ET BILLEDES ANATOMI. AI er en gamechanger - uanset om det handler om fakes eller forsøg på at skabe seriøse filmværker. Dorte Schmidt Granild har kastet et anatomisk orienteret blik på et lille samarbejdsprojekt mellem Open.AI's Sora og produktionsselskabet Shy Kids. For hvad kan teknologien, og hvad kan den (stadig) ikke…?
FEATURE. I 2022 blev Chantal Akermans film Jeanne Dielman, 23, quai du commerce, 1080 Bruxelles, til manges overraskelse, udråbt som verdens bedste film af det britiske filmmagasin Sight and Sound, som hvert tiende år opgør en liste over verdens 100 bedste film, baseret på en afstemning blandt filmkritikere verden over. Den overraskende og omdiskuterede kåring inspirerede den danske dokumentarist og forfatter Sebastian Cordes til at skrive en bog om filmen, som pludselig blev kanon, og som han selv har et nært forhold til. 16:9 Filmtidskrift bringer her et uddrag af bogen, som udkommer i januar 2025 og får titlen Verdens bedste film.
FEATURE. Maestro er ikke bare en biopic; det er en dybdegående udforskning af Leonard Bernsteins liv og hans komplekse forhold til musik og kærlighed. Tag med på en rejse gennem Bernsteins liv i Johannes Fibigers analyse af filmen set gennem et mikrosociologisk Goffman-perspektiv.
EN SCENES ANATOMI. Nordisk public service-fiktion lever stadig. Og måske i særlig grad den norske? Dorte Granild går tæt på kvindemagt, anarki, blikke og fuckfingre i NRK’s Makta, der vandt prisen for bedste serie ved CANNESERIES 2024.
ET BILLEDES ANATOMI. Francis Ford Coppolas filmklassiker Apocalypse Now er baseret på Joseph Conrads roman “Heart of Darkness”, men hen mod slutningen vises to andre bogtitler kort. Kan en undersøgelse af referencen til disse to værker være med til at give os en bedre forståelse af filmen, samtidig med, at disse værker kaster nyt lys på nogle dunkle punkter i filmens slutning?
VIDEO ESSAY. Steven Sehman, in his video essay on Enys Men (2022), examines the effect of filmmaker Mark Jenkin’s highly repetitive soundtrack on the film’s sense of time. Linear temporality relies on a cause-and-effect syntax: this will lead to that. But what happens when extreme repetition subverts such causality? Does time continue to move forward? Does it stand still? Or does it move into the past?
VIDEO-ESSAY. Film editing can usually be divided into two different approaches: Continuity and discontinuity editing. But what aesthetic possibilities exist between these very different principles, and how can an audiovisual work of art challenge this stark contrast? Alexander Kjems Christensen explores these questions in this video essay, where excerpts from Ti West’s X, Sam Levinson’s The Idol and Mimi Cave’s Fresh serve as the primary examples.
ANMELDELSE. Coralie Fargeats The Substance, med en genialt castet Demi Moore i hovedrollen, er et vredt feministisk opgør med et patriarkalsk Hollywood, der har reduceret kvindekroppen til konsumkød. Filmen leverer en alt andet end subtil satire, hvor drømmefabrikkens illusioner går under i en flodbølge af blod og fysisk fordærv. Ifølge Søren Søberg Poulsen, der anmelder The Substance, skriver filmen sig ikke blot ind i en samtidig bølge af body-horror-film, der tematiserer krop og køn, den fremstår også som et epokalt hovedværk i sin genre.
ANMELDELSE. Horroreksperten Søren Søberg Poulsen har skrevet et film- og kulturhistorisk essay om den grænseoverskridende genrefilm. Bogen giver både en dybt indblik i mange af horrorgenrens mange subgenrer, men byder også på et overblik over hvordan tendenser fra genrefilmene finder vej ind på mainstream-filmens store lærred. Claus Toft-Nielsen anmelder bogen.
BOGANMELDELSE. Kortfilmforsker Richard Raskin har igennem årtier været en dedikeret formidler og kritiker af kortfilm. Nu har han begået en ny bog, der samtænker kortfilmsformatet og daoismen. Missionen er at hjælpe filmskabere til at lave bedre historier og åbne analytikeres øjne for detaljer og betydningsforskelle i kortfilmfortællinger. Michael Møller er dykket ned i Raskins nye opus.
FEATURE. The Danish dubbings of Disney’s animated films are typically faithful to the originals and accomplished in their own right. There is, however, one aspect of the original English voice performances that they rarely capture, which is their creative use of different accents and dialects. Taking Zootopia (2016) as his example, Jens Kjeldgaard-Christiansen examines how the resulting lack of linguistic diversity can compromise not just a film’s characterization, but also its narrative cogency and thematic impact.
169 SECONDS. This audiovisual essay approaches the intimate link between artistic invention and queer emotion in Pedro Almodóvar’s films Law of Desire (1987), Bad Education (2004) and Pain & Glory (2019). It combines visual and music excerpts from these three films to illustrate the dual role of memory as a creative tool and emotional support in navigating the undesirable present.
INTERVIEW. Martin de Thurah hører til de kendteste og mest respekterede danske musikvideoinstruktører – til trods for at han mere eller mindre har lagt musikvideoen bag sig. I dette interview har 16:9 talt med de Thurah om forskellene på at arbejde i den danske og den engelske musikvideoindustri, hans syn på den kreative proces, og hvorfor han besluttede sig for at stoppe med at instruere videoer.