Andreas Halskov kaster et blik på lydens eller rettere stilhedens rolle i forskellige arthouse- og mainstreamfilm. Med udgangspunkt i så forskellige værker som Ikiru (1952), Bande à part (1964), 2001: A Space Odyssey (1968), Apocalypse Now (1979) og Lost Highway (1997) optegner Halskov tre forskellige former for stilhed, hhv. dramatisk stilhed, subjektiv stilhed og distancerende stilhed. Stilhed forstås relativt, men i flere af eksemplerne er der såmænd tale om absolut stilhed.
* * *
Fakta
- Manuskript: Andreas Halskov
- Lyd og redigering: Jan Oxholm
Udsnit fra: 2001: A Space Odyssey © Kubrick, Warner Home Video; The Artist © Hazanavicius, Entertainment in Video; Duck Soup © McCarey, Universal Pictures UK; Once Upon a Time in the West © Leone, Paramount Home Entertainment (UK); Apocalypse Now © Coppola, Optimum Home Entertainment; The Birth of a Nation © Griffith, Eureka!; Ikiru © Kurosawa, BFI; Breaking Bad © Gilligan, Sony Pictures Home Entertainment; The Fountain © Aronofsky, Twentieth Century Fox; The Godfather Part III © Coppola, Paramount; Smultronstället/Wild Strawberries © Bergman, Tartan; Lost Highway © Lynch, Universal Pictures UK; Babel © Iñarritu, Paramount Home Entertainment; Bande à part © Godard, BFI; Mulholland Dr. © Lynch, Studiocanal.