekvens (PDF)
Af Andreas Halskov
Dramedien som genre – fra livsstilsserie til krisefortælling (PDF)
Af Helle Kannik Haastrup
Del 2. Premium cable
Premium cable (indledning) (PDF)
The Sopranos – tv-guld og gangsterarv (PDF)
Af Anne Hammerich Graversen
Six Feet Under og moderne transgressions-tv (PDF)
Af Andreas Halskov
Listen carefully – The Wires opgør med politiserien (PDF)
Af Anne Gjelsvik & Jørgen Bruhn
”Welcome to fucking Deadwood” – fortælling, sprog og krop i verdens
vildeste wester (PDF)
Af Palle Schantz Lauridsen
Scorsese on the Boardwalk – gangster-tv med havudsigt (PDF)
Af Edvin Kau & Steffen Moestrup
Dexter – TV at its best (PDF)
Af Troels Jacob Hundtofte
Del 3. Basic cable
Basic cable (indledning) (PDF)
Nip/Tuck og forskønnelsens kultur (PDF)
Af Andreas Halskov
Rundt om Mad Men (PDF)
Af Jakob Isak Nielsen
Splittet til atomer – om Breaking Bad (PDF)
Af Jan Oxholm
Del 4. Broadcastnetværk
Broadcastnetværk (indledning) (PDF)
Lost – en postmoderne blindgyde (PDF)
Af Jacob Ludvigsen
Teen-Noir – Veronica Mars og den moderne ungdomsserie (PDF)
Af Michael Højer
Friday Night Lights – imellem amerikansk drøm og virkelighed (PDF)
Af Kenneth McNeil